immunförsvar och anemi?

marti130

Trådstartare
Är det någon här som varit med om att kattens immunförsvar fått tuppjuck och börjat behandla de egna röda blodkropparna som främmande vilket gör att katten får anemi?

Kan dra hela historien... Zeke börjar vara lite trött och slö, går istället för att springa till matskålen. Avvaktar några dagar men ingen förbättring, åker till veterinären som tror på infektion då han är blek och har feber. Får penicillin 10 dagar. Piggnar till lite efter två dagar men efter ytterligare två dagar blir han sämre igen. Nytt veterinärbesök igår där blodprovet visar att han har enormt mycket vita och bottenläge på röda blodkroppar vilket visar på att immunförsvaret är "allergiskt" mot de röda blodkropparna. Blåser i honom kortison, både direktverkande och depådos. Kan bli så att immunförsvaret "hoppar" rätt men kan även bli så att han får äta kortison hela livet om han nu överlever... Veterinären har sett fyra fall på 20 år. Zeke är något piggare idag men jag matar honom för hand med specialmat och barnvälling varannan timme... Nu är det dags för mat igen!
//marti

Sv: immunförsvar och anemi?

Har aldrig hört talats om något liknande. Hoppas immunförsvaret "hoppar rätt" igen.

Det är inte lätt att se om de är gulfärgade då han är grymt blek. Nosen är nästan vit istället för rosa... Idag är han bättre, han äter själv, lite men ofta. Har varit på lådan och gjort både stort och smått. Nu på kvällen när jag lockade på honom för att ge honom mat sprang han till och med några steg! Tänk vad lycklig man kan bli för så lite.

Var i affären och letade kattmat som innehåller lever och hittade både med oxlever och med kycklinglever samt vanlig leverpastej. Så det vore väl katten om jag inte skulle få upp hans röda blodkroppar till normal nivå igen! Sen får vi se om han får stå på livslång medicinering av kortison eller inte, har telefontid hos vet imorgon.
//marti

Katter kan nämligen också få akut lymfatisk leukemi....

Jag har haft en med det....

Och skillnaden mellan den akuta och den långsamma var att katten vid den akuta varianten blev gul, då levern inte kunde bryta ner slaggprodukterna som bildats när det blev för få röda blodkroppar....

Den kissade rött och bajsade grönt också.....

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att veterinären pratade om leukemi och att hon sa att blodbilden då ser annolunda ut jmf med den sorts anemi som Zeke åkt på.

Har pratat med veterinären nu på morgonen och hon blev givetvis också glad över att han är bätte. Ny tid om 14 dagar för att kolla blodvärden och diskutera kortisonet. Den långtidsverkande dos han fick i fredags ska räcka åtminstone en månad. Om något händer under tiden var det bara att ringa och komma direkt...
//marti

Köp vanlig lever och ge katten den rå. Kattmaten som innehåller lever innehåller väldigt små mängder så jag tror inte den gör varken från eller till. Det finns även blodpulver att köpa i en del välsorterade djuraffärer, det är järnrikt och bra. Går att blanda ut med vatten och spruta in i kattens mun.

Vad skönt att det inte är Leukemi....

Min vackra lilla nya avelshona fick det när hon var drygt året....

Kortisonet gjorde att hon fick ett halvt år extra :crazy:

Till Sol. Tack för tipsen, var inne på att köpa vanlig lever men tog den enkla vägen... Brukar katter gilla rå lever? Har haft katt/katter "jämt" men har nog aldrig gett någon rå lever.

Till Palle. Veterinären talade om att det fanns en katt i Motala som åkt på samma som Zeke, den levde i 7-8 år med kortisonbehandling. Så jag håller tummarna för min Zeke, han är bara 4 år i år.
//marti

Här hemma älskar 5 av 6 katter rå lever och generellt sett så brukar katter gilla rå lever. Man bör dock inte ge hur mycket som helst då lever innehåller mycket A-vitamin som i för höga halter kan göra katten sjuk. Inte mer än 10% av kattens totala matintag bör utgöras av lever.

Tack för hjälpen men rå lever tilltalade inte herrn:( . Kattungarna åt däremot med god aptit så fort Zeke lämnat skålen:d ...

Zeke mår efter omständigheterna riktigt bra! Ingen blod i urinen, slemhinnor och nos börjar bli lite rosa igen och han vill gå ut istället för att gå på lådan. Nytt besök hos vet vecka 9 för blodprov och diskussion om kortisonbehandlingen.

Det här var hans tredje liv som han förbrukar... Första förbrukade han när han föddes och blev övergiven av sin mamma när han var 10-14 dagar gammal. Som tur vara hittade vi honom och födde upp honom för hand. Andra livet försvann när han badade i spillolja när han smitit in i garaget. Tur att han blev mycket badad som liten, jag gjorde nog av med en flaska diskmedel för att få bort all olja...
//marti

Öhhhh...spillolja är ju giftigt för både lever och njurar....Var det länge sedan han tog sitt "spilloljebad"?

Det är snart tre år sedan han "badade". Talade om det för vet redan på första besöket och visst kan det ha en viss inverkan även nu på immunförsvaret men det går inte att säga säkert...

Jag tog honom omedelbart när han doppat sig i spilloljan och tryckte i honom grädde med spruta samt tvångsbadade honom med myyycket diskmedel för att få bort oljan ur pälsen. Pratade med vet i telefon som rekommenderade grädden. Zeke fick leva på grädde ett par dagar efter "badet".

Zeke har ju en viss plats i mitt hjärta som du förstår. Nu har jag även fått honom av min man som har varit den egentliga ägaren...
//marti

Jamen då så, då har du lugnat ett oroligt sinne :bow: :bow: :bow:

Håller verkligen alla tummarna att han blir hjälpt av kortisonet

Liknande trådar

Katthälsa Förra lördagen blev min katt dålig. Han ville inte gå ut och låg mest och sov. Vi trodde först att han bråkat med någon annan katt ute...
Svar
3
· Visningar
2 299
Senast: kazam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama