Butros

Trådstartare
Efter en tids funderande har jag bestämt mig för att inhandla en iMac G5 med 20-tumsskärm. Jag trodde att det bara var att gå och handla burken, ungefär som man köper en burk oliver. Emellertid ställs man genast inför frågor om minne och hårddisk.

Grundutförandet är ett minne på 512 MB och en hårddisk på 250 GB. Detta erbjuds man då genast att komplettera.

Jag använder datorn som ordbehandlare, för att titta på DVD, för tillgång till internet och för att göra presentationer och webbsidor. Av detta är det väl egentligen endast de sista som ställer några högre krav. Dreamweaver, för att ta ett exempel, kräver 256 MB RAM-minne och 300 MB ledigt hårddiskutrymme.

Det får mig att misstänka att det i första hand är ett större minne som kan vara bra att ha, medan man klarar sig ganska långt med hårddisken. Det känns inte motiverat att stoppa i alltför mycket kapacitet, om den enda följden är att jag inte har hunnit utnyttja den innan datorn är omodern.

Är det någon som har några kloka synpunkter?
 
Sv: iMac G5

Jag hade satsat på mer minne! Tycker att 512 Mb är i minsta laget och att du minst ska ha 1 Gb. Det har jag på min PowerBook och den är ändå snart 3 år gammal. Nu håller jag på med ganska minneskrävande program som Photoshop/Illustrator/Premiere, men minne kan man inte får för mycket av!

Så länge du inte sparar en massa filmer, musik och bilder på hårddisken utan är lite duktig att bränna dessa på CD/DVD så räcker 250 Gb långt. Behöver du en större hårddisk senare kan du bara sätta in det eller köpa en extern disk. Jag har bara 60 Gb på min bärbara men då jag bränner det mesta och inte har allt på datorn så klarar jag mig faktiskt med det..

Det var mina synpunkter ;)
 
Sv: iMac G5

Tack för svaret! Ja, jag hade på känn att litet mer minne kunde behövas. Sedan ska jag nu försöka lära mig att bränna ned bilder, om inte annat av säkerhetsskäl.
 
Sv: iMac G5

Lycka till med köpet! Jag önskar mig också stoooor skärm :d På publiceringslabben i skolan har alla Mac'ar 23" Cinema HD-skärmar och jag har lika stor lust att ta med en hem varje gång.. :o ;)
 
Sv: iMac G5

jag haller med. for ordbehandlare bahover du inte spec mycket ram, men om du ska anvanda den att titta pa dvd med, dra pa tom 1Gb, minst. mer Ram ar alrdig illa ;)

250Gb harddisk ar massiv, det ska mycket till for att su ska fylla den egentligen, men ja. RAm alltsa.

jag har en gammal G4 som jag 'uppade' till 512mb (ahem ahem) o den kan vara lite langsam. laptopen har 700-vad-det-nu-ar o den funkar ok.

Lika bra att dra pa - jag tror du skulle angra dig mer om du inte tog 1GB RAM an om du gor det.

(jag vill ocksa ha ny.... :( de ar sa fina!!)
 
Sv: iMac G5

ta en platt en - annars kan du fa min - den ar 19 tum o jag far inte plats med den nagonstans!

/tjenixen som vilt forsoker bli av med sin gamla skarm o mygla till sig en ny fran jobbet :D
 
Sv: iMac G5

Peach skrev:
På publiceringslabben i skolan har alla Mac'ar 23" Cinema HD-skärmar och jag har lika stor lust att ta med en hem varje gång..
Jag förstår dig fullständigt. Jag skulle inte ha något emot en större skärm, men någonstans måste man dra gränsen.
 
Sv: iMac G5

Jag bestämde mig för 1,5 GB. Det brukar vara RAM-minnet som förr eller senare blir den svaga punkten.

Min första dator var en Performa 5200. Om jag inte missminner mig hade den en hårddisk på 500 MB. Det har onekligen hänt en del.
 
Sv: iMac G5

Butros skrev:
Jag förstår dig fullständigt. Jag skulle inte ha något emot en större skärm, men någonstans måste man dra gränsen.

Ja om inte annat så är de ju inte så billiga.. Men man kan ju drömma ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp