B
bobbo
Funderar på att köpa en häst från Tyskland. (2 årig valack) Finns det något man bör se upp med? Hur är den tyska veterinärbesiktningen jämfört med den svenska? är tacksam för alla tips.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört att veterinärerna i Tyskland inte använder sig av böjprovhaz skrev:Överlag har tyska veterinärer hög status, sen beror det ju helt på vilket pris det är på hästen om du skall röntga osv men av mina erfarenheter av tyska veterinärer är långt mycket bättre än de svenska.
De utför böjprov och longerar på volt precis som i sverige. sen är det ju eu så du har nog inte så mycket att oroa dig över. har själv exporterat häst till både tyskland finland o norge.
En valack efter Dream of Heidelberg 2. Han förmedlas av EG Equestrian. Vet inte mer än, väntar på info om honom.Cyllene skrev:Köpte häst i Tyskland i augusti och det var en bra veternärbesiktning. Helt vanligt böjprov och ett rejält arbetsprov med 15 min longering. Det har jag aldrig varit med om i Sverige!
Det du bör tänka på är att inom 48 tim innan ni åker ska hästen hälsoundersökas av distriktsveterinär som skriver ett intyg ör export.
Annars är det inget konstigt. Pm:a om du har andra frågor!
Sen är jag nyfiken, vad är det för häst? Vart och vilken stam?
/C
Darbhanga skrev:Varför skulle svenskt vara bättre än tyskt?
Till bobbo: vi köpte för 2 år sedan en 4-årig valack från Tyskland. Det var gjort röntgen och fullständig vetrinärbesiktning på honom i Tyskland men det gjordes även en i Sverige innan vi tog hem honom iom att vi ville att han skulle vara försäkrad innan han fick åka buss upp till oss (ca 65 mil). Köpte honom av en handlare som bara handlar med tyska hästar så det var han som tog in honom i Sverige, inte vi. Är hur som helst supernöjda med hästen, han har varit alltigenom okomplicerad, välhanterad och har ett hjärta av guld.
Vi kollade på en del svenska hästar oxå men de var mkt dyrare i förhållande till vad man fick för pengarna. Är väldigt nöjda med vår tysk och det blir nog tyskt nästa gång vi köper häst oxå.