Importera häst från Irland?

KooksKooks

Trådstartare
Hej,

Jag är i hästletartagen och söker i dagsläget ngt färdigt för 1,20 hoppning med kapacitet för ngt mer iaf. Vill ju rida ft och letar därför också efter hyfsade gångarter. Men det finns ju inget till salu! Visserligen har jag kanske skral kassa (max 120000) men inget faller mig alls i smaken, ens om jag går upp i prisklass.

Så läste jag en intervju av Ludvig Svennerstål, där han hävdade att irländarna var bäst. Nu spelar vi inte riktigt i samma division, men stämmer det? Ska man leta där ist? Får man mer för pengarna? Är det osäkert? Någon som gjort det?

Sv: Importera häst från Irland?

Finns definitivt bra irländare som går fälttävlan. Kolla m Anna Hassö, hon har nog kontakter där :)

Våra bästa fälttävlansponnier är irländska importer.
Känns som de ofta är bra på det.

Tack för era svar.

Det finns säkerligen en massa fina irländare, men frågan är om de är mer prisvärda än i Sverige? Vad tror ni? KÄnne rni ngn som importerat?

Ville bara flika in att om det är just lite bättre gångarter du är ute efter så tror jag inte att irländarna är "bättre", jag tror du har lättare att hitta just den i biten i de svenska hästarna. Det är just i terrängen (och hoppningen) som irländarna brukar lovordas medans dressyren generellt är sämre även om det såklart finns guldkorn också.

Fast jag tror mer att det är just Irländarna som inte är så bra på dressyr mer än hästarna på Irland. Det är ju ändå så att ISH leder världsrankingen.

Senast ändrad:

På tal om stamböckerna.. SWB ligger på 12 plats och har en svensk häst med som heter Over Easy som är 8 år och placerad i 3* boendes i USA med amerikansk ryttare. Efter QE men inte född här i Sverige, hur kommer det sig att den är en SWB ? QE är ju inte en SWB egentligen, eller?

Gabi??

Är den född i USA kan den ju vara registrerad via SWANA, då räknas den som SWB. Vart står det att den är född?

Hittade själv.. mamman är efter Amiral.. intressant även att samma ryttare oxå har en Irco Mena - fullblod som går svår fälttävlan oxå SWB och en Electro - fullblod

Hon verkar gilla SWB :D Misstänker att det är den där Swana - grejjen

Ja men världsrankingen baseras ju på de högsta klasserna, och ju högre upp i klasserna man kommer desto viktigare blir väl terrängen och hoppningen framför dressyren?

Det verkade ju inte som att ts siktade riktigt så långt och håller man sig i de lägre klasserna tror jag inte att irländarna är speciellt mycket bättre än de svenskfödda. Men de behöver ju inte vara sämre heller.

Jag skulle nog säga att det blir tvärtom.. dressyren blir viktigare och viktigare ju högre du kommer.. alla där rider ju felfritt så då finns det ju bara dressyren kvar att få ner poängen på ;)

Jag har importerat flera hästar från Irland o UK. Irländarna är oftast grymma i terrängen o hoppningen o lite sämre i dressyren.:) Överlag tycker jag hästarna från UK oftast är mer välridna från grunden. Klart är iaf att du får mer häst för pengarna än i Sverige... Transporten kostar från UK £600 o från Irland £850 o då levereras hästen till ditt stall. Pma om du vill ha namnet på transportfirman o tips om vart du kan hitta bra hästar!

Fast jag tror mer att det är just Irländarna som inte är så bra på dressyr mer än hästarna på Irland. Det är ju ändå så att ISH leder världsrankingen.

Alla irländare jag haft har bra gångarter men dåligt utbildade i dressyr :D

Jag har importerat flera hästar från Irland o UK. Irländarna är oftast grymma i terrängen o hoppningen o lite sämre i dressyren.:) Överlag tycker jag hästarna från UK oftast är mer välridna från grunden. Klart är iaf att du får mer häst för pengarna än i Sverige... Transporten kostar från UK £600 o från Irland £850 o då levereras hästen till ditt stall. Pma om du vill ha namnet på transportfirman o tips om vart du kan hitta bra hästar!

delvis kl
Ja jag har importerat alla mina irländare från England där de blivit lite mer utbildade

Hej,

Jag är i hästletartagen och söker i dagsläget ngt färdigt för 1,20 hoppning med kapacitet för ngt mer iaf. Vill ju rida ft och letar därför också efter hyfsade gångarter. Men det finns ju inget till salu! Visserligen har jag kanske skral kassa (max 120000) men inget faller mig alls i smaken, ens om jag går upp i prisklass.

Så läste jag en intervju av Ludvig Svennerstål, där han hävdade att irländarna var bäst. Nu spelar vi inte riktigt i samma division, men stämmer det? Ska man leta där ist? Får man mer för pengarna? Är det osäkert? Någon som gjort det?

Skickar en länk till en sida med hästar i England till salu där finns den en hel del hästar att välja på :D

Japp, så är det. Jag har varit på ett ställe i Irland och där hoppar de terränghinder varje dag, men de är inte så bra på dressyrbiten men med träning så kommer hästarna kunna.

Till TS
Josefin Håkansson har kontakter på Irland där de bara säljer "terränghästar". :)

Kl

Livar upp den här tråden lite.

Ni som har kontakter och tips både på försäljningskanaler och transportfirmor får gärna pm:a mig också!
:)

Vi har ju importerat en ponny från Irland, den var ovanligt bra utbildad i dressyren men med svenska mått ganska dålig!:) Nu 1 år senare är han fin men har fortfarande en del att hämta där. Men i hoppning o terräng är han ju oslagbar, sättet han griper an terränghinder är ju så man bara vill gråta av glädje! Han galopperar nästan alltid ända fram, måttar ett bra avstånd, kollar in vilken typ av hinder det är o sen hoppar han! Superlätt för tösen att följa plus att hon får ju ett självförtroende som inte går av för hackor. Känns dessutom så himla säkert att släppa ut henne på denna ponny. Dessutom är han helt pålitlig i skog och mark och DET kan jag sakna hos min stora häst, är ett KWPNsto,! Skulle VERKLIGEN vilja sitta på en trygg o snäll häst ute i skogen och köper jag nån mer så kommer det nog faktiskt bli en irländare men möjligen då från England istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka