Importera häst själv

Wysiwyg

Trådstartare
Vad har ni att säga om det? Bra/dåliga erfarenheter?

Tex annonserna på internet om hästar som står i tex estland och säljes relativt billigt. Vad bör man tänka på om man är intresserad av en sån häst? Köpa osedd och inte provriden? Fuskas det med veterinärbesiktningar och kvalitén på hästarna?

Självklart vet jag att det finns mycket lurendrejjare, ville bara höra vilka erfarenheter ni på buke har av saken.

Sv: Importera häst själv

Jag har köpt 4 hästar osedda, från bla Kanada, Tyskland & England och jag är än så länge väldigt nöjd. Dock tycker jag det är en väldigt omständig process att importera från Kanada. Men från Tyskland gick det väldigt lätt och smidigt. Hästen som kom var en riktig drömhäst:love:

Sen är man ju alltid nervös om "vad man får hem" så jag köper ju hellre hästar från Svergie där jag kan åka och titta på dem, men i mitt fall så fanns där inga sånna hästar jag letade efter i Sverige

Jag importerade min skrot från danmark. Visserligen var det fem år sedan och jag hämtade honom själv. Kan tyvärr inte svara på de andra frågorna då jag åkte och provred min innan köp.

Har importerat ett antal hästar, ett par på telefon, kanske inte att rekommendera, är ju egentligen som att köpa häst per telefon i Sverige, lite grisen i säcken så att säga.

Att fundera över när man importerar häst är ju varför den säljs framförallt, en bra häst kan ha dolda fel som inte kommer fram under en gårdsbesiktning, en sådan är ju bekväm att exportera då köparen har svårare att kontrollera hästen. Självklart finns det även bra hästar också men jag hade helst köpt en yngre förmåga om den kom från utlandet annars är risken stor att den redan har varit testad och inte har hållt, vilat, säljs vidare.

Bästa rådet jag kan ge är att röntga hästen så du har lite på fötterna åtminstone. Tänk även på det här med försäkring när du köper häst från utlandet, visar sig hästen ha fel med sig från början i ett senare skede kan du få problem.

Nej, nu blev det långt, finns massor att tänka på men lycka till om du bestämmer dej för en import!:)

Förresten, en liten kul anekdot så här i efterhand. Köpte en häst osedd, besiktgad och allt som brun. Hemma på gården lastades det av en skimmel!? Haha, trevlig häst iaf och lite kul i efterhand.:D Ett engångsfall men var uppmärksam bara...

Tack för svaren :)

Hästen jag kollat på är bara 5 år, räknas det som yngre förmåga?

Tänkte nog snarare på en oriden häst, mindre risk för skador där men som sagt aldrig riskfritt. Men hade jag varit i dina kläder hade jag isf definitivt röntgat, har ju om inte annat ryggen fri där åtminstone då.
Köpte ganska nyligen en häst i Sverige, besiktigade och röntgade fast det var en hyfsat billig häst och oriden men absolut värt pengarna enligt mej då jag vet att jag köper en hel häst och kostnaden i slutändan kan bli bra mycket större annars.
Lycka till:)

Jag köpte en häst från Tyskland osett, via en förmedlare i Sjöbo trakten. Hon förmedlar hästar från norra Tyskland.
Hästen besiktades i Tyskland, men det visade sig när den kom hit att den var blockhalt och hade gått på smärtstillande vid vet. besiktningen i Tyskland, eller så hade de besiktat en annan häst. Hästen kommer aldrig att kunna ridas och den är bara 4 år. Jag skulle inte rekommendera ett sådant köp!!

Jag tycker du ska vara lite misstänksam om du köper en häst någonstanns från öst. Min kommer förvisso från Lettland och bättre häst kunde jag ju in fått :love: , det Är verkligen min drömhäst. Men hon är den enda utav totalt 4 hästar som jag vet höll sig fräscha ordentligt och trots det var det mest yngre hästar som importerades samtidigt som henne då. Två stycken vet jag är borta nu, den ena skadade sig i oförsig i hagen men andra pga gammal skada.

Det är svårt att veta vad hästarna har varit med om tidigare osv. därför ska man vara misstänksam och verkligen göra en genomgående besiktning tycker jag. Det är bra om man vet på vilket sätt hästen har blivit riden förut också.

Min hade trots allt tävlat 1.10 hoppning som 3½ åring m placeringar :crazy: det är ganska skrämmande trots allt. Nu har hon fått väldigt mycket vila och över 2 år efter köpet så är det fortfarande mycket jobb kvar med henne men hon är ju fortfarande en unghäst också (fyllde 6 år nu i juni) :) men jag är kalasnöjd med henne för hon har helt underbart psyke, väldigt lätthanterlig häst som är cool för det mesta. Funkar bra ihop med alla hästar hon stått med hittills. Finner sig snabbt till rätta. Har bra ridbarhet.

Jag har importerat flera hästar från Estland. Jag har många kontakter där så du kan alltid skicka ett pm till mig om du vill veta mer. Men jag skulle inte vilja köpa en häst osedd. Och i mitt fall som Estland är det inte så farligt långt eller dyrt att åka dit. Är hästen kass kan man iallafall köpa hem ett lager billig sprit.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?