Importera häst från Norge

Foxis

Trådstartare
Hej!
Nu vänder jag mig till er där ute som har erfarenhet av import från Norge. Hur går man till väga? Jag pratade med tullverket tidigare idag och de sade att man måste betala moms (25%) på hästens inköpspris, samt en tullavgift om hästen inte räknas som ett avelsdjur (men hon visste själv inte vad som räknas till ett avelsdjur?). Är det någon som vet? för som det ser ut nu kommer halva inköpspriset på hästen bli tullavgift. Kan man kringgå detta på något sätt? :angel:

Tacksam för svar!
 
Sv: Importera häst från Norge

Avelsdjur är hingstar och ston, vilka då är tullfria och det är bara svensk moms som ska betalas.
Köper du hästen av en företagare i Norge kan du köpa den på en så kallad exportfaktura och slippa den norska momsen (eller få tillbaka den beroende på hur man gör).
Är det en valack du ska köpa så är det bara till att betala även tullavgiften om du vill ha in hästen i Sverige.
 
Sv: Importera häst från Norge

Står det inte renrasiga avelsdjur i Taric?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
690
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 250
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Hej. Nu har jag hamnat i en situation som så många andra före mej har hamnat i. Jag skulle sälja mitt fullblodssto och det var en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 135
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp