Import av Islandshäst

Skolli

Trådstartare
Hej

Jag antar att det finns en hel del av er som importerat hästar från Island. Erfarenheter???? När på året kom er import häst?? (exemrisken), Tog ni hem bara en häst eller flera hästar (hur reagerade "ensam hästen" på att komma till ert stall, alltså inte ensam i stallet utan ensam från "sin" hästflock som kom med samma flyg)

När man sett hästarnas liv på Island så skulle det va kul att veta hur nyligen importerade hästar reagerar över att få ett vanligt "Svensson liv" istället för att gå i sin stora flock bland "vind och vidd"

Dela med er av era erfarenheter!! :bow:

Sv: Import av Islandshäst

När på året kom er import häst?? (exemrisken),

Hösten i oktober kom mina första hästar, då hade de hela höst/vinter på sig för acklimatisering.

Tog ni hem bara en häst eller flera hästar (hur reagerade "ensam hästen" på att komma till ert stall, alltså inte ensam i stallet utan ensam från "sin" hästflock som kom med samma flyg)

Första vändan kom det två hästar till mig, det största problemet jag upplevde då var att de sprang på tvären när vi red förbi träd som stod på håll. De hade ju aldrig sett träd på amma sätt tidigare, sen hade de varann från början men blev väldigt glada när de hamnade in i en hel flock av islandshäst.

När man sett hästarnas liv på Island så skulle det va kul att veta hur nyligen importerade hästar reagerar över att få ett vanligt "Svensson liv" istället för att gå i sin stora flock bland "vind och vidd"

Många hästar drabbas av vad som kallas för importsjukan, detta är på flera plan och omfattas såväl fysiskt som psykiskt. Psykiskt kan det ta upp till 2 år för en häst att acklimatisera sig, detta är ju då väldigt individuellt och beror också på den som har hand om hästen. Vissa hästar har fått skador i själen som aldrig går att reparera, sen finns det hästar som inte ens verkar bry sig av denna stora omställning.

Senast ändrad:
Sv: Import av Islandshäst

Hejsan!

Det blir en stor chock för hästen i början eftersom här på Island är de relativt skyddade och immunsystemet är inte så härdat som på Svenska hästar.(här finnd ju inga otäcka virus eller sjukdomar.
Sommarexcem är ju en allergisk "sjukdom" och om hästen redan har ett ansträngt immunsystem så är det ju ganska klart att hästen blir känligare för sådant.
Därför är det bättre att importera på hösten så hästen har en sesong på sig att komma i balans innan den utsätts för mygg etc.
Man kan också hjälpa hästen rejält med rätt foder(rätt ph) och immunstärkande tillskott. Tar magen stryk så går det ju ut över hela hästen;O)
Så är det också viktigt att skydda hästen på våren när de släpps på grönt gräs, då igen blir det en foder förändring som kan skapa magproblem=nedsatt immunsystem.
Likaså gäller det att förebygga så hästen sakta men säkert(gärna under flera år) vänjs vid flugor, knott och mygg och hinner bygga upp sin egen immunitet mot dem.
Alltså rätt hantering kan göra stor skillnad.

Mvh,Kristin

www.thorkelsholl.tk

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Islandshäst Hej! Skulle vilja veta lite mer om erfarenhet av er som importerat häst från islandshäst. Ungefär vad har slutsumman blivit? Kostnad för...
Svar
6
· Visningar
3 562
Senast: Nomida
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar