importfunderingar

skjona

Trådstartare
Jag funderar bara över en sak,hur går det med alla islandsfödda föl som ,förmodar jag ,föds halvvilda i stora flockar och t.e.x. har felställda ben eller något annat som behöver korrigeras?Sådan koll har de väl inte på varje enskild individ.
Gör man processen kort med dem eller,ve och fasa, exporteras de till dumma svenskar? :idea:
Är det kanske de sämsta exemplaren,som inte riktigt håller måtten, som går till export och det bästa materialet som blir kvar?
I så fall bygger vi ju upp en egen stam av islandshästar som skiljer sej från urtypen och helt enkelt blir undermåliga.

Sv: importfunderingar

Nej, det tror jag inte. De slaktas ut. Vill islänningarna sälja hästar måste de sälja hyfsade hästat annars får de inga fler köpare. Så fungerar marknaden.

Många föl och unghästar på island slaktas för att de inte uppfyller de krav på fysiska egenskaper eller rätt lynne som uppfödarna har. Att föda upp en unghäst kostar inte så mycket på island och språngavgiften är ofta inte så hög, att slakta några föl och unghästar för att de inte håller måttet blir alltså ingen större ekonomisk förlust. De islänningar jag känner är mycket noga med att inte sälja hästar som kan ge dem dåligt rykte, då slaktar de hellre. Detta leder till att inga hästar med dåligt lynne hamnar i aveln och sprider sina gener vidare. Mycket bra tycker jag.

Ok,det var ju bra!Har hört av kompisar som varit på Island och ridit att de har varit så imponerade av de hästarna de har där.Därför började jag bara fundera över om och i så fall varför våra svenska islänningar inte upplevs som lika fulländade....

kanske beror det inte på hästarna
utan på ryttarna/ägarna och hästarnas liv här i Sverige :angel:

På island är man mycket mer mån om att hästarna ska vara "gaedingurs" och behålla sin vilja och energi.

När man rider på Island är det så mycket gör totalupplevelsen, bara naturen gör att man kanske tycker det är lite häftigare att dra ut på en tur på höglandet än att harva i padocken hemma i sverige...
En skillnad mellan många hästar på Island och våra svenska hästar är att vi "gullar" och pysslar med våra små älsklingar som dessutom ofta lever i mindra flockar medan hästarna på Island ofta inte hanteras mycket mer än under själva ridturen och sedan släpps ut i en stor flock. Detta påverkar såklart temperamentet! Om man sedan gillar olikheten eller ej är väl en smaksak.
Vad gäller exporten så försöker många uppfödare på Island se till att de allra bästa avelshästarna stannar på Island, de vill ju använda dem i aveln så att de allra bästa hästarna även i fortsättningen kommer från Island.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka