Imorgon fyller jag år.

MM

Trådstartare
Och då ska man ju bjuda på tårta.

Har ni några recept på tårta som är så enkla att den näst intill tillverkar sig själv?

Brukar köra vanlig jordgubbstårta men det känns så trist.

Tösen gillar inte vaniljkräm men mousse funkar.

Jag köper helst tårtbottnar men har ni något superenkelt recept på det med så kan jag testa. Men förra gången så misslyckades jag totalt...

Kanske låter enklare om jag köper en färdig tårta i butik, men jag tycker det blir lite trevligare att ha en hemmagjord :)

Jag kan göra tårtan ikväll, eller imorgon på förmiddagen. Vilket som nu gör den godast att äta.

Har ni några recept på tårta som är så enkla att den näst intill tillverkar sig själv?

Jag köper helst tårtbottnar men har ni något superenkelt recept på det med så kan jag testa. Men förra gången så misslyckades jag totalt...

Kanske låter enklare om jag köper en färdig tårta i butik, men jag tycker det blir lite trevligare att ha en hemmagjord :)

Jag kan göra tårtan ikväll, eller imorgon på förmiddagen. Vilket som nu gör den godast att äta.

Grattis i förskott! :) :banana:

Min "specialare" går utmärkt att göra på köpebottnar även om jag gör mina egna. Fyllningen är krossad ananas i ett lager och ett lager med vaniljkräm och karamelliserad burkmjölk (det går att köpa färdigkokt så man behöver inte koka burken själv:

Karamelliserad_Mjolk+397g.jpg

Är hon emot vanilj helt eller är det krämen som är problemet? Man kan köra med bara karamelliserad mjölk men det går att byta ut vaniljkrämen mot vaniljkesella också :d

Sedan har jag på grädde på det hela och dekorerar med mandarinklyftor i juice på burk.

Just ja, om du vill baka tårtbotten själv använder jag det här receptet från "Vår kokbok" och det har aldrig misslyckats:

Form 2 liter, ugn 175 grader

4 ägg
2dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Smörj och bröa formen (jag använder mannagryn istället för ströbröd). Vispa socker och ägg pösigt. Blanda försiktigt i torrvarorna. Häll smeten i formen och grädda i ca 40 min. Låt svalna innan den stjälps upp.

Skär den med en tunn vass kniv till tre bottnar (viktigt att kniven är vass!)

Det ska tilläggas också att min tårta blev lika snygg som den på bilden, och att jag bakar MAX en gång om året och då är det typ färdigmixad morotskaka. Jag är alltså skitkass på att baka.

Grattis i förskott!

Mitt förslag är att du kan göra en superenkel marängtårta i morgon:

1. Lägg en färdigköpt marängbotten på ett stort fat (bottnarna säljs i 2-p).
2. Lägg på Kesella i någon valfri god smak, gillar du inte Kesella kan du lägga på vispgrädde, glass eller någon mousse istället.
3. Lägg på skivade färska bär/ frukt / sylt.
4. Tryck på en till marängbotten överst, lägg sedan på ett tunt lager Kesella och vispgrädde och toppa med bär/frukt/godis och riv sedan lite choklad över det hela.

Glöm inte bort att marängen suger åt sig fukt, så den bör helst ätas ganska snart (inom max en kvart kanske) efter att den har tillagats.

/ kayoba

Grattis i förskott! :) :banana:

Min "specialare" går utmärkt att göra på köpebottnar även om jag gör mina egna. Fyllningen är krossad ananas i ett lager och ett lager med vaniljkräm och karamelliserad burkmjölk (det går att köpa färdigkokt så man behöver inte koka burken själv:

Karamelliserad_Mjolk+397g.jpg

Är hon emot vanilj helt eller är det krämen som är problemet? Man kan köra med bara karamelliserad mjölk men det går att byta ut vaniljkrämen mot vaniljkesella också :d

Sedan har jag på grädde på det hela och dekorerar med mandarinklyftor i juice på burk.

Tack :)

På vilken avdelning hittar man den mjölken? Och på city gross, Willys, Ica maxi?

Hon är emot just krämen. Hon äter vaniljsås men hon vill inte ha så fast kräm. Men vaniljsmak i övrigt går bra.

Tack :)

På vilken avdelning hittar man den mjölken? Och på city gross, Willys, Ica maxi?

Hon är emot just krämen. Hon äter vaniljsås men hon vill inte ha så fast kräm. Men vaniljsmak i övrigt går bra.

Den finns där bakgrejorna finns (bakpulver osv) och här finns den på min lokala Ica Supermarket och Ica Maxi Falun/Borlänge har den så jag misstänker att City Gross har den också.

Det jag gör är att på första bottnen brer jag ut mjölkkolasåsen (skulle kunna äta den direkt ur burken :o), ovanpå det brer jag ut vaniljkesellan (ta inte någon lågfettvariant), lägger på nästa kakbotten och på den brer jag ut den krossade ananasen (i juice, jag tycker den är söt nog ändå). Lägg på sista kakbottnen och dekorera med grädde och mandarinklyftor.

Om jag har tid får den stå och gosa till sig över natten och så har jag på grädden samma dag vi ska äta den men den blir bra även om man inte har tid med det.

Daimtårta! Absolut godaste på födelsedagsbordet. Krossa ett par-tre dubbel daim och rör ner i uppvispad grädde. Bred ut mellan marängbottnar och täck dem med grädden. När den stått kyld i några timmar blir marängen lite mjuk i kanterna och det blir alldeles underbart!

Daimtårta! Absolut godaste på födelsedagsbordet. Krossa ett par-tre dubbel daim och rör ner i uppvispad grädde. Bred ut mellan marängbottnar och täck dem med grädden. När den stått kyld i några timmar blir marängen lite mjuk i kanterna och det blir alldeles underbart!

Ja! Godaste tårtan. Men man ska ha hallon uppepå också :D

Jag älskar ju kladdkakor mest av allt.
Gjorde en superfantastisk med ganache på min födelsedag, och det är tamejfan det bästa jag har ätit i tårtväg.
Bild: http://instagram.com/p/mFHiPQm1E1

In med fler recept bara!

Tösen fyller om en månad och gubben om 6 veckor så det blir att göra mer tårta senare.

Tänkte bara tillägga:

Om du köper färdiga sockerkakstårtbottnar: Glöm inte att ha saft på innan du lägger på fyllning!! Blir så mycket godare och saftigare tårtor då.

Mitt tips på enkel tårta är att köpa bottnar. Sen köper du hallonmousse och chokladmousse som man blandar ihop själv hemma och ha ett lager av varje.
Blir jättegott och hur enkelt som helst.

Enklaste tårtbottnarna gör jag med rulltårta, fast utan att rulla ihop den då! ;)
  • 3 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 0.5 dl grädde
    • eller 0.5 dl mjölk

1. Rulltårta:
      2. Sätt på ugnen på 250°C (över- och undervärme) eller 200°C varmluft, så att ugnen hinner bli varm tills du vispat ihop smeten.
      3. Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp.
      4. Vispa ner bakpulvret.
      5. Tillsätt vetemjölet och grädden eller mjölken och vispa försiktigt till en jämn smet
      6. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm.
      7. Grädda mitt i ugnen i 250°C i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat med varmluft. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och \"vakta\" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.
      8. Stjälp direkt upp tårtan på sockrat bakplåtspapper. Dra bort pappret som kakan gräddats på. (Pensla med kallt vatten på baksidan av pappret om det inte vill lossna.)

Ska man göra tårta till många så gör man tre bottnar, annars kan man skära och dela lite som man vill för att få så många lager som man vill.
        Fyllning kan man variera helt fritt! ;)

Jag gjorde en Pavlova variant till min födelsedag, enkelt och uppskattat. Två marängbottnar, bredde lemon curd mellan, gräddepå och runt bottnarna och jordgubbar ovanpå. Är gott med hallon också.

I somras gjorde jag en marängtårta som var hemskt enkel -och god.

Marängbottnar
Lemoncurd (1-1,5 burk) blandad med vispad grädde.

Lägg citrongrädden mellan bottnarna och ovanpå översta lagret, jordgubbar ovanpå detta. :love:

@Bluefish och @Idas

Hallonen, sätter ni på dom direkt när ni gjort tårtan eller precis innan man ska äta den?

Blev en daimtårta. Den tillverkade sig själv typ och det var allt jag orkade med för tillfället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka