In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

DeadSerious

Trådstartare
Pluggar på distans och har en uppgift i sociologin som innebär att jag skall leta upp 3 nyheter (från tv/tidning/internet) som tyder på att samhället är ur balans och som jag sedan skall kunna relatera till Durkheim's teori om anomi.

Jag har läst mängder med nyheter men känner mig helt lost, jag känner till vad anomi innebär osv. men tycker det är skitsvårt att relatera det till verkligheten än så länge och då speciellt till nyheter. Hade jag fått en färdig nyhet presenterad för mig hade jag troligen inte haft några problem med uppgiften, men jag behöver verkligen hjälp att hitta lämpliga nyheter till denna uppgiften!

Snälla hjälp? :confused: :o
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Jag tycker att du ska prata med läraren så at du kan få förklarat vad du ska leta efter. Det är ju meningen att du ska lära dig dtta, inte att få hjälp utifrån.
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Jag har mailat min lärare (pluggar ju som sagt på distans så det är den vägen vi har kontakt), men eftersom det egentligen är sportlov nu är hon inte anträffbar förrän nästa vecka och jag hade behövt bli klar med uppgiften innan dess.

Oavsett ber jag ju inte någon göra uppgiften åt mig, utan ber om tips och hjälp om vad jag kan titta efter i olika nyheter. Jag började med kursen imorse och har mycket mer att göra innan kursen är färdig, jag tror inte att lite tips härifrån skulle inverka negativt på mitt lärande :)
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Well, jag googlade anomi och läste det som stor på Wikipedia. Är absolut inte sociolog så du får väl ta mina tips med en nypa salt men tyckte att uppgiften var intressant. Plockade bara tre random artiklar från Dagens Nyheter men det kanske kan utgöra någon sorts inspiration iaf?

1. Pussy Riot-medlemmar gripna
Ryssland är väl ett land som samtidigt som normer ifrågasätts hårt (med Pussy Riot i frontlinjen) försöker hålla fast vid det traditionella med näbbar och klor.

2. Klottret ökade utan särskild polisgrupp
Utan en särskilt polisgrupp sattes samhällsnormen kring klotter definitivt ur spel och fler började klottra (alternativt: de som redan klottrade började klottra mer).

3. Protesterna trappas upp
Venezuela är ett land i ekonomiskt men också politiskt och moraliskt kaos där huvudstaden Caracas har den högsta mordstatistiken i världen. Definitivt ett samhälle ur balans, milt sagt...



Något kanske går att spinna vidare på? :)
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Hade jag fått en färdig nyhet presenterad för mig hade jag troligen inte haft några problem med uppgiften, men jag behöver verkligen hjälp att hitta lämpliga nyheter till denna uppgiften!
Det är ju en del av uppgiften att du själv ska finna exempel och kunna relatera dem till Durkheims teori. Klart det blir enklare om du får artiklar serverade, då är ju en del av uppgiften -att finna empiriska exempel- redan fixad. ;)

Teorin om anomi handlar väl om att samhällsmedborgare behöver känna behörighet med samhället och befinna/hålla sig inom dess ramar och regler för att må bra (Durkheim analyserade ju självmord). Vad du ska titta efter är alltså avvikelser från det välfungerande samhället där medborgarna lugnt och snällt beter sig i enlighet med reglerna. Använd sedan teorin kring att resonera om varför och hur dessa avvikelser uppstått.
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Ja så långt är jag med! :)
Tyckte först att uppgiften verkade tämligen enkel men när jag väl gick in och började läsa nyheter kändes det som att ingenting kändes "mitt i prick". Visst kan man väl relatera det mesta som handlar om ett samhälle ur balans till just anomi, men mycket tyckte jag kändes alldeles för långsökt och behövde väl mest hjälp att komma in i rätt mood och tankesätt :) Sedan underlättade det väl inte att de flesta nyheterna just nu verkar handla om OS vilket bara gör mig irriterad när jag behöver vettiga saker ;)

Happimess - Tack, det är ju ett jättebra ämne som definitivt är relevant för uppgiften och som du säger kommer igen om och om igen. Ska kika mer på artiklar på det ämnet!
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Åh men OS går definitivt att använda! Titta på Ryssland - vad händer i samhället där i termer av normer, lagar, anomi, nationell identitet etc? Som snow var inne på med ett av tipsen.
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Ryssland går definitivt att använda så sett, men inte just OS. För det första så hatar jag OS (;)) och för det andra får jag bara använda just exakt det som står i tidningsartikeln och inte gå utanför det, jag kan alltså inte skriva om samhället i Ryssland när nyheten handlar om OS och sport till exempel, och inte om Ryssland i sig. Det skulle ju då vara om jag hittar en "nyhet" gällande just situationen i Ryssland, det har ju varit lite debatt om det nu just på grund av OS så det borde ju gå att hitta något intressant där! Jag ska kika på det och tackar både dig och alla andra som kommit med tips för att ni planterar lite nya tankar i mitt huvud och hjälper mig att komma igång :)
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Du har ju allt som sker i Ukraina att välja och vräka bland.

Jag tycker att det finns mängder med nyheter utöver just OS, det är ju bara att gå in på dn.se och kolla.
 
Sv: In desperate need of skolhjälp! (sociologi)

Jag som har en kandidatexamen inom sociologi (och därmed kanske tänker lite för mycket sociologi ibland), kan tycka att det fina med just sociologi är att det går att koppla till det allra mesta som händer i samhället. Sen minns jag själv hur det kändes i början, det kändes helt hopplöst just för att området är så stort, men jag kan trösta dig med att det blir riktigt intressant när man väl kommer in i det. På våra föreläsningar/seminarium har vi diskuterat allt från jämställdhet och ledarskap till leksakshandelns "coola killar och söta flickor-tjafs" och lokala idrottsevenemang.

OS i Ryssland bjuder ju på en hel del gällande området, men de flesta nyheter går faktiskt att använda. Det fina med sociologi är att så länge du ger en bra motivering till varför just den nyheten passar på teorin, så är det inte fel, för det är din tolkning av det hela.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp