Ilningar i tandköttet

Lupin

Trådstartare
Jag är nu i v 19 och de senaste veckorna ilar det i tandköttet så jag blir tokig! Inte hjälper det att borsta tänderna någon extra gång heller, men jag sköljer med Listerin Advance på kvällarna och det dämpar lite grand i alla fall. Det är sjukt jobbigt att det kittlar så här tokmycket i tandköttet. :eek:

När jag väntade sonen hade jag inga tandköttsbesvär alls, över huvud taget. Jag hade så perfekt tandkött att min tandläkare nästan ramlade omkull av chocken. Hon hade aldrig sett sånt bra tandkött på en gravid. :D Den här gången hade hon nog inte blivit lika glad... Hmm, får kanske ringa henne och fråga om hon har några tips för att lindra mitt kliande, ilande tandkött. :crazy:

Som om det inte var nog så har jag sprickor i nässlemhinnan med, som irriterar och svider och gör ont så in i vassen. Det är synd om mig.

Senast ändrad:
Sv: Ilningar i tandköttet

har hört mer än en tandläkare säga att listerin inte är så skonsamt mot tandköttet... du kanske ska prova något mildare... flux kanske eller dentan??

Nejdå, Listerin är hur bra som helst. Vi har använt det ett bra tag och vår tandläkare rekommenderar det dessutom. I vanliga fall har jag helt perfekt tandkött, nu är jag bara lite gravid. :D

Nja, tandläkarförbundet ska ju ta bort sin symbol på Listerin pga av att Listerin har för lite flour. Detta gör att, om man sköljer med Listerin så sköljer man bort flouret i tandkrämet, på så vis finns inget speciellt skydd kvar eftersom Listerinet inte skyddar pga för lite flour.

Jag har hört att man endast ska använda Listerine sporadiskt, då det är så starkt att det även tar kål på de bra och nyttiga bakterierna i munnen om man sköljer dagligen..
Borsta hellre någon gång extra fick jag råd om iaf...

Jag har hört att man endast ska använda Listerine sporadiskt, då det är så starkt att det även tar kål på de bra och nyttiga bakterierna i munnen om man sköljer dagligen..
Borsta hellre någon gång extra fick jag råd om iaf...

För att inte tala om att det kan om man har otur ge skador och sår inuti munnen på tandkött, tunga och kinder, eftersom det är så starkt. Dessutom ger det missfärgningar på tänder och tunga.....

Listerine ÄR inte bra att använda dagligen! Sluta skölj så kommer det troligtvis bli bättre. Använd tandtråd/mellanrumsborstar istället så att du får riktigt rent.

Tandköttet är ofta lite irriterat när man är gravid. Om min tandläkare skulle rekommendera daglig användning av listerine så skulle mitt förtroende för honom sjunka drastiskt.....

precis vad jag med hört.
och håller med om att listerine är starkt, här rek tandläkare att inte använda det.
jag är oxå gravid och borstar med sensodyn+flux har inga problem med tanköttet iaf....

Listerine är bedrövligt starkt och tar kål på även de goda bakterierna som SKA finnas i munnen.
Vill du gärna använda tandskölj så välj en mildare variant. Jag älskar Denivits (som numera är svår att hitta, jag hittar den enbart på CityGross) men det finns ju fler. Colgate har en alkoholfri variant också.

Jag har inte haft några nämnvärda problem med tandköttet under mina graviditeter.

*kl*

Jag använder inte Listerin varje dag och min tandläkare har inte sagt något om hur ofta, bara att det är bra och att hon rekommenderar det. Nu var det iofs snart ett år sedan jag var hos henne, så jag vet ju inte om hon ändrat sina rekommendationer. Ska fråga vid nästa besök (eller sambon, han ska dit först). Några missfärgningar har jag aldrig vare sig sett eller hört talas om, varken på mig själv eller sambon. Tvärtom, tänderna är snarare vitare. Jag har som sagt inte problem med att få varken tänder eller mellanrum rena, jag vet hur man sköter sina tänder. Har aldrig hål och får alltid mycket beröm. Tydligen har jag så fina tänder och tandkött i vanliga fall, och perfekt bett, att de brukar kalla på sina kollegor för att visa upp mig. :D

Självklart är mina "problem" (av I-landskaraktär...) hormonella pga graviditeten. Jag ville bara gnälla lite. :angel:

Sensodyne tandkräm och på kvällen skippar du tandkrämen och borstar bara med vatten och sköljer med Corsodyl munskölj som finns på Apoteket.

Hmm är inte corsodyl bakteriedödande om något? Fast jag kanske blandar ihop det med något annat medicinskt munvatten jag sköljde med efter visdomstandsutdragningen för många herrans år sedan.

Hmm är inte corsodyl bakteriedödande om något? Fast jag kanske blandar ihop det med något annat medicinskt munvatten jag sköljde med efter visdomstandsutdragningen för många herrans år sedan.

Jodå, det är det, men jag tror att mimmipigg menar att det är snällare än listerine.

Jag har corsodyl hemma och använder det när jag känner av visdomsproblem, att tandköttet svullnar och gör ont. Två dagars användande så är det bra sedan! :)

Man behöver inte skicka tandkrämen utan bara vänta en 30 minuter till en timme efter tandborstning. Likadant med sköljning med fluor, så ska man vänta minst 30 minuter efter tandborstningen innan man sköljer.

Jag tror säkert att det är bra, ifall man har medicinska behov. Men jag känner mig aningen skeptisk till att använda cordosyl pga hormonella graviditetsbesvär i munnen. Det känns som överkurs på något sätt. :o

Listerine är ju finemang mot tandsten och det är också anledningen till att jag och sambon använder det och vi har aldrig märkt av några av de listade biverkningarna. Vi sköljer iofs inte varje dag (kväll). Det ska bli intressant att höra vad vår tandläkare anser om Listerine, ifall hon ändrat uppfattning eller inte. :)

Listerine är ju exakt samma sak, tror personligen det är något starkare och "värre" än corsodyl men det är bara vad jag tror, listerine är garanterat inte ett dugg bättre än corsodyl!

Vad som är finemang mot tandsten är tandborstning och tandtråd, det finns inga genvägar och då definitivt inte listerine;)

Testa att googla på listerine och tandläkare så får du kanske fram något. Jag vet att det på privattandläkarnas sida har stått nämnt att listerine inte är något de förespråkar pga det som tagits upp i tråden.

Nja, inte är väl Listerine exakt samma produkt som Corsodyl, fast med annat namn och i starkare styrka? Det har jag mycket svårt att tro. Jag får väl kolla innehållsförteckningarna på Apoteket imorgon...

Corsodyl använder man väl för att motverka bakterietillväxt inför och efter mun/tandoperationer? Eller så blandar jag kanske ihop namnen, som sagt.

Vi går hos en privat tandläkare och som jag skrivit innan får sambon prata med henne när han ska dit.

Men corsodyl är bakteriedödande och listerine är bakteridödande.

Prata du ( sambon) med er tandläkare, men tipset att googla håller jag fast vid just eftersom du då kan få fler åsikter än bara just din tandläkares. Du gör dock som du vill förstås! :)

Det jag menar är att även om båda är bakteridödande, så är det inte nödvändigtvis exakt samma sak. :)

Om Listerine är farligt på något sätt så försvinner det säkert från marknaden. Tills dess fortsätter vi att använda det som tidigare, vi har som sagt enbart positiva erfarenheter av tex vitare tänder och minskad förekomst av tandsten. Vi har inte fått några som helst problem, men vi använder det å andra sidan inte två gånger om dagen och inte ens varje dag. :)

Jag har aldrig använt varken det ena eller det andra "sköljmedlet" så den debatten lägger jag mig inte i, däremot använde jag sensodyn under min förra grav då det ilade i tänderna, dock inte tandköttet. (Kan det ens göra det? Har aldrig hört talas om det och är såklart glad att jag slipper det problemet!)

:)

Att tandläkare ska sluta att rekommendera Listerine och ta bort sin logga från flaskan hade att göra med att det är så lite fluor i Listerine att man sköljer bort fluoret från tandkrämen och ersätter med en mindre fluormängd från Listerine.
Corsodyl fick jag bland annat när jag drabbades av väldigt känsligt tandkött, som Enya skrev så räcker det med några dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka