Ilningar i tandköttet

Sv: Ilningar i tandköttet

Slemhinnor kan bli väldigt sköra och känsliga av hormoner vid graviditet och mens och det kan faktiskt vara så att du reagerar på Listerinet för det är j*vligt starkt. Du skriver ju själv att du även har reaktion i slemhinnan i näsan. Slutsats: Du bör nog inte skölja med Listerine under din graviditet.

Sedan för att Listerine ska fungera optimalt om man nu tycker det är bra (jag tycker motsatsen) så ska man använda det morgon och kväll varje dag. Små duttningar lite nu och lite då tillför egentligen inget. Man kastar pengarna i sjön.

Corsodyl är också ett starkt sköljmedel som du också ska undvika nu när dina slemhinnor är känsliga samt det är lite överkurs att hålla på med Corsodyl, klorhexidinet är missfärgande om något dessutom.

Men vad vet jag, jag är ju bara en enkel tandsköterska som aldrig varit gravid ;)

Sv: Ilningar i tandköttet

*delvis kl*

Det här var inte tänkt som någon Listerine- eller Corsodyldebatt och jag tycker nästan tråden har spårat ur. :crazy:

Michellan95: Att vårdpersonal har olika uppfattning om diagnoser, medicin eller behandlingar och att alla anser just sig själva som experter och att alla andra har fel, är ju knappast något nytt. ;) :D Inte för att det spelar någon roll, men innan tandköttet började irritera mig så var det ganska länge sedan (månader) som jag använde Listerine (eller något annat munsköljmedel). Jag testade för någon vecka sedan och tyckte att det gav viss lindring, så jag fortsätter nog att dutta vid behov. Alla människor fungerar kanske inte likadant på samma stimuli? Men vad vet jag, jag har ju bara studerat till ssk för ett antal år sedan. :angel:

Jag slipper gärna fler åsikter om Listerine och Corsodyl etc, men om någon har tips på hur man kan göra för att stå ut med periodvis irriterat tandkött under graviditeten så är jag tacksam. Kanske är det bara så att man får bita ihop och så blir det bra igen efter förlossingen? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka