Importera från Tyskland

Sv: Importera från Tyskland

Inte ett dugg krångligt!

Givetvis är det viktigt medbra kontakter så man vet vad man köper.

Man får utöver hästen betala för veterinär bes o transporten, jag har besiktigat på klinik och de fakturerade mig, sedan har jag haft turen att ha bra kontakt med säljaren så han har kört hem hästarna till mig personligen mot betalning, övernattning och god mat :) Annars är det ju att sätta hästen på transport.

Iom EU är det inte mkt mer krångel än så.....

Vad har ni för erfarenheter? Är det krångligt?
De är inga problem alls jag har tagit hem flera hästar från Holland. Dom ska bara ha pass och chippade och vetrinär intyg på att dom är friska. Helst rykande färskt samma dag dom åker.

Fast chippade? är inte det berorende på ras? Mina (quartrar) har nämligen inte varit det....men pass har dom haft givetvis!

hmm.. kanske vi får ta och fixa en gruppresa för alla här på buke som är sugen på nya hästar :) så åker vi och kollar på lite olika ställen :)

hmm.. kanske vi får ta och fixa en gruppresa för alla här på buke som är sugen på nya hästar :) så åker vi och kollar på lite olika ställen :)
Det låter kul :-) Vilken resa det skulle bli!

Var å hämtade hem min nya häst idag, köpt, från Tyskland via en förmedlare så frakt från Tyskland till Skåne anordnades av förmedlaren. Jättefin häst som hittills verkar vara över mina förväntningar, har inte ridit henne än men det är en orutinerad unghäst så jag räknar med att få lägga lite jobb på henne. Jättetrevlig häst med potential som säkert hade kostat det dubbla i Sverige. Krångligt? Nej, inte såhär långt... nu är hon min, alla papper är ok, ungefär som att köpa en häst i Sverige. Men.... problemen kan ju komma den dan du vill häva köpet för då är det oftast säljarens lands lag som styr och den är inte våra svenska advokater så insatta i och de är nog heller inte godkända företrädare (antagande). Men.... det är å andra sidan ingen barnlek att driva ett sånt mål i Sverige heller.... Hittills tror jag iallfall att jag fått en mkt bra häst till ett mkt bra pris.

Var å hämtade hem min nya häst idag, köpt, från Tyskland via en förmedlare så frakt från Tyskland till Skåne anordnades av förmedlaren. Jättefin häst som hittills verkar vara över mina förväntningar, har inte ridit henne än men det är en orutinerad unghäst så jag räknar med att få lägga lite jobb på henne. Jättetrevlig häst med potential som säkert hade kostat det dubbla i Sverige. Krångligt? Nej, inte såhär långt... nu är hon min, alla papper är ok, ungefär som att köpa en häst i Sverige. Men.... problemen kan ju komma den dan du vill häva köpet för då är det oftast säljarens lands lag som styr och den är inte våra svenska advokater så insatta i och de är nog heller inte godkända företrädare (antagande). Men.... det är å andra sidan ingen barnlek att driva ett sånt mål i Sverige heller.... Hittills tror jag iallfall att jag fått en mkt bra häst till ett mkt bra pris.
I Holland har dom 6vgaranti har jag fått höra. Men jag vet inte hur de är i tyskland.
Är den inte redan vetbes då?
Enligt proffstränare här i svergie så är de bättre att köpa en häst i europa än i Usa typ får de finns bättre cjanser att lämna tillbaka hästen om fel skulle uppstå.

Jo, det är klart att den är veterinärbesiktigad och röntgad, har båda protokollen samt bilder, det tycker jag absolut man ska göra vart man än köper sin häst. Men som sagt.... det är aldrig lätt om det blir fel, men att det är ett annat lands lagar som styr tycker jag att man ska ha med i bedömningen när man köper häst från ett annat land. Kan nog tänka mig att det är bättre att köpa häst i Europa än i USA och särkilt om det är EU-land.

Senast ändrad av en moderator:

hej, jag undrar hur du gjorde. Jag har kollat på 20 hästar här i sverige. mina pengar räcker inte till det jag vill ha så nu tänkte jag på tyskland eller holland.men har väl inga kontakter än fast min mans fam är fråntyskland men det hjälper nog inte här.maria:confused::confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den svenskfödda och licensierade hingsten Skyline to B har sålts till Tyskland. Tillsammans med sin ägare och ryttare Carl Hedin har de...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter küren i Aachen står det nu klart vilka dressyrekipage som kommer representera Tyskland vid OS i Paris.
Svar
0
· Visningar
187
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart hur hoppningens OS-medaljer i Paris fördelas! OS-guld går till Tysklands Christian Kukuk. Hans första individuella OS...
Svar
0
· Visningar
202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp