Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de?

F

Fitness

Då jag har en bekant som jobbat på ett stall nere i Spanien, som föder upp utbildar och säljer PRE (mycket till Sverige) och en annan ytlig bekant som varit nere i Europa: Belgien, Tyskland mm, och jobbat så har jag börjat fundera.

Hästarna i dessa stall går i princip aldrig ut i hage. Möjligtvis i rasthage nån gång i veckan. De rids på banan eller i ridhuset varje dag, och går i skrittmaskin då och då. Rids aldrig ut i skogen.

Håller verkligen dessa hästar i längden? Det sägs ju att ensidig träning sliter, och att bara gå på banan kallar jag enformigt. Att aldrig få röra sig i hage kan ju inte heller vara särskilt optimalt.

Någon som vet om detta förekommer i alla stall i dessa länder och i vilka länder det är?

Jag vill inte köpa en häst som har fötts upp på detta sätt.

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

Det är nog väldigt individuellt från häst till häst och ryttare till ryttare.

Har du en skicklig ryttare kan nog den personen bygga upp en bättre grund på en häst genom ridning några i veckan i en manege än vad en glad amatör kan fixa i skogen.

Har du ett "dåligt" hästmaterial spelar det nog inte så stor roll, de skadar sig ändå.

Däremot har man sett många avstängda hästar mentalt som kommer från de länder du pratar om, det är kanske kultur med mycket dominansridning och det kan då vara lite jobb med att få de hästarna att blomma ut och tycka det är kul att arbeta.

Sv: Importerade hästar som aldrig gått i hage och aldrig ridits ut, hur bra håller de

Det är nog väldigt olika från häst till häst som sagt men man kan ju tycka att det känns mer optimalt att dom får gå ute i hage och i skogen.
Jag har precis chansat och köpt en 2½ åring från tyskland som aldrig vart ute i hage. Om han håller får framtiden utvisa. Numera går han iaf i hage hela dagarna och trivs som fisken i vattnet. Han har dock inte gått med andra hästar då han fortfarande är hingst. Men tror han skulle vilja det han är väldigt social av sig.

Har även köpt en tysk 3-åring men den har gått på lösdrift så den har verkligen vart ute.

Vet att den här diskussionen varit uppe förut och jag var en av de aktiva att hävda att nej, dessa hästar håller inte i längden. Självklart är allting individuellt, men i regel går hästarna sönder när de kommer till Sverige, får komma till våra leriga hagar, ridas på våra annorlunda underlag och lösgöras med vår annorlunda ridning.

Dessa är mina erfarenheter då jag har en häst imp. från Tyskland som är 8 år, riktigt lovande och numer avelssto för att hon inte håller (hon får en chans till). Har flera vänner vars hästar också haft problem så det är inte ngt jag bara tagit ur luften.

Det är väl allmänt känt att svenska hästhandlare åker till Tyskland, Belgien, Holland whatever och köper på sig hästar som dessa länder ratar.

Det finns ju många olika orsaker till att en häst inte håller.

Om jag köper en häst som bara skadar sig i hagen hela tiden, ja då får jag hitta en annan lösning. Lösningen för mig är inte att ha den inne men kanske att den får gå ensam. Behovet av andra hästar får jag kanske lösa med en kompis eller en tråd emellan...

Blir den skadad för att den går i leriga hagar, ja då får jag prata med stallägaren och byta hage alternativt byta stall.

osv osv osv

Man måste se till varje enskild individ, vara självrannsakande (är det min ridning som gör att hästen inte håller? min utrustning?) och så bygga upp hästen utifrån det.
Ta uteritter som ett exempel. En del rider ut på obalanserade och omusklade hästar och rider i tre timmar, hästen kommer tillbaka helt slut. Men vadå, det är ju bra att rida ut?

Många köper en häst, släpper ut den i en lerig hage med x antal kompisar, tänker inte på att allt från foder till underlag är nytt för hästen, den blir skadad och sen är allt igång...
Konvalescens, igångsättning, ut i lerig hage med x antal kompisar osv osv i all oändlighet. Till sist blir det slakt.:devil:

För att hårddra det hela lite.:angel:

Eftersom jag har god kontakt med hästhandlare och jag rider själv på importer från bla holland och tyskland. Så nej det finns precis lika många halta hästar som är svenska som det finns utländska.. Titta på alla ridskolor tex, hur många hästar är inte utländska där? Och kolla på avelschampionatet. Johan bloggade ju därifrån hur många hästar hade inte han sålt som gick i topp där?

Nej, men man måste ju tänka på att kanske inte göra för snabba omkast. Och nej jag kastar inte ut importhästar o stora hagar med kompisar det första jag gör...

Har träffat en del importhästar som har svårt att klarar av hage också. Min ena går i gruspaddock, inget annat och han trivs ypperligt med det, om han får bestämma tiderna ;)

Har träffat en del importhästar som har svårt att klarar av hage också. Min ena går i gruspaddock, inget annat och han trivs ypperligt med det, om han får bestämma tiderna ;)

Japp, har en sådan tysk madame som också står i gruspaddock, hon brukar klippa med öronen vid tio över ett på dagen. Det betyder att någon slav ska börja göra sig beredd att hämta in.
Sen gnäggar hon på alla hon ser i ungefär tjugo minuter.
Har ingen hämtat henne halv två bär det av ;)
Lera är inget för henne och hon har inget till övers för sällskap heller.:D

Haha, känner igen det där :rofl: tolv börjar dock min då börjar han gå lite rastlösrunt i hagen och gnäggar så fort han hör något, tar man inte in honom om 10 min så börjar han springa fram o tillbaka och kasta sig mot grinden.....(behöver jag säga att han måste ha benskydd:angel:)

Sen kan han ha bättre och sämre dagar... Vissa dagar kan han vara ute till två!! andra vill han vara ute 30 min ( tills jag är klar i stallet:cool:)

Har provat ha honom i gräshage en gång.. Det gör jag aldrig om ( sprängde staketen) och att gå med andra hästar hade varit döden för dem. Han är otroligt territoriskt. Särskillt om jag är i närheten..'

Ja dessa hästar:angel:

Haha, känner igen det där :rofl: tolv börjar dock min då börjar han gå lite rastlösrunt i hagen och gnäggar så fort han hör något, tar man inte in honom om 10 min så börjar han springa fram o tillbaka och kasta sig mot grinden.....(behöver jag säga att han måste ha benskydd:angel:)

Sen kan han ha bättre och sämre dagar... Vissa dagar kan han vara ute till två!! andra vill han vara ute 30 min ( tills jag är klar i stallet:cool:)

Har provat ha honom i gräshage en gång.. Det gör jag aldrig om ( sprängde staketen) och att gå med andra hästar hade varit döden för dem. Han är otroligt territoriskt. Särskillt om jag är i närheten..'

Ja dessa hästar:angel:

Exakt en sån häst har vi i stallet. Men med rätt sällskap så blev han oxå en lycklig häst och går nu lugnt i hagen o letar grässtrån tills det är dax för att komma in.

Ursäkta mig.

Men du har faktiskt inte någon aning om varför min häst beter sig så och komma och påstå att min häst inte är lycklig är så mycket skitsnack så det finns inte...

Så är det där jag jobbar också, fast jag jobbar ju i Sverige. Inte okej, säger jag.

Men hur hästar som föds upp så fungerar i längden har jag ingen aning om. Man bör ju vara försiktig med att dra alla över en kam.

Jag vill inte köpa en häst som har fötts upp på detta sätt.

Det är ju bara att låta bli;).

Men det är inte samma hästhållning i Mellaneuropa som det är i Sverige, mycket beroende på att det i Tyskland och Holland inte finns samma marktillgång som det finns i Sverige.

Men det finns ju svenska anläggningar där hästarna enbart får gå ute till kl 13 också.

Jag har köpt häst från tyskland som utan problem går 5 månader på sommarbete och nu vinterhalvåret ute från 6.00 till 17.00. Men så köpte jag henne som föl också, kan ju ha viss betydelse :p

Min fina hannoveranare gick ihop med 30 andra småhingstar i en STOR kuperad hage från det att han var 1år till 2,5.
Sen kastrerades han och kom till mig i kalla sverige.
Han är super med andra hästar, super när han är själv. Han står inne utan protester och kan vara ute dygnet runt utan problem.

Vi skall inte vara så fördomsfulla och tro att vi i sverige är så bäst jämt. Bra är bra och dåligt är dåligt oavsett om det är tyskt, holländskt eller svenskt.

sant!

det finns ju hästar som får växa upp i flock även i andra länder. och som får gå i hage.

jag tror det är skadligt för hästar att aldrig få gå i hage, att stå still 23 timmar och sen prestera max i en timme känns inte vettigt... vissa hästar är så starka så dom håller samma hur man gör men chansen att en sån häst går sönder och blir fort gammal är större än för en häst med ett mer naturligt liv.

sen finns ju även problemet med att dom ej klarar av att förhålla sig till andra hästar - dom verkar inte ha lärt sig hästspråk sas.

om jag kom över en häst som jag verkligen ville ha som var "dåligt uppfödd" så skulle jag förmodligen köpa den ändå, men jag skulle inte medvetet leta efter en sån häst..

Vi köper hästar från Holland, Tyskland, Polen och Sverige. Alla med olika bakgrunder och hantering. Alla går tillsammans i en hage mellan 8-13 varje dag + bete 6 veckor på sommaren då de är ute dygnet runt. Att alla går tillsammans ger en trygg flock, vilket man också märker på lektion..

Vi vet ju aldrig hur hästarna är uppfödda, men man märker ju att en del inte har fått vara så mycket tillsammans med andra hästar när de var unga (har svårt att läsa de andra hästarnas språk, har ingen flockkänsla osv.). Det jag ville säga var i alla fall att hur hästarna än har varit uppfödda så verkar våra hästar hålla riktigt bra. Och det trots att det i perioder blir ensidig ridning, mestadels ridhuset när det är mörkt och kallt eller snö/isigt. Vi har generellt sett lite skador, de pensioneras gamla om man jämför med många andra ridskolor och är trygga och glada individer.

Det är klart att uppväxten är jätteviktig, men jag tror absolut inte att det är den enda saken som bestämmer hur hållbar hästen kommer att vara. Det beror ju också på ridningen och hur den får leva resten av livet.. Jag vet inte riktigt om det kan hjälpa dig att dra en slutsats..

Självklart är det så. Det håller jag med om...men det är ju fortfarande importerna som blir halta:p. Detta just för att deras leder och ligament inte klarar av det. Den hästen jag nämnde förut, jag vet att till stor del beror hennes problem på att de som hade henne förut kört på jäkligt hårt. Med en häst som rör sig ooootroligt stort så funkar inte det om den inte fått stärka sig i sin egen takt. Det är väl kanske det som egentligen är det största problemet, att vissa (nu drar jag inte alla över en kam) inte ser till individen. Kolla på 4-åringarna som säljs på ex. psi auktionen, de dras ihop och pressas på, allt för att de ska sprattla så fint. Men bygger det verkligen upp en hållbar individ, lösgjordhet och avspändhet existerar inte. Det är det jag har emot tyskarnas ridsätt (drar återigen inte alla över en kam, vet att de finns de som rider bra även där, självklart!).

Senast ändrad:

Jag har en sådan häst.
Nu har jag bara haft honom i dryga tre år så jag kan inte uttala mig om hur framtiden ser ut men han har varit väldigt skadefri.
Småsår var vanligt när han började gå ut i hagen (vadå ska man lyfta på fötterna? :confused::p) men annars så har han bara varit halt en gång och det berodde på överansträning.
Han är 10 år.

Jag kom att tänka på ridskolan där jag lärde mig rida. Den låg i ena änden av ett industriområde. Hagarna var 2 samt en paddock. Ridskolans hästar var mycket sällan skadade öht. Dessa hästar gick sina lektioner och var endast ute i hagen 1 timme/dag. Medelåldern var dessutom mycket hög. Vi hade många hästar mellan 20 och 25 år. (och bara någon enstaka under 15) Ett antal privathästar fanns också där. De hade inte mera hagtid än andra men tävlade och mådde bra ändå, så jag tror hästar kan hålla mycket bra ändå. (även om jag inte alls förespråkar en sådan hästhållning)
Så mycket annat spelar in på hästens hållbarhet.

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 140
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar