Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de?

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

men det börjar bli oerhört tjatigt att så fort importhästar nämns, i ngt samanhang, så börjar disskussionerna kring att importhästar=skit

Den fördomen kan inte vara utbredd för det har jag aldrig någonsin hört någon säga. Den enda kritik i sammanhanget jag hört är att vissa tycker det skulle vara bättre att satsa på den Svenska aveln istället så att vår egen avel kan mäta sig med toppländernas. (och det är ju motsatsen)

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

Jag har hört det till leda, ja att importhästar går sönder och är skit MEN dom tyska och framförallt holländska individerna är mkt känsligare än våra halvblod, har ofta mer nerv och blod och kräver sin ryttare och att dom går sönder oftare beror nog mer på att vi här i Sverige inte är vana att rida på såpass känsliga hästar och därför går dom sönder alltså det är bristen på kunskap som vanligt (SIS) det är ju samma med fullbloden, varför håller dom för dom högsta klasserna runt om i världen men inte i Sverige?? (eller myten är ju i Sverige att fullblod bara går sönder hela tiden)

KL
intressant att sverige nästan svämmar över av importer om dom nu är så dåliga:angel:
Jag har mycket mer "fear" för den äldre typen av svenska halvblod, dom tål inte att ridas, avkommor till hingstar som Anart tillexempel.
Utan importhästar hade inte sveriges avel existerat. Cardento är inte uppfödd i sverige, garanterat inte med massa utevistelse heller, så givetvis måste han vara skit med eller?:grin:

Varför dra alla importer över samma kant??? Jag har ett holländskt sto som aldrig varit skadad så länge hon varit i sverige. Hon är otroligt flockmedveten och älskar att vara ute! Min kompis har ett svenskt halvblod som är skadad hela tiden....Då föredrar jag mitt importerade sto!!

*kl*

Jag tycker det är lite läskigt med importer pga om hästen visar en skada som sedan försäkringsbolaget menar fanns innan tecknandet så står man där med skägget i brevlådan.

Jag köpte förra året en liten 1-åring (svensk dock med tysk härstamning) som sedan visade sig ha cystor i båda lårbenen. Om det hade varit en import så hade det dels varit svårt att lämna tillbaka den, dels svårt med försäkringen, antar jag. För inte kan man ta över en försäkring från ett utländskt bolag?

Jag var inne på att byta försäkringsbolag men hann inte så långt och det är jag väldigt glad över!! Jag kommer aldrig att byta försäkringsbolag på någon häst efter det.. Det bolag som hästen är född i kommer den stanna i tills den dör..

Även om man röntgar igenom hästen så finns det alltid delar som man inte tar plåtar på pga att det skulle helt enkelt bli för dyrt. Nuvarande häst tog jag ett gäng plåtar på och det kostade mig ca 5000:- och då har jag ändå inte plåtar på allt såsom rygg, nacke, bog etc.. Dvs dom delarna där det är minst risk att det är något med, statistiskt sett. Men det innebär ju inte att just min häst är frisk, det får bara tiden utvisa.. Men jag har iallafall en försäkring som täcker om det skulle vara något!

sen finns ju även problemet med att dom ej klarar av att förhålla sig till andra hästar - dom verkar inte ha lärt sig hästspråk sas.

Med risk för trådkap/kl:

1997 köpte min dåvarande ridklubb en halvblodsvalack som då var 7 år gammal. Han kom från en hästhandlare och ingen visste hur han haft det innan varesig det gällde uppfödning, hantering eller erfarenhet av hästsocialt liv.
Denna häst hade endel saker för sig, men det jag kommer att nämna är hans sätt att bete sig mot andra hästar.

För det första stod han ute i hagen 8-15 varje dag och kunde under denna tid maniskt tugga på andra hästar med uppehåll endast då det var matdags. Det spelade ingen roll om han ställdes i en hage som var kuperad, "rolig" och som inbjöd till andra saker än att tugga på andra hästar. Han hade samma beteende i dessa hagtyper som han hade då han förpassades till tråkiga järnhagar utan varesig gräs eller pinnar att tugga på - han åt på sina kamrater oavsett.
Han var inte aggressiv, han bara småtuggade precis så mkt att de fick märken i halsen eller täckena gick sönder - hästarna i sig fick aldrig några allvarligare bitskador. Sparkades gjorde han aldrig.
Att åka transport med honom resulterade i samma sak - han tuggade på hästen bredvid som inte hade en chans att gå undan = vingligt att köra med två hästar som inte håller sams/står stilla.

Med tiden vägrade folk att ha sina hästar bredvid honom - förståeligt med tanke på kostnaden för nya täcken och irritationen över märkena på deras halsar.

2002 flyttade han slutligen till ett stall där han fick gå med andra hästar. Han fick en egen arabhingstunge att "ta hand om" och jag har aldrig sett en lyckligare häst. Han lärde denna hingstunge allt han visste om livet, och han skyddade honom när andra var dumma. Han hade hittat sin plats på jorden och visade aldrig tendenser till att vara tuggig igen. Denna hingstunge i sin tur hade aldrig några problem med att bete sig bland andra hästar då han blev vuxen, så vitt jag vet, och han hade egentligen bara denna hbl-valack som lärare i hästspråk från dess att han flyttade från sin mamma.

Inte för att jag vet vad detta säger, men det är kanske ett exempel på att hästar som inte ser ut att kunna bete sig med andra hästar ändå en dag visar sig ha enorma kvaliteter på just det omårdet - att lära hästar att umgås med hästar. Jag tycker att oavsett vad slutsatsen kan tänkas vara, att det är en väldigt fin historia *tår i ögat

Senast ändrad:

*snyft* Jo, det var en fin historia!

Jag får väl berätta mina erfarenheter om importer...min senaste val blev utdömd nyligen p g a avancerad strålbenshälta, i slutet så halt att han stod stilla i hagen. Han var 10 när han kom hit, jag köpte honom från Tyskland, tyckte att jag hittat en välutbildad häst som passade mig. Vet egentligen inget om hur han blivit uppfödd eller riden tidigare. Men han höll inte i alla fall. Men otroligt fin att rida, kunde bli lite mentalt avstängd ibland om man var för hård och okänslig i ridningen.

Hästen innan det, sto 5 år gammal. Skadefri, men svårriden och känslig. Också jätterolig att rida, men såldes då hon var för svår och för stor för mig. Vad jag vet rids hon i dressyr nu, och senast jag såg henne var hon jättefin och skadefri. Borde vara 10 nu.

Min slutsats: jag tycker att det är stor skillnad på att rida de tyska hästarna jämfört med de svenska halvblod jag provat. Vet inte om det beror på att tyskarna rider bättre eller om hästarna är mer ridbara...eller en kombination? Jag gillar importer och tror att de har mycket att tillföra oss. Men dålig hästhållning är väl dålig hästhållning överallt och ingenting som någon förespråkar någonstans?

Man kan ju jämföra svensk "hobbyavel" där någon har 1 st föl som får växa upp i lerig hage utan jämnåriga att busa med och på för liten yta. Hur påverkas hållbarheten av att stå i denna hage hela vintern utan någon direkt stimulans att röra sig, i 2 eller 3 år. Sedan börjar inridningen...

Nu hamnade vi ju på ett våldsamt sidospår...:angel: men för att återgå till den ursprungliga tråden och efter att ha läst alla inlägg kan iallafall jag dra slutsatsen att dåliga hästar föds upp både i Sverige och utomlands samt att det finns både bra och dålig hästhållning oavsett i vilket land man befinner sig.

Unghästar på en bra, genomtänkt lösdrift mår och utvecklas sannolikt lika bra i Tyskland som i Sverige. Sen kan det ju finnas andra orsaker än uppväxten som gör att de inte håller. Kass ridning och utrustning t ex..:angel:

*kl*
Nu har jag tagit bort div "försäkringsinlägg". Vill man diskutera detta, skapa ny tråd -- men inte på dressyr.

/B_A_L, moderator

*kl*

Våran ridskola har i princip bara importerade skolhästar (även några ponnyer), de allra flesta från Holland.

Dessa hästar är väldigt trevliga, lättridna och sunda individer. Enstaka är för "vassa" för de alla nyaste eleverna men är istället till stor nytta för de mer erfarna ryttarna. Många av de här hästarna har gått på ridskolan i flera år och få har varit skadade, tycker att detta säger rätt mycket... klarar hästarna av att gå med olika ryttare, 2-3 timmar om dagen så är det inget fel på hållbarheten. Kanske vi bara har haft tur?

Vi har två svenska halvblod, betydligt stirrigare och tjorvigare i all hantering.

Det jag tror att man faktiskt glömmer totalt gällande hästarnas hållbarhet är det faktum att väldigt många hästar idag har oerhört lätt för sig och iom det tas de för fort.
DET tror jag är det största hotet mot hållbarheten.. Leder och ligament tar lika lång tid att bygga upp /stärka idag som det gjorde tidigare..
Så fort hästen bli trött och får mjölksyra så sliter det jätte mkt då muskeln inte orkar stabilisera på samma sätt..
När jag läser om unga hästar som är slut tidigt så kan inte jag hjälpa att ajg undrar om inte ryttaren har haft på tok för bråttom med sin talangfulla häst...

Visst grunden läggs hos uppfödaren men sen är det upp till ryttaren att förvalta hästen med förstånd..
Oavsett om man är tysk, norsk, holländsk, svensk eller japan...

Nu hade inte jag en PRE men jag hade en häst som importerades från England när han var 2 år. Ställdes på galoppen och tränades osv.. Hästen kom till mig när den var 6,5 år efter galoppkarriären.

Nu är ju galoppträning väldigt hårt ändå för unga hästar osv... Men just hagproblem hade vi.

Hästen gick och snubblade på minsta lilla sten, slet av sig skor där det var blött eller snårigt, tålde varken flugor, mygg eller knott. Än mindre flugspray.

Han var en riktig porslinshäst.
Men jävlar vilken arbetsmoral han hade. Dock blev han utdömd efter bara 1,5 år men det visade sig vid röntgen och veterinären påpekade att detta var inget som kommer över en natt bara utan resultat av livet på galoppbanan bla...

Det som var huvudorsaken till att vi kollade upp hästen på klinik var svår mugg + hovslagarmiss. Sedan visade röntgen på diverse skelettförändringar i alla ben och hovar...

En kiropraktor sa en gång att det blivit otroligt mkt mer jobb sedan många ryttare på väg upp köpte holländskt och tyskt. Denne kiropraktor är extremt ödmjuk och lindar alltid in sina omdömen och råd i bomull, därför minns jag kommentaren. H*n sa att ryttarna kunde rida de importerade hästarna med mkt gång ett tag, men efter något år började problemen komma iom att det är för låg kunskap i landet om hur man utbildar så begåvade hästar. H*n menade att de första åren håller hästen för att rida på pga sin rörlighet och "flashighet" och det funkar ok, men eftersom hästarna inte byggs upp med "riktig" grundstyrka håller de inte. Dessutom får ofta ryttarna i sig ryggproblem.

mm precis. vet man att hästen haft en bra uppväxt så spelar det ju ingen roll vilket land den kommer ifrån!! jag vet en mkt duktig ryttare som har sin avelsbas hos bekanta i litauen. där går hästarna i flock på ändlösa marker och får mkt bra omvårdnad tills det är dags att rida in dom. då tas dom hem till sverige. ganska stor skillnad på en sådan importhäst och en som har haft det dåligt.

om man ser till spanien så går dom väl oftast i flock ett tag iaf, så ju yngre hästen är ju bättre är det förmodligen.

Dock blev han utdömd efter bara 1,5 år men det visade sig vid röntgen och veterinären påpekade att detta var inget som kommer över en natt bara utan resultat av livet på galoppbanan bla...

Det som var huvudorsaken till att vi kollade upp hästen på klinik var svår mugg + hovslagarmiss. Sedan visade röntgen på diverse skelettförändringar i alla ben och hovar...

*kl

Känner igen mig. En bekant köpte en xx-valack som gått på banan men skolats om till dressyrhäst. Han gick dock aldrig att rida mer än korta perioder innan han var trasig i flera månader åt gången. Till slut fick han somna in. Men jag minns att en veterinär uttalat sig om att han var konstruerad så svagt att han aldrig borde ha ridits in öht, ändå hade han gått på banan i flera år. Svårt dock för mig att säga om han aldrig borde ha ridits in, eller om det var den tidiga inridningen som skadat honom från början.

knapplån

en veterinär sa till mig (för runt 12 års sen så det va längesen) att oftast kan man hitta fel på importhästar, ¨tex från irland/england pga att många tydligen skulle slarva med hästens vitamin/mineralbehov som föl/unghästar i utlandet och det visar sig sedan i form av tex hältor, även utveckling av spatt o dylikt. Ngn som hört ngt liknande? som sagt, det va längesen jag hörde det.

Det jag tror att man faktiskt glömmer totalt gällande hästarnas hållbarhet är det faktum att väldigt många hästar idag har oerhört lätt för sig och iom det tas de för fort.
DET tror jag är det största hotet mot hållbarheten.. Leder och ligament tar lika lång tid att bygga upp /stärka idag som det gjorde tidigare..
Så fort hästen bli trött och får mjölksyra så sliter det jätte mkt då muskeln inte orkar stabilisera på samma sätt..
När jag läser om unga hästar som är slut tidigt så kan inte jag hjälpa att ajg undrar om inte ryttaren har haft på tok för bråttom med sin talangfulla häst...

Visst grunden läggs hos uppfödaren men sen är det upp till ryttaren att förvalta hästen med förstånd..

Yes, detta tror jag också är en oerhört viktig aspekt. Många utav dom tyska och holländska unghästarna har en helt fantastisk ridbarhet, dom vill så oerhört mkt och många ggr när man sitter upp så är det verkligen svårt att fatta att det är en "bebis" man sitter på. Tror att det är mkt vanligt att dessa hästar inte rids som remonter och självklart påverkar det i slutänden hållbarheten.

:bow::bow::bow:

Och :bow: även till fio, där jag särskilt instämmer ang fullbloden! Importer har jag inte så mycket erf av, men har sett några......och ryttare som fått problem också.

knapplån

en veterinär sa till mig (för runt 12 års sen så det va längesen) att oftast kan man hitta fel på importhästar, ¨tex från irland/england pga att många tydligen skulle slarva med hästens vitamin/mineralbehov som föl/unghästar i utlandet och det visar sig sedan i form av tex hältor, även utveckling av spatt o dylikt. Ngn som hört ngt liknande? som sagt, det va längesen jag hörde det.

Japp, jag har hört talas om rakitis, antar att det är detta du menar. Bifogar en länk, visserligen till wikipedia men om man googlar finns det på andra mer vetenskpaligt baserade sidor...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rakitis

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 140
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar