import från Island!?

LinnK

Trådstartare
vet ej om det finns en tråd om detta redan,jag kan ju inte vara den enda som undrar lite kring detta. :bump:

*hur fixar man alla papper som krävs och vilka papper är det eg. som krävs?

*måste hästen stå i karantän?

*hur tar man hem hästen,båt eller flyg? hur kommer man i kontakt med sådana transportörer?

*vilket är vanligaste sättet att betala på?
sköts betalningen innan eller efter att man fått hem hästen?

*hur mycket kostar på ett ungefär frakten hem? har hört att det ligger på runt 15-16.000kr, är jag ute och cyklar?

*vilken är bästa årstiden för en islänning att komma till sverige och hur hjälper man den att acklimatisera sig på bästa vis?
tex. hur snart efter att man tagit hem den bör man kunna börja rida den och ska man släppa ut den i hagen första dagen?
om hästen kommer tex till en flygplats i södra sverige ska man då stalla upp den först för att sen köra den i etapper om några timmar i taget hela vägen upp till norrland?

*finns det ngt man kan göra i förebyggande syfte för att islänningen inte ska utveckla exem?

hjälp mig med mina frågor så blir jag jättetacksam!! ;)
funderar skarpt på att importera en häst från gudarnas ö nästa höst.. :love:

tack på förhand!/Linn.

De övriga är jag inte så duktig på..Men en sak vet jag, den bästa årstiden för att ta hem islänningen är höst/vintern!

-----------
www.bokebacken.com

Det finns INGET sätt att motverka exem. Jag har själv haft en exem häst och vet hur hemskt det är och hemskt både hästen och man själv mår. Jag rekommenderar ingen att importera. Även om det finns fall som inte utvecklad exem så utvecklar DE FLESTA hästar exem någon gång. Det spelar ingen roll hur många år de varit i Sverige.
Jag är säker på att det finns underbara hästar på Island, men det gör det i Sverige också!
Lycka till med hästletandet var det än blir!
/Sara

Jag skulle nog råda dig att ta kontakt med nån av de importfirmorna, varför inte frostimport eller nån annan som kan det där.

Jag har i september iår importerat en häst från island så jag är förtillfället insatt i alla problem och glädjeämnen detta kan medföra.

*hur mycket kostar på ett ungefär frakten hem? har hört att det ligger på runt 15-16.000kr, är jag ute och cyklar?

Jag fick hjälp av en importör som transporterade hästen från gården där jag köpte den, fixade alla papper och flygturen hit. För allt detta betalade jag ca. 8500kr, i detta pris ingick hästpass. När hästen landat tillkommer tull och flygplatsavgift på ca. 2000kr. Den stora kostnaden är sedan moms och skatt, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men kan kolla upp det om du är intresserad. Men eftersom moms och skatt betalas i procent på inköpspriset så är det här den stora kostnaden kommer om du köper en dyr häst. Priserna på bra vanliga ridhästar ligger dock betydligt lägre på island än i sverige.

*vilket är vanligaste sättet att betala på?
sköts betalningen innan eller efter att man fått hem hästen?

Hur hästen ska betalas kan jag ju inte säga eftersom jag köpte av folk jag känner men rent generellt så litar islänningar väldigt mycket på folk. Frakten (de 8500) betalade jag en vecka efter att hästen landat. De övriga avgifterna betalas i samband med att hästen landar eller lite efter. Jag betalade helt enkelt räkningarna via min internetbank. Jättesmidigt, annars går man bara till sitt bankkontor.

*hur tar man hem hästen,båt eller flyg? hur kommer man i kontakt med sådana transportörer?

Numera transporteras alla hästar med flyg till Norrköping. Bor du i skåne kan du ta hästen till billund i danmark, det gjorde jag. Säljaren kan nog ordna kontakten med importör eller så kan du få uppgifter av mig.

*måste hästen stå i karantän?

nej

*finns det ngt man kan göra i förebyggande syfte för att islänningen inte ska utveckla exem?

de som exporterar mycket hästar säger att risken för exem minskar om man tar in den under hösten. De allra flesta hästar som säljs på island lämnar numera landet i september.

*vilken är bästa årstiden för en islänning att komma till sverige och hur hjälper man den att acklimatisera sig på bästa vis?
tex. hur snart efter att man tagit hem den bör man kunna börja rida den och ska man släppa ut den i hagen första dagen?
om hästen kommer tex till en flygplats i södra sverige ska man då stalla upp den först för att sen köra den i etapper om några timmar i taget hela vägen upp till norrland?

När hästen landat i sverige är den trött och befinner sig liksom i ett chocktillstånd på grund av allt nytt och skrämmande som hänt. Det kommer kanske att ta några dagar innan den kommer ur detta tillstånd. Men att transportera den och sådant ska gå bra men man måste ju tänka på att den utsatts för stora påfrestningar under kort tid.
Jag började rida min häst efter några veckor men han känner redan mig så man kanske ska vara försiktigare annars. det är bra att tillbringa mycket tid med hästen i början eftersom den då kommer att ty sig till dig som tryggheten bland allt det nya, skrämmande.

Ja, nu har du fått lite svar på dina frågor! Jag svarar gärna på fler frågor, tycker det är kul att det finns fler som vill ha en "äkta" islandshäst!

Elna

Övriga frågor är väl rätt bra besvarade, och det finns just inget att tillägga. Men på frågan om eksem, skulle jag vilja förtydliga lite eftersom svaren där är minst sagt svävande.

Det finns inget bra sätt att förhindra eksem, kommer den så kommer den så enkelt var det med det. Och det ovasett vilken årstid du tar hästen från Island, ingen årstid är bättre i det syftet.

Men vårat klimat är enklare under höst och vinter för en import, men här ökar också risken för luftvägsåkommor. Att långsamt få vänja sig vid vår svenska vår, för att sen hamna i en svensk sommar med all VÄRME.

Som jag skrev så är det vissa personers åsikt att risken för exem minskar om man tar in hästen på hösten. Detta är inte på något sätt bevisat och jag har inte själv tillräckligt med erfarenhet för att dra någon slutsats i frågan. Jag tror den motiveringen som folk ger är att hästen som kommit hit på hösten hinner anpassa sig och stressa ner under lång tid innan den fysiska och psykiska stress i form av värme, insekter, bete som den svenska sommaren innebär. Men självklart har man ju som boj säger risken för luftvägsåkommor under vintern, detta är dock något som man förhoppningsvis gör allt för att motverka genom att behandla sin häst på ett förnuftigt sätt.

Luftvägsåkommor på importer är snudd på lika vanligt som eksem, ofta drabbas hästar som importerats på hösten. Men det är ej heller ovanligt med detta problem, även på hästar som importerats under våren.

Jag har inte hört så mycket om det här med luftvägsåkommor på importer tidigare. Blir lite orolig för att min pålle ska drabbas. Vad för typ av åkommor handlar det om? Vad beror det på? Vad ska jag tänka på för att förebygga?

Det är klimat och luftombytet som är orsak, ofta drabbas importer av förkylning med inslag av hosta. Det lurigaste är när enbart förkylning visar sig, och hostan uteblir. trots det kan hästen ha påverkan i luftvägarna och i området kring lungstjälkarna.

Många hästar får kroniska åkommor som bronkit, i vissa fall har hästar drabbats av kvickdrag. Om hästen drabbas skall man defentivt låta den få ta det lungt, inget arbete i någon form. Man skall också göra en extra koll med hjälp av vetrinär, där man lyssnar på lungor och luftvägar så att inga främmande ljud finns. Efter det kan man börja starta hästen lungt igen, KOM I HÅG kolla pållen innan den får börja jobba i de fall att den har drabbats.

Har inte tänkt rida pållen så mycket i vinter, har ont om tid och har inte hittat något bra stall i närheten. Nu står han hos mina föräldrar tillsammans med mina gamla ponnyer. Jag åker dit 3-4 ggr i veckan, pysslar lite och tar en lugn ridtur, mest i skritt. Pådetta sättet tänkte jag fortsätta hela vintern för att sedan börja rida på riktigt kanske i april. Så förhoppningsvis kommer han att vara så skyddad som möjligt från både stress och hälsoproblem i vinter. Det är så mycket att tänka på nu när man har ny häst igen, särskilt eftersom det för mig är ny ras också. Blir lite nervös av allt detta men hoppas det kommer gå bra.

Sv: import från Island!?

hej
jag så at tråden var gammal men ennu er det vell noen som kan svara på dette. noen som hvet hva moms och skatt er fra island? jag har importert en häst för ut men kommer inte i håg och finner inte kvitto heller nu:) Jag vet at flyg transport kostnader fra island och häst pass kom efteråt 14 dager efter tror jag er det så det er kan noen forklara for meg vhordan det fungerer snella:)

Momsen är 25 % på summan av inköpspris, transport ev försäkring och ev tull. Skatt finns ingen annan än momsen.
Om det blir tull eller ej beror på vad det är för häst. Som exempel är renrasiga avelsdjur tullfria.

Tidigare var det tull på valack, möjligen är den borttagen men inget som jag har hört utan de flesta verkar ha fått tulla valacker eftersom de ses som lyxartikel.

Det är tull på andra än renrasiga avelsdjur och hästar till slakt. Från Island är tullen 11,5 % som ska räknas på värdet av inköp, transport och transportförsäkring.
Som exempel:
Inköpspris av hästen 10 000
Transport till Sverige 20 000
Transportförsäkring 2 000
Summa 32 000
Tull 11,5% av 32 000 = 3680

För momsen blir då summan:
Inköp 10 000
Transport 20 000
Försäkring 2 000
Tull 3 680
Summa 35 080
Moms 25 % = 8 920

Avgifter totalt att betala 3 680 + 8 920 = 12 600

Totalpris för hästen från Island till Sverige blir då 44 600

Ja det var väl det sista jag hörde, ston och hingst ingen tull med däremot övriga avgifter.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan Nu är det dags. Ska hämta hem min pålla i april var det tänkt, så jag surfade käckt in på SJV's hemsida för att lära mig alla...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: caballus
·
H
  • Låst
Övr. Barn Har en fundering kring detta då min sambo fick gå till Länsrätten och kräva verkställighet av en dom från Tingsrätten där han har rätt...
Svar
6
· Visningar
1 669
Senast: Rea
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 937
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder