importera häst

B

bobbo

Funderar på att köpa en häst från Tyskland. (2 årig valack) Finns det något man bör se upp med? Hur är den tyska veterinärbesiktningen jämfört med den svenska? :confused: är tacksam för alla tips. :bow: :bow:

Sv: importera häst

Överlag har tyska veterinärer hög status, sen beror det ju helt på vilket pris det är på hästen om du skall röntga osv men av mina erfarenheter av tyska veterinärer är långt mycket bättre än de svenska.
De utför böjprov och longerar på volt precis som i sverige. sen är det ju eu så du har nog inte så mycket att oroa dig över. har själv exporterat häst till både tyskland finland o norge.

haz skrev:
Överlag har tyska veterinärer hög status, sen beror det ju helt på vilket pris det är på hästen om du skall röntga osv men av mina erfarenheter av tyska veterinärer är långt mycket bättre än de svenska.
De utför böjprov och longerar på volt precis som i sverige. sen är det ju eu så du har nog inte så mycket att oroa dig över. har själv exporterat häst till både tyskland finland o norge.
Jag har hört att veterinärerna i Tyskland inte använder sig av böjprov :confused:

De veterinärer vi använde under den tid jag bodde i tyskland använde sig utav böjprov.

Köpte häst i Tyskland i augusti och det var en bra veternärbesiktning. Helt vanligt böjprov och ett rejält arbetsprov med 15 min longering. Det har jag aldrig varit med om i Sverige!

Det du bör tänka på är att inom 48 tim innan ni åker ska hästen hälsoundersökas av distriktsveterinär som skriver ett intyg ör export.

Annars är det inget konstigt. Pm:a om du har andra frågor!

Sen är jag nyfiken, vad är det för häst? Vart och vilken stam?

/C

Cyllene skrev:
Köpte häst i Tyskland i augusti och det var en bra veternärbesiktning. Helt vanligt böjprov och ett rejält arbetsprov med 15 min longering. Det har jag aldrig varit med om i Sverige!

Det du bör tänka på är att inom 48 tim innan ni åker ska hästen hälsoundersökas av distriktsveterinär som skriver ett intyg ör export.

Annars är det inget konstigt. Pm:a om du har andra frågor!

Sen är jag nyfiken, vad är det för häst? Vart och vilken stam?

/C
En valack efter Dream of Heidelberg 2. Han förmedlas av EG Equestrian. Vet inte mer än, väntar på info om honom.

jag har också handlat av detta försäljningsstall och kan varmt rekommendera! inget krångel och bra kontakt även efter genomfört köp.

Var du och tittade på din häst innan ,eller köpte du den per video?
Undrar också över vaccinationer och avmaskning på de tyska hästarna. Är de stelkramp och influensa vaccinerade eller får man göra det själv? Avmaskar de lika som oss i tyskland? :confused:

jag köpte den på bild :o
hon var bara 11 månader, så jag lade handpenning och chansade :p
hon var nyligen importerad till sverige och de hade då vaccinerat (första sprutan) här i sverige.

De flesta hästar i Tyskland är vaccinerade och avmaskade på samma sätt som här!

Vad är det mer än Dream of H?

Lycka till! :)

passa dej för import hästar/ponnyer, det bästa är svenskuppfödda hästar/ponnyer ett litet råd och tips bara! :)

Varför skulle svenskt vara bättre än tyskt?

Till bobbo: vi köpte för 2 år sedan en 4-årig valack från Tyskland. Det var gjort röntgen och fullständig vetrinärbesiktning på honom i Tyskland men det gjordes även en i Sverige innan vi tog hem honom iom att vi ville att han skulle vara försäkrad innan han fick åka buss upp till oss (ca 65 mil). Köpte honom av en handlare som bara handlar med tyska hästar så det var han som tog in honom i Sverige, inte vi. Är hur som helst supernöjda med hästen, han har varit alltigenom okomplicerad, välhanterad och har ett hjärta av guld.

Vi kollade på en del svenska hästar oxå men de var mkt dyrare i förhållande till vad man fick för pengarna. Är väldigt nöjda med vår tysk och det blir nog tyskt nästa gång vi köper häst oxå.

Darbhanga skrev:
Varför skulle svenskt vara bättre än tyskt?

Till bobbo: vi köpte för 2 år sedan en 4-årig valack från Tyskland. Det var gjort röntgen och fullständig vetrinärbesiktning på honom i Tyskland men det gjordes även en i Sverige innan vi tog hem honom iom att vi ville att han skulle vara försäkrad innan han fick åka buss upp till oss (ca 65 mil). Köpte honom av en handlare som bara handlar med tyska hästar så det var han som tog in honom i Sverige, inte vi. Är hur som helst supernöjda med hästen, han har varit alltigenom okomplicerad, välhanterad och har ett hjärta av guld.

Vi kollade på en del svenska hästar oxå men de var mkt dyrare i förhållande till vad man fick för pengarna. Är väldigt nöjda med vår tysk och det blir nog tyskt nästa gång vi köper häst oxå.

säger inte att svenska e bättre en tyskar eller från någon annan stans! men som sagt..många hästar som åker o köps ut av hästhandlare har någe fel..om det är inne eller på utsidan..beror på! säger bara att man ska vara försiktigt..eller är det bara jag som sett o stött på många olika importerade hästar runt om i sverige o att dom har mkt mer fel en vråa svenskuppföda hästAR? har själv hör tde från strömsholms veterinärerna.

Har faktiskt inga negativa erfarenheter av importer rent generellt mer än att många irländska hoppeponnyer är hårt tagna. Har nog sett lika mkt skador på helsvenska hästar som på importer. LIka många tossiga hästar oxå. Tror det mest beror på individ samt vem som haft den före, oavsett land den är uppfödd i. Det enda som är positivt med svenskt är väl i så fall att det är lättare att kolla upp bakgrunden. Och här gällde det ju en unghäst, så den är ju knappast för hårt tagen.

Ja, det medför stora risker att köpa från utlandet, framförallt om man inte kollar upp att säljaren är seriös, men om man köper från ett seriöst ställe med bra ryckte så brukar det inte vara några problem. Att köpa häst här i Sverige kan vara nog så farligt som att köpa från utlandet. Det beror helt på varifrån man köper hästen.

Till Darbhanga:
Visst kommer eran häst från han i Skara som importerar tyska hästar?

Har faktiskt blivit lurad på en importerad häst tidigare. Köpte henne av en hästhandlare här i Sverige, hon hade haft hästen ca ett halvår när jag köpte henne. Hästhandlaren lovade att skriva över försäkringen på mig och att skicka vaccinationskortet eftersom hon inte hittade det när jag hämtade hästen... Jag ringde några gånger och påminde och fick då till svar att nästa vecka ska jag skicka det.. Tyckte sedan det var konstigt att jag inte fick någon räkning från försäkringsbolaget så jag ringde dit, då visade det sig att hästen aldrig varit försäkrad! :mad: Då hade jag haft hästen drygt en månad oförsäkrad! släppt ihop med andra hästar osv.. Tog då ut veterinär och vaccinerade om hästen.
Jag har varit jätte nöjd med hästen men tycker det är ganska simpelt att luras med såna saker. Som handlare måste det ju vara bättre att vara ärlig och få ett bra rykte. Så visst ska man se upp när man köper häst, både svenskt och importerat

Japp! Allt gick väldigt smärtfritt med den affären, och jag tycker vi fick mkt häst för pengarna som sagt. Vi kollade, bestämde oss efter nån dag, la handpenning. Sen kom hästen upp med buss, vet.besiktad och försäkrad. Vi lämnade en postväxel och fick häst och id-handlingar. Inget krångel alls. Och han var väldigt ärlig med vad det var för häst, vad han passade för typ av ryttare (helst kille, en snmäll häst men med stor egen pondus) & att han troligen skulle vara mkt spralligare om vi köpte honom då han hade kommit från Tyskland bara 2-3 dagar före vi provred honom så han var lite tagen av resan.

Ja vi köpte ju våran tyska häst därifrån med och som sagt han var väldigt ärlig med vilken typ av häst det var och maken till smidig affär har inte jag varit med om tidigare.Han har ju dessutom sålt många hästar som kvalat till Falsterbo i både hopp och dressyr.
Kan tänka att en del uppfödare inte blir så glada över importen då priserna på deras hästar sjunker.Det är svårt för uppfödare att få betalt för sina unghästar då man kan köpa importerat billigare och mera utbildat.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama