importera från Island

ishorses

Trådstartare
Hejsan
Jag är intresserad av att importera häst från Island och undrar hur det fungerar.. någon som gjort det här?
Måste man vara på flygplatsen och ta emot hästen eller skulle någon annan kunna göra det?
Sen ska hästen till Norge (där jag bor), någon som har erfarenheter av det?
tacksam för svar

Sv: importera från Island

Jag har importerat ett par gånger med flyg till Norrköping, båda gångerna har jag fått hästarna hemkörda till mig med hästbuss, något som Ingstad har tagit hand om åt mig, jag har bara bett dem ordna med transporten hem till stallet, vilket de gjort och senare har jag fått en faktura hemskickad för transportkostnaden. Man behöver inte hämta själv i alla fall.

Kommer hästen i fråga flygas direkt till Norge eller är det Norrköping som gäller? Om du ska importera med Ingstad är det nog lättast att ringa och prata med dem om hur du ska göra med transporten till Norge sedan, eventuellt kan de hända att de kör en viss bit och sedan måste du ha reda på en transportfirma i Norge som kör sista biten.

ok tack för det snabba svaret :)
Dom flyger ju tyvärr inte till Norge så det är Norrköping som gäller..
Vet en norsk firma som kunde hämta min häst i Sverige men det skulle kosta 7000 kr, vilket känns lite väl dyrt..
Men hur gör man med försäkringar? tänk om något händer med hästen på flyget eller transporten till stallet?

Sen undrar jag också hur det går till med veterinär besiktning.. får man papper på det?
Ska man göra en när hästen har anlänt också? Om man upptäcker fel vad gör man då?
många funderingar hehe..

Sen undrar jag också hur det går till med veterinär besiktning.. får man papper på det?
Ska man göra en när hästen har anlänt också? Om man upptäcker fel vad gör man då?
många funderingar hehe..

Du får med besiktningsprotokoll, du kan också försäkra hästen ståendes på Island. Upptäcker du några fel när den kommer så är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet, det är en av nackdelarna med import från Island.

Det finns massvis med fina välstammade hästar till salu i både Norge och Sverige. Du slipper dyra transportkostnader, risken för eksem och risken att köpa "grisen i säcken". :)

Det är tyvärr rätt dyrt med sådana transporter, så jag tror inte du kommer billigare undan. Man kan ha hästar försäkrade på Island trots att man själv inte bor där, i alla fall Agria i Sverige har en försäkring som täcker "the basic", vet dock inte hur det är i Norge.

Veterinärgenomgången i samband med import får man papper på, men den är inte godtagbar som försäkringsunderlag vid hemkomst sedan, eftersom det inte är en besiktning utan bara en hälsocheck. Det är inte kutym att besiktiga hästar på Island vid försäljning så vill man ha det gjort får man betala för det själv.

Jo man kan teckna en försäkring på hästen ståendes på Island, så att den är försäkrad redan innan man tar hem den. Och då får man kanske be om besiktning på klinik samt röntgen vilket jag har gjort för en herrans massa år sedan, godkänd för att försäkra in hästen före importen.

Det finns massvis med fina välstammade hästar till salu i både Norge och Sverige. Du slipper dyra transportkostnader, risken för eksem och risken att köpa "grisen i säcken". :)

Jag har letat som en galning men hittar inte en enda häst med dom gångarterna jag vill ha, det är en extrem stor skillnad mellan Sverige & Island tycker jag. Sen om man väl hittar en häst i Sverige får man betala ca 100 000 kr & det har jag inte råd med, särskilt inte när hästen ska till Norge..

De hästarna hittar du nog inte på någon annons på nätet ;) Jag hittade många fina både i Sverige, Norge och Danmark när jag letade häst nyligen.

Import från Island är dyrt, jag betalade ca 25.000:- med frakt, moms, flygbiljett, röntgen, veterinärbesiktning och allt vad det var innan mitt sto kom hem. Då blir det inte många pengar kvar till att köpa häst för.

Jag har hittat A-klassade hästar för 85000 kr, så svårt är det inte att hitta dem. Med tanke på att hästen ska till Norge så skulle jag nog kalkylera med en fraktkostnad av 30-40000 kr om du inte ska köra själv.

Jag har hittat A-klassade hästar för 85000 kr, så svårt är det inte att hitta dem. Med tanke på att hästen ska till Norge så skulle jag nog kalkylera med en fraktkostnad av 30-40000 kr om du inte ska köra själv.

Totalt skulle det kosta mig 80 000 för denna hästen på Island att få den till Norge.
Om jag köper en häst för ca 80 000 (i Sverige) så får jag betala ca 105 000 för att få den till Norge (tull m.m.).
Men jag har hittat min drömhäst och kommer att köpa honom :)

Totalt skulle det kosta mig 80 000 för denna hästen på Island att få den till Norge.
Om jag köper en häst för ca 80 000 (i Sverige) så får jag betala ca 105 000 för att få den till Norge (tull m.m.).
Men jag har hittat min drömhäst och kommer att köpa honom :)

Förstå inte hur du räkna. Grundpriset på hästen måste ju vara de samma om du ska jämnföra, 65.000 för en häst i sverige då om du + på momsen och rund 50. 000 för den på Island då om man ska plusa på flyget.

Tull/moms betala du ju ändå även om du hämta från Island, även moms på flyget)

Tyvärr är det väldigt lätt att blir lurat från Island. En av våra hade fång en annan spatt (vi fick aldrig några röntgen bilder - bara intyg) samma med en kompis (Spatt) och en fick hästen alvarlig skadat under transporten.

Och vi kunde inte göra så mycket för det går ju inte att skicka tillbaka dem.

Förstå inte hur du räkna. Grundpriset på hästen måste ju vara de samma om du ska jämnföra, 65.000 för en häst i sverige då om du + på momsen och rund 50. 000 för den på Island då om man ska plusa på flyget.

Tull/moms betala du ju ändå även om du hämta från Island, även moms på flyget)

Tyvärr är det väldigt lätt att blir lurat från Island. En av våra hade fång en annan spatt (vi fick aldrig några röntgen bilder - bara intyg) samma med en kompis (Spatt) och en fick hästen alvarlig skadat under transporten.

Och vi kunde inte göra så mycket för det går ju inte att skicka tillbaka dem.

Ja hästar är ju billigare på Island.
Kan köpa en häst för 80 000 här i Sverige & på island får jag en lika bra häst för 50 000 kr.
Men det är ju bara vad jag tycker.
Jag har kollat upp företaget och dom verkar väldigt seriösa + att dom tävlar högt, är internationella domare m.m.
Men visst det är en stor risk man tar när man importerar och hoppas jag kan försäkra honom på Island.

jag har importerat från island och det har gått jättebra.
jag har lite tips om du är intresserad.
vissa av dem som exp från island flyger till oslo.
skicka pm om du vill

Jo man kan teckna en försäkring på hästen ståendes på Island, så att den är försäkrad redan innan man tar hem den. Och då får man kanske be om besiktning på klinik samt röntgen vilket jag har gjort för en herrans massa år sedan, godkänd för att försäkra in hästen före importen.

Ja, det var ju det jag menade också :p

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 170
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 352
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 719
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar