Illaluktande toalettstol

detordnarsig

Trådstartare
Jo jag har såklart provat rengöra den ;)
Efter rengöring så luktar den inte, förrän efter knappt en dag eller så:cautious: När jag kommer hem efter jobb eller på morgonen så ser vattnet dessutom lite smutsigt ut och luktar illa. Kan det gömma sig bakterier någonstans som sedan förökar sig så snabbt? Hur får jag då bort detta?
Toaletten är av modern model. Förra lägenhetsinnehavaren hade dock inte riktigt samma syn på städning som jag...

Jo jag har såklart provat rengöra den ;)
Efter rengöring så luktar den inte, förrän efter knappt en dag eller så:cautious: När jag kommer hem efter jobb eller på morgonen så ser vattnet dessutom lite smutsigt ut och luktar illa. Kan det gömma sig bakterier någonstans som sedan förökar sig så snabbt? Hur får jag då bort detta?
Toaletten är av modern model. Förra lägenhetsinnehavaren hade dock inte riktigt samma syn på städning som jag...
Är vattenkvaliteten okej? Det verkar ju lite märkligt med vatten som ser smutsigt ut och luktar illa på så kort tid, tänker jag. Är det kommunalt vatten eller egen brunn?

Jo tanken går att öppna på alla toaletter. Annars hade man ju inte kunnat byta ut trasiga delar. Vilken modell är det?
Om du visste hur mycket skit det samlas i sådana tankar :yuck:
Nej, det går inte, tanken är hel. Bara flippa lite på spolknappen och få fram en ca 1cm stort hål, att stoppa ner en liten stav som färgar vattnet blått. Men de rengör med kanske, dessa blåa saker? Har iof inte provat sådana på denna toan, för jag tyckte det bara blev en massa blå klumpar överallt i tidigare toa. Men kanske borde då?
Men var skulle smutsen komma ifrån om tanken är sluten? Ett är ju bara dricksvatten som kommer in? Minns dessutom ett barnprogram typ som visade att man kunde ta vatten därifrån för att koka och dricka ;)

Nej, det går inte, tanken är hel. Bara flippa lite på spolknappen och få fram en ca 1cm stort hål, att stoppa ner en liten stav som färgar vattnet blått. Men de rengör med kanske, dessa blåa saker? Har iof inte provat sådana på denna toan, för jag tyckte det bara blev en massa blå klumpar överallt i tidigare toa. Men kanske borde då?
Men var skulle smutsen komma ifrån om tanken är sluten? Ett är ju bara dricksvatten som kommer in? Minns dessutom ett barnprogram typ som visade att man kunde ta vatten därifrån för att koka och dricka ;)
Om du fortsätter skruva på spolknappen så kan du ta loss den och öppna. Jag har iallafall aldrig sett någon toalett som inte går att öppna.

Från vattnet. Även om vattnet ser rent ut när det spolas ut så stannar endel av vattnet längst ner i tanken i vissa modeller. Då blir det snusk där för vattnet ruttnar ju när det bara står.

Men bor du i lägenhet så ring vaktmästaren och diskutera problemet med henom.

Jo tanken går att öppna på alla toaletter. Annars hade man ju inte kunnat byta ut trasiga delar. Vilken modell är det?
Om du visste hur mycket skit det samlas i sådana tankar :yuck:
Nix.
Inte på min i badrummet. Den år ny och tanken sitter fast på stoldelen. Går inte att ta isär utan attt slå sönder alltihop.

Nix.
Inte på min i badrummet. Den år ny och tanken sitter fast på stoldelen. Går inte att ta isär utan attt slå sönder alltihop.
Jo sitter fast på stoldelen brukar de ju göra men ett lock brukar finnas. Ska man annars byta hela toastolen om pumpdelar går sönder? Vad har du för modell? Inte för att jag misstror dig alltså utan för att jag knappt kan tro att någon gör en toa som inte går att laga. Det låter så märkligt i mina öron.

Jo sitter fast på stoldelen brukar de ju göra men ett lock brukar finnas. Ska man annars byta hela toastolen om pumpdelar går sönder? Vad har du för modell? Inte för att jag misstror dig alltså utan för att jag knappt kan tro att någon gör en toa som inte går att laga. Det låter så märkligt i mina öron.
Lät märklligt för mig också. Faktiskt så märkligt att jag inte ens la märke till det förrän flera månader efter att jag satt in den...:meh:

Men kolla på Gustafsbergs toaletter. De har ett gäng som är byggda så. Antar att om det blir fullt med beläggningar i tanken eller något går sönder så är det bara att hiva ut och köpa ny. :mad: Som om jag inte skulle ha annat att lägga pengar på...

Lät märklligt för mig också. Faktiskt så märkligt att jag inte ens la märke till det förrän flera månader efter att jag satt in den...:meh:

Men kolla på Gustafsbergs toaletter. De har ett gäng som är byggda så. Antar att om det blir fullt med beläggningar i tanken eller något går sönder så är det bara att hiva ut och köpa ny. :mad: Som om jag inte skulle ha annat att lägga pengar på...
Enligt reservdelslistan ska delarna i toaletterna gå att byta ut, iallafall fram till 2017 års modell så någon öppning måste ju finnas. Jag kan dock inte hitta dem på de helt nya toaletterna men det är ju svårt att se på bild. Vore ju helt vansinne om det inte skulle gå att laga. Spolmekanismen och spolknappen ger ju i regel upp bra mycket tidigare än själva toastolen.

... alltså. Min IFÖ (som också har den fåniga funktionen med blå stav för spolrengöring) som dessutom är jättedålig på att tömma tanken på både hel- och halvspolning, har inget lock. Däremot har den skarven nere vid stolen. Jag gissar att jag måste skruva av spolknappen och sedan lyfta av porslinskåpan för att komma åt någon form av innertank.

Nej, jag tänker inte prova en fredag eftermiddag - misslyckas jag blir det ingen bra helg :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Draumsyn
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka