Illaluktande toalettstol

Nu tycker jag du är gnällig. Lite får man väl satsa för sina medmänniskors skull. Det är klart du genast måste ge oss instruktioner på hur man gör ;)

För inte så länge sedan tillbringade jag en lördag med att demontera störtavloppet till stora Wascatormaskinen i verkstaden. Det krävdes MYCKET vin för att komma över den upplevelsen.

Jag må vara blond, men långsamt lär jag mig av mina misstag :D

Jo jag har såklart provat rengöra den ;)
Efter rengöring så luktar den inte, förrän efter knappt en dag eller så:cautious: När jag kommer hem efter jobb eller på morgonen så ser vattnet dessutom lite smutsigt ut och luktar illa. Kan det gömma sig bakterier någonstans som sedan förökar sig så snabbt? Hur får jag då bort detta?
Toaletten är av modern model. Förra lägenhetsinnehavaren hade dock inte riktigt samma syn på städning som jag...
Något liknande händer i min toastol ibland, men jag har fått för mig att det beror på att den spolar för lite vatten. Jag brukar hålla nere spolknappen så att den spolar mer vatten än vad den själv är inställd på nästan varje gång jag går på toa, och då försvinner lukten och grumligheten i vattnet efter ett tag, åtminstone hos mig. :) Men om jag glömmer av mig kommer det tillbaks igen efter ett tag.

Något liknande händer i min toastol ibland, men jag har fått för mig att det beror på att den spolar för lite vatten. Jag brukar hålla nere spolknappen så att den spolar mer vatten än vad den själv är inställd på nästan varje gång jag går på toa, och då försvinner lukten och grumligheten i vattnet efter ett tag, åtminstone hos mig. :) Men om jag glömmer av mig kommer det tillbaks igen efter ett tag.

Så kan det ju vara. Att det helt enkelt är så hög koncentration av förorening kvar i skålen att det börjar gro. Fy, så omysigt.

Vissa stolar spolar så dåligt att det är kvar lite gulaktigt i vattnet efter spolningen när man kissat.

Så kan det ju vara. Att det helt enkelt är så hög koncentration av förorening kvar i skålen att det börjar gro. Fy, så omysigt.

Vissa stolar spolar så dåligt att det är kvar lite gulaktigt i vattnet efter spolningen när man kissat.
Ja ibland känns det som att det går lite till överdrift med att spara på vatten mm. Åtminstone när det inverkar negativt på själva grundfunktionen... :crazy:

Har du testat att spola längre tid, framförallt på kvällen? Jag har haft samma problem en gång, visade sig att det var onödigt mycket snålspolning, så allt spolades inte bort. Tillräckligt för att det inte skulle märkas av när det var relativt nyspolat, dock efter en hel natt. Så jag började helt enkelt hålla ned spolknappen så tanken nästan tömdes helt på kvällen, så var problemet borta.

Med snålspolande toalätt är det lagom att spola en gång medans man skiter, en gång efter och så göra rent med toaborsten och så en gång för att spola rent och göra rent toaborsten. vill man göra av med mindre vatten finns andra toasystem som mulltoa och liknande.

... alltså. Min IFÖ (som också har den fåniga funktionen med blå stav för spolrengöring) som dessutom är jättedålig på att tömma tanken på både hel- och halvspolning, har inget lock. Däremot har den skarven nere vid stolen. Jag gissar att jag måste skruva av spolknappen och sedan lyfta av porslinskåpan för att komma åt någon form av innertank.

Nej, jag tänker inte prova en fredag eftermiddag - misslyckas jag blir det ingen bra helg :D

Samma på min.

Jo jag har såklart provat rengöra den ;)
Efter rengöring så luktar den inte, förrän efter knappt en dag eller så:cautious: När jag kommer hem efter jobb eller på morgonen så ser vattnet dessutom lite smutsigt ut och luktar illa. Kan det gömma sig bakterier någonstans som sedan förökar sig så snabbt? Hur får jag då bort detta?
Toaletten är av modern model. Förra lägenhetsinnehavaren hade dock inte riktigt samma syn på städning som jag...

Förmodligen kommer man åt tanken såhär :)

1523775040238.webp

Dags för en spännande update:laugh:

Tror det var äckel under kanten som var problem. Var väldigt rädd att det skulle sitta en massa örk där, men det var tack och lov inte så illa som jag fasade för;) Fast absolut inte fräscht heller:cautious: Men nu är det välstädat och lukten borta!:up:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
825
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 789
Senast: Draumsyn
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka