Sv: Importer tar över på svenska ridskolor
Det är ingen nyhet. Och tyvärr stämmer det ju, det finns ju tom statisktik på att det är så!
I Sverige avlar ju i stort sett alla för att få fram nya Briar eller nya Butterfly Flip. Men ett känt faktum är ju att mkt, mkt få hästar blir nya Briar eller Butterfly Flip, de får bara medioker kapacitet pga olika anledningar. Och då är de knappast intressanta för svårklassryttare!
Men det man gjort är ju att man inte tittat så värst mkt på hur temperamentet blir på avkomman, vilket resulterar i att avkomman i fråga blir för svår för gräsrotsryttare dit jag räknar mig själv.
I Ridsport för ngt år sedan presenterades forskning som gjorts på dressyrhästar efter en debatt att de har så mkt nerv (eller hur man ska uttrycka det) att de blir farliga i händerna på annat än proffs.
Titta tex på VM. Vinnaren i dressyr vill jag minnas skenade ut vilt skrikande från prisutdelningen. Och om då hästen hon red hade haft nada talang för hoppning och skitdålig gång, hur lämplig hade den varit för tex en sådan som mig?
Så det är att blunda för problemet att säga att svenskfödda hästar håller måttet temperamentsmässigt och är lämpliga för hobbyryttare och/eller ridskolor.
Ngn nämnde priset också. Det stämmer också. Utländska hästar är billigare uppenbarligen, läs bara annonserna i Ridsport!
Jag letade häst för ngt år sedan. Var och tittade på en sexåring med ok hoppstam. Den var riden runt ett halvår, hade deltagit i kvalitets med dåligt resultat. Hoppade ok, men hade bara hoppat ngt enstaka hinder uppsuttet = går inte att bedöma hoppkapaciteten uppsuttet. Den var i framvikt, med halvbra gång. Utropspris 80.000:-.
Hästen jag till slut köpte var från en som handlar med tyska hästar med BRA tysk hoppstam, trevliga i temperamentet, väluppfostrade och lättridna. Hästen jag köpte var 8 år, sto, urbussig, frisk och säsongen -06 hade hon vunnit i stort sett alla 1,10 och 1,20 hon startat i. Den gav jag mindre än 80.000:- för! Och hon som sålde lever på att sälja hästar och har gjort det i flera år.