Imma under färd

Se till att så lite snö som möjligt på skorna när du tar dig in i bilen. Sätt dig i sätet och slå ihop fötterna innan de kommer in i bilen. Du verkar ha en hund, kanske hunden för in mycket snö i bilen? Du har för mycket fukt i bilen, så det är där du bör hitta felet, tror jag.

Ofta beror imma på att bilen har mycket snö som kommer med kläder, skor etc, som smälter och förångas. Ångan drar sig uppåt och bilrutorna är kalla och då bildas imma.

Lycka till:-)

En trasa kan vara bra. Sätt in en fläkt. Allt som Rialavargen skrev.

Katt"sanden" var ett bra tips. Som torrbollen.

En trasa kan vara bra. Sätt in en fläkt. Allt som Rialavargen skrev.

Katt"sanden" var ett bra tips. Som torrbollen.

Vilken typ av fläkt menar du? Har inte tillgång till nåt eluttag där bilen står.

Snö på mig själv både borstas och sparkas av så gott det går för att minska fukten. Att hunden drar in snö tycker jag inte borde vara nåt problem eftersom jag alltid tar med mig filtar och handdukar in från bilen. Eller?

Kattsand, trasa och raklödder är inköpt iallafall och ska testas ordentligt snart. På djuraffären sa dem att det var många som köpt kattsanden till bilen och att det faktiskt fungerat så håll tummarna! ;)

Har en astra 01:a och har samma problem. Har haft det länge, bytt massa filter och jox och det blir inte nämnvärt bättre. Fuktslukare hjälper nada. Tror tyvärr det är kylet på min eftersom den är känslig på tomgång och gärna vandrar upp i temp.

Blås bara på framrutan.

AC används inte på vintern.

Dra inte in snö i bilen .

Kasta ut tygmattor.

Kör längre sträckor för att torka upp ordentligt.

Kolla så att det inte är kylarvätska på rutan. Det märker du om du känner med fingret. Luktar det något?

Min bil drar iallafall på AC n när det är kallt o fuktigt.
Jag tror att den vet bättre än jag. Jag har oxå sett ut som ett ?

På en tidigare bil fick jag akut imma. Jag visste att ACn inte fungerade så jag fick leta fukt och fick jackpot under reservhjulet..
Där hittade jag en mindre insjö.

Men imman försvann när jag fick bort vattnet iaf.

Något "udda" jag upptäckt är att det blir litet bättre om jag stänger ventilationen i mittkonsollen, typ som att mer blås hamnar på rutan istället för in i bilen.
Prova att ha mittkonsolen stängd, kolla att det inte drar ner vid fötterna heller på med AC, värme högsta möjliga, kolla knapen för luft utifrån, lyser den? byt luftfilter.

Typiskt, jag hade samma problem med min bil, och sambon bytte något som jag inte kom ihåg vad det heter, sedan försvann det. Men det är några år sedan. Det var något typ -kylpaket? eller något sådant, jag kommer tyvärr inte ihåg. Det satt under huven iaf :D :angel:

Min gissning är att värmepaketet läcker.
Åk och hälsa på någon med eluttag så att du kan torka upp bilen med en kupévärmare.

Ett tips är att ta lite yes diskmedel på en trasa och torka insidan av rutorna med detta, så det blir som en hinna. Då slipper man imman. (Folkraceåkartips...) Avhjälper ju dock inte grundproblemet.

Vad skulle anledningen vara till att inte använda AC på vintern?
Undrar jag också, jag har alltid hört att man ska använda AC året om för att inte packningar etc ska torka ihop. Så jag kör min till och från, är det riktigt kallt kan jag slå av den tills bilen blivit riktigt varm och go, men oftast har jag den på.

Jag tycker också att det låter som om värmepaketet läcker. Det behöver inte vara stor läcka för att det ska imma igen.

Jag skulle kolla karosskarvarna i hjulhusen bak noga också. Inte helt ovanligt att det rostar där så att fukt från vägen dras upp i ljuddämpningsmaterialet. Det är lätt att missa då det ofta är en del underredsmassa i hjulhusen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka