Import av Islandshäst!

Tjotess

Trådstartare
Jag undrar lite hur man bär sig åt när man ska importera islandshäst?

Jag har två hästar som jag inte har råd att ta in men jag tänkte om jag kunder få lite råd så kanske det går att lösa. :)

När är bästa tiden att imortera hästar och vad kostar det egentligen har hört så många olika bud.?
Är det billigare att imortera en eller två?
hur går man tillväga egentligen för att imortera hur köper man flygbiljetten egentligen? :confused:

Tacksam för alla tips och råd! :laugh:

Sv: Import av Islandshäst!

Min syster anlitade en exportfirma på Island när hon tog hem sina hästar. De skötte allt, flygbokningar, veterinärsbesiktning, transporter på Island mm.
Googla på horse export Iceland så poppar en länk till exportören upp som första alternativ (iaf när jag testade). De är väl insatta i alla frågor som du kan tänkas ställa.

Kostnaderna styrs mycket av hästens ålder och kön, därtill kommer moms på hästens inköpspris.

Det genomsnittliga slutsumman brukar vara ca 20 000 kr och det spelar ingen roll hur många hästar du importerar, förutom transporten från flyget (om du inte hämtar själv) som blir en aning billigare om du tar hem fler på en gång än en och en.

Kontakta Horseexport. De sköter allt runt omkring. Sen har du ju Ingstad om du inte vill hämta hästarna från flygplatsen själv. Jag gav ca 25'000 för importen av min häst (2007) inklusive transport hem. När det är bäst att importera finns det väl lite olika åsikter om, men min åsikt är slutet på hösten, när knott och allt försvunnit så hästarna får vänja sig vid nya miljön i lugn och ro utan flygfän.

jag har tagit hem tre st från island vid olika tillfällen. samtliga har gått på mellan 16-17 000 kr st. Borde komma ner några tusen lappar nu pga av att islandskrona är så låg. Har du eget företag får du dessutom tillbaka momsen som för mig var ca 4000kr per häst. Dom räknar dels moms på flygresan och på hästens värde.
Hade jag tid och ork och pengar skulle jag passa på att ta hem lite hästar nu när kronan är så låg. Men jag har redan Alldeles för många hästar

de är alltså en fördel att passa på nu?
går det sälja hästar "på rot" dvs att någon i sverige köper dom fast dom är kvar på island?
eller finns det ingen marknad för det?

*Jenny*

Det finns ganska många förmedlare som säljer hästar ståendes på Island, om de gör strålande affärer eller inte kan jag inte svara på men generellt är det svårt att sälja hästar idag.

Det finns ganska många förmedlare som säljer hästar ståendes på Island, om de gör strålande affärer eller inte kan jag inte svara på men generellt är det svårt att sälja hästar idag.

Ja det är svårt att sälja häst, och ännu svårare är det att sälja importer. De som söker häst nu vet mycket väl vad de vill ha, och importerna har gått för mycket låga priser kontra svenskfödda trots att någon faktiskt hade betydligt bättre kvaliteter än sin svensk födda kollega som gick för 25000 kr mer.

men generellt är det svårt att sälja hästar idag.

då har jag en kompis som sitter i klistret....
hon har inte råd att ta hem sina 2 hästar, men inte heller råd att ha dom kvar på island, där hon ju betalar en "årsavgift" för dom...
Det är ju tråkigt om hon ska behöva "ge" bort dom, men det kanske är enda chansen? eller det kanske inte heller går?
hon får åka dit, med stor resväska och smuggla hem dom:angel: *skämt*

*Jenny*

Om det går att sälja dem eller ge bort dem beror väl mest på hur bra de är. På Island finns massor med hästar och om hästarna inte är åtminstone hyfsade ridhästar betingar de inget stort värde.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: Fiorano
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 240
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17