Jag har tillsammans med min mamma funderat på att köpa en P.R.E direkt från Spanien, men hur gör man egentligen? Tar man kontakt med en hästförmedlare? Åker man dit? Om man nu bestämmer sig för att åka dit och titta på så många som möjligt, hur anordnar man det? Jag vet, många frågor.
Tacksam för svar!
Utöver de svar du redan fått: känner du någon som har PRE? Har den kanske vettiga kontakter?
Har du vana av rasen? Om inte så jättemycket tycker jag du ska försöka få rida och träffa fler av den här rasen. Du kan absolut testa lite Lussar, de som inte har gröna papper(Andalusier, Iberier.. vad de nu än ska kallas..) och korsningar etc för att få grepp om rasen.
Jag älskar personligen iberier. Men jag tycker inte det är det givna svaret på hästras för alla. De är snabba och känsliga, på gott och ont.
En bra iberier kan fler rida. Men en iberier som man inte riktigt lyckats med kan bli fasen så mycket värre än vissa andra raser.
Och de kan kräva lite annan ridning än många sysslar med.
Så får du provrida såna hästar även här: gör det! Så många du bara kan!
Just för att skaffa dig referensramar.
Jag har haft ett par elever som velat ha PRE eller Lusse. Men en del har tänkt om när de ridit en del/sett en del. Jag har verkligen uttryckligen rekommenderat annat åt en del också.
Så var säker på att du verkligen vet vad du skaffar dig.
En dålig PRE är inte kul att sitta på. Det går fort om det bär av och det gör det i vinklar man inte tror är möjligt om man är van vid halvblod etc.
Det är ju fler än bara ett fåtal som trott sig köpt en "färdig" och stadig häst. Och på en så rörlig, stark och snabb ras blir det snabbt läskigt om man inte är medveten om det där.
Men en bra PRE är fantastiskt skoj, lätt och känns tom lättsamt och kul och bra även när man faktiskt tappat kvaliteten(som man ju gör, tyvärr.. då och då..
). De bjuder på en himla kul ridkänsla!