Import av katt

M

Medea

Ar det nagon som vet hur det funkar om man vill importera en katt till Sverige?? Ar och jobbar i Sydostasien och har liksom blivit med katt utan att det var planerat. (vem kan motsta en halvt ihjalsvulten kattunge....?) Nu har jag borjat leka med tanken pa att forsoka ta med henne hem till Sverige, men forstar att det inte ar det lattaste.

Ar det nagon som har erfarenhet av nagot liknande? Rabiesvaccinering? Karantan? Kostnader? Tid?

Tacksam for all hjalp!

Sv: Import av katt

För det första: var i sydostasien är du?

Jag har bara koll på hur man gör från Thailand, och det är en dyr och komplicerad historia...

Finnemang for det ar just i Thailand jag ar! :) Har du importerat katt harifran?

Inte personligen men vi importerar avelskatter med jämna mellanrum. Kostnaden brukar räknas till runt 30.000:-, jag ska höra med dem som importerade sist (min avelshonas morfar).

Kan tillägga att det tar tid, katterna brukar vara runt året när de kommer till norden pga alla importförberedelser.

Tack for informationen! Kommer ju vara har ett bra tag till sa hon hinner vaxa till sig om det nu blir aktuellt. Vet du var jag kan leta efter mer specifik information? Tullverket eller liknande?

Jordbruksverket har hand om reglerna.
De kommer förmodligen tycka du är totalt rubbad som vill lägga pengar på att ta in en katt, det tycker de om oss som ändå måste ur avelssynpunkt..

Jag ska höra mig för hos mina uppfödarkollegor hur de gjort, det finns ju bla en privat kattkarantän som inspekteras på begäran, de har inget kontinuerligt karantänstillstånd utan betalar för inspektion och tillstånd om någon frågar efter det.

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 366
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 158
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama