Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de?

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

Måste säga att det börjar att bli lite tjatigt med dessa disskusioner. Tycker mig märka exakt samma tankar här som i vanlig männsklig främlingsfientlighet. Det bygger endast på rädslor, FÖRDOMMAR, en massa ogrundad "fakta" samt en överdriven patriotism och tro att vi i Sverige är så fantastiskt bra, samt naturligtvis rädsla för konkurrans.

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

att man anser att en unghäst ska gå i hage är väl knappast en fördom....?

att hästar från andra länder håller sämre är ren bullshit. Däremot ska man nog tänka på att en häst som inte fått vara ute kan ha svårt med detta klimatet, hudbesvär som mugg etc.

Mitt holländska djur var i sitt moderland tills han var sju, då han såldes till Sverige. (Tja, han var väl för kass att behålla...). Betvivlar starkt att han varit i hage innan han kom till mig. Men det gick toppenbra. Fick gå ut i stor hage med ett antal andra valacker, och han hade väl inte det mest raffinerade hästspråket, det hade han inte - fattade inte riktigt alla signaler, men eftersom han är en vänlig häst gick det jättebra.

Är faktiskt förvånad att han hållt så bra som han gjort, med tanke på att han är en stor häst, utan jättebra koll på sina ben. Å andra sidan rider jag inte så hårt, men ibland kan det ju slita väldigt mkt mer att komma till en "hobbyryttare" än att komma till någon som tävlar på hög nivå... Han är ganska snubblig vid uteritter, och han reagerade faktiskt med äkta rädsla första gången han såg barrträd - så lite extra "klyddigt" har det ju blivit. Men han har hållit bättre än många av hans stallkamrater - svenska halvblod som fötts upp enligt konstens alla regler. Dock som manhattan påpekar - mugg verkar han känsligare för.

att man anser att en unghäst ska gå i hage är väl knappast en fördom....?

Nej naturligtvis inte det var e.g inte riktat till den här tråden specifikt, men det börjar bli oerhört tjatigt att så fort importhästar nämns, i ngt samanhang, så börjar disskussionerna kring att importhästar=skit och alla som kommer hit är sånt som dom inte vill ha hemma. Å så drar det igång med en massa trams. Gå ut och titta på årgångschampionaten och tävlingsbanorna, det talar väl sitt tydliga språk.

jag tror att dom DYRA importerna överlag är väldigt bra hästar. men dom som tas in av hästhandlare och ofta ser ut som vrak när dom kommer, sen rids och fodras en liten stund och säljs för 50-100.000 är det väldigt många som haft problem med. det myglas med gammla skador och ibland vilas hästen jättelänge för att kunde gå igenom en besiktning. när hästen sen börjar ridas så blir den halt.

det är dessa stackars hästar som ger importerna ett så dåligt rykte. dom hästar som man ser på championaten är väl proffsuppfödda allihopa och skött efter konstens alla regler. visserligen med bristade hagvistelse men annars mkt bra.

Huva, mitt djur är precis ett sådant djur. Men han är frisk och jag är nöjd. Peppar peppar!

Undrar bara vad du har för erfarenhet utav importer? Eftersom du kan utala dig om tex deras hagvistelser, misstänker starkt att detta är ngt du hört, dvs du har inga belägg och är alltså en av dom som sprider fördommar, eftersom du skrev att även dyringarna på årgångschampionaten var uppfödda på detta vis. Har köpt många importer. En del har säkert haft bristande hagvistelser men många har varit uppfödda på stora lösdrifter med ordentlig tillgång på mat, vet. vård , varit vaccinerade osv. Detta har inte varit några jättedyra hästar (min plånbok är ganska begränsad) men det har varit mkt bra hästar. Titta på den ena hästen som Andreas Helgestrand red på Flyinge köpt för 3000 euro.....kanske en på miljonen men ändå. Självklart finns det en hel del oseriösa importörer, och mkt dålig hästhållning, men det finns mkt svensk skit också, det ska väl för sjutton inte dra ner alla individer av samma ras. vet tex en svensk uppfödare utav ridponnyer på elitnivå vars hästhållning lämnar en hel del i övrigt att önska. Kanske borde jag dra slutsatsen att alla ridponnyer är skit....

Även bland dom s.k billiga hästhandlarhästarna kan kvaliten variera oerhört. Här är några exempel som jag har personlig erfarenhet utav (dvs inte ryktesvägen). Samtliga "hästhandlarhästar"

Sto inköpt för 45 000 tävlat dom senaste åren framgångsrikt tom 140cm
Val inköpt för 40 000 tävlat mkt framgånsrikt dom senaste 7 åren tom MSV A dressyr.
Val. inköpt för 35 000 tävlat tom 120 dom senaste 7 åren.
val. inköpt för 35 000 otroligt bra gång röntgad från öra till svans :grin: u.a
(dock för ung ännu för att ha presterat så mkt, aktuell för championat)

men naturligtvis också:

val. avlivad som 5 åring rutten i benen.
sto avlivad som 7 åring,fel överallt.
sto trasig till och ifrån, numera avelsto :crazy:
en halvt ryktesvägen: valack avlivad, inköpt för 50 000, visade sig vare en
helt annan individ (godkänd hingst med mkt goda resultat i hemlandet som dåvarande ägare trodde var död......)

Ni kan väl gissa vilka utav dessa hästar som det snackas mest om :angel:

ja men det är väl klart, man minns dom dåliga mest... själv känner jag till för många som blivit lurade att köpa ofräscha importer för att tycka att det är en bra ide. men det betyder såklart inte att ALLA importer är dåliga. risken känns bara högre. och chansen att ta reda på vad som hänt hästen tidigare i livet är liten.

jag känner givetvis inte till bakgrunden till alla hästar som gått championaten. :p men jag skrev inte heller att ALLA var uppväxta i box och ridhus. men att det är en betydligt större del än här i sverige går ju inte att komma ifrån. dels beroende på tradition men även markbrist.

jag tycker såna här debatter mest urartar i att alla som äger en import försvarar sina hästar med näbb och klor. om jag ägde en sådan (vilket jag gör, men min var t-märkt långt innan jag fick honom så hans hållbarhet var ju inte direkt nåt att skryta med...men jag älskar honom ju givetvis ändå och det är en jättefin häst, men hans liv skulle nog sett annorlunda ut om han fått en vettigare start på ridhästlivet.) så skulle jag snarare vara jätteglad att jag fått tag på en häst som var så frisk och bra trots allt annat än ultimata uppväxtvillkår. det måste ju betyda att den hästen har en riktigt bra fysik. :) istället för att försvara den typen av uppfödning och säga att det inte spelar roll för hållbarheten. för det måste det ju göra, rent fysiologisk.

att box-uppväxt för en unghäst inte är bra är vi väl (förhoppningsvis) alla överens om??

Kl
Det här är mina erfarenheter av hästhållning generellt utanför Sveriges gränser:
Jag bodde i Luxemburg i 6 år och hade häst där. Hästarna stod i box på halm. Utfodrades enbart med något pelletsfoder förutom halmen. Kom aldrig ut i hage, reds i bästa fall en timme om dagen. Gjorde de inte det fick de komma ut 15 minuter i ridhuset och springa lite. Det här ansågs vara ett rätt bra stall och helt normal hästhållning.:crazy:
Kommer ihåg att stallägaren var väldigt irriterad på två svenska kvinnor som krävde att deras hästar skulle komma ut i hage varje dag samt utfodras med hö.
Länge sedan visserligen så det kanske ser annorlunda ut nu.

Jag är inte mycket för att hävda att det ena är bättre än det andra. Men om jag själv ska köpa häst igen väljer jag med största sannolikhet att köpa en unghäst direkt från en uppfödaren här i Sverige som har en hästhållning som tilltalar mig.

Jag har en import (Holland) och han fick gå på lösdrift första åren, men blev sedan installad. Han fick gå i hagen då med, även med kompis. (hingstar kan tilläggas)

Jag skulle inte våga efter det kom en bekant till mig var med om...

Hon köpte spitzpferde i Verden för ett antal år sedan, den kvalade till bundeschampionatsfinalen som 4-åring (som den till slut inte fick starta), kom hem till Sverige och var helt slut (fullständigt oridbar). Trots rena plåtar och fina resultat var den trasig i hovarna visade det sig till slut och är nu ett av Sveriges dyraste avelsston.

Ytterligare en häst köptes på samma auktion och den har inte ens kravlat sig runt en Msv. Sista jag hörde var den hos en fälttävlansryttare...

Nej, min nästa häst tar jag från en välrenomérad uppfödare här hemma i Svedala!!

Som vanligt så var det en bekant som......

Har en känsla av att väldigt många utav dom som utalar sig kring detta med importer sällan eller aldrig har ngn egen erfarenhet utav importköp. Och det är ju naturligtvis så att det alltid är dom som det gått åt helvete för som man hör talas om, det finns ju liksom inget nyhetsvärde att skvallra om att grannen köpt en trevlig och problemfrihäst.....

Kan som motvikt till din historia berätta om en bekant :p som köpte en svindyr svensk unghäst. Som i stort sett aldrig gick att rida på, var skadad konstant. Sveriges dyraste sällskapshäst....

Tilläggas bör att jag är uppvuxen med svenska halvblod då min far sysslade med uppfödnig. Har också själv fött upp samt ägt flertalet prima svenska hästar. Tycker att det är med dom ,precis som importer, varierande kvalité.
Försöker inte på ngt vis att försvara med näbbar och klor, då jag haft precis lika många svenska som utländska hästar. Men en bra häst är en bra häst oavsett var den kommer ifrån och även det omvända....

Så länge man inte har riktig fakta att basera sig på så är det faktiskt inget annat en fördommar och spekulationer.

Dessutom en liten stilla undran eftersom många här sågar dom flesta andra avelsnationer gentemot den svenska så är det ju förbannat konstigt att inte utländska spekulanter står på kö för våra fantastiska hållbara hästar :angel:

Jag har haft 1 svensk häst resten import. Vilken var dålig i 2 år, jo den svenska hästen. Det finns dålig uppfödning i Sverige oxå. Grannstallet tog hem deras 1 åring som gått på bete hos en uppfödare, hästen var bara skinn och ben när den kom tillbaka.

Skall man köpa en import häst får man väl åka ner själv och kolla hur hästen bor och hur den sköts om man vill veta det.
Men utan dessa import hästar så hade det inte funnits så många hästar i Sverige, vi har inte det materialet här.

Jag har inte så jättestor erfarenhet av importhästar från Tyskland osv men dom flesta går väl i flock på lösdrift tills dom är runt 2 år sedan stallas dom in och börjar arbetas.

Ett litet tilägg för att hålla sig till trådens e.g ämne. Jag tror inte heller att brist på utevistelse är nyttigt för hästernas hållbarhet (eller psyke).

Visst är det mycket vanligare att hästar i vissa länder (framför allt Holland) inte har tillgång till daglig utevistelse mest på grund av att det inte finns så mkt mark. Men tro inte att det är standard. Har som sagt köpt flera unghästar som fötts upp på lösdrift.

Jag har 2 stycken 3-åringar som kom från Tyskland i början av oktober. De har båda gått på lösdrift under hela sin uppväxt. :laugh:

Skönt att höra att det finns flera öppensinnade som vet vad de pratar om!

Jag börjar tro att det finns dem som gör inlägg här bara för att provocera....

Jag menar, hur kan man på fullt allvar lägga skuld på ett auktionsverk?

Jag köpte en lovande Cortez ifrån en "välrenomme´rad" svensk uppfödare och hingsthållare. Han kostade en rätt stor slant ,men var helt slut som tävlingshäst vid fem års ålder.
Inte skyller jag det på att han var svensk!?
Eller kanske jag skall skylla på Flyinge, då han köptes i samband med 3-års finalerna ?

Min tidigare nämnda hannoveranare, som verkar vara en kärnfrisk individ, inte tror jag att det är han tack vare att han är tysk!?

Du var snabb att uttala dig om ngt som du inte har en aning om!! Som man känner sig själv känner man andra...

Personen som jag berättar om var en nära vän till mig när detta hände, men efter att hon flyttat vill jag inte kalla henne mer än "en bekant".

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 140
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar