Illaluktande hovar

Z

Zorbafan

Tar hand om en häst som står i en lervälling och när man kratsar hovarna luktar det dy. Alltså illa.

Behöver tips och råd om vad det kan vara och vad man ska göra för att det inte ska lukta.

Sv: Illaluktande hovar

Tar hand om en häst som står i en lervälling och när man kratsar hovarna luktar det dy. Alltså illa.

Behöver tips och råd om vad det kan vara och vad man ska göra för att det inte ska lukta.

eh, varför står den i lervälling? är det tillfälligt eller står den så alltid?

Det kan vara röa pågång, du ska pensla under hovarna, även i strålarna med "Tjära" båttjära tror jag det står på burken, finns i färgaffärer, Granngården,

Jag tycker det luktar illa när man kratsar hovarna på olika hästar, första gångerna trodde jag det var nån röta eller nåt men det är det inte. Jag har börjat rida på "gammla" dar och dom 10-15st som jag kratsat på hitills tycker jag alla luktar illa utan att det är nåt fel, är det bara jag som tycker att det luktar allmänt illa?

Det ska inte lukta illa om hovarna, då är det något fel. Väldigt många hästar har strålröta i någon form tycker jag. Eller menar du att de som luktat illa verkligen har breda, fasta och rena strålar?

TS:
Det man måste göra först och främst är att ta upp hästen ur lervällingen, en häst ska inte stå så, då blir inte hovarna bra vad du än gör.
Skulle tro att om den får en torr hage och renskurna strålar så blir den säkert fin i hovarna nästan utan vidare behandling.

Veterinären har inte sagt nåt om att dom inte är OK (misstänkte hovböld en gång men det var det inte utan sömtryck), har även haft 3 olika hovslagare som aldrig sagt att det är nån röta på vår häst, ridskolehästarna luktar också blää, alla 3 hästar i vårt nuvarande stall luktar blää, dottern min som jobbar på stuteri säger att det luktar så om alla, hon tycker inte det luktar nåt speciellt men jag tycker det luktar illa när man kratsar, kanske jag är känslig? har aldrig känt lukten av röta, inte vad jag vet i alla fall.

Nå, lite röta är knappast något som många veterinärer skulle kommentera, kanske då det är så vanligt? Jag vet många hovslagare som inte säger så mycket om det heller utan bara renskär det de kan och låter det vara.
Jag vet inte om man kanske skulle behöva renskära strålen oftare än var 8:e vecka för att hålla den fräsch när den inte utsätts för så mycket slitage.. och eftersom inte så många hästägare brukar trimma strålen så säger kanke hovis inget?

Jag har iaf ingen röta på mina och de luktar inget alls under fötterna. Strålen är torr, bred och hel. Inget svart, smuligt och kletigt.

Jag skulle ändå tippa på att det är röta du känner lukten av...

Tack för alla svar. Då ska jag kontakta ägaren så hon får se över sina hagar och hovar på alla hästar hon har

Uppdatering:
Har sagt till henne men hon lyssnade inte, men efter att hovslagaren hade varit där stod hon mer inne och fick tjära under hoven.

Det finns ett kanonmedel mot röta i hovarna. Det heter Trush Buster och droppas på det angripna stället. Ska läka efter en - ett par behandlingar.

Thrush Buster heter numera Rengör Strålen. Kostar ca 160kr för en liten flaska. Bara några droppar var tredje dag på det drabbade området.

Veterinären har inte sagt nåt om att dom inte är OK (misstänkte hovböld en gång men det var det inte utan sömtryck), har även haft 3 olika hovslagare som aldrig sagt att det är nån röta på vår häst, ridskolehästarna luktar också blää, alla 3 hästar i vårt nuvarande stall luktar blää, dottern min som jobbar på stuteri säger att det luktar så om alla, hon tycker inte det luktar nåt speciellt men jag tycker det luktar illa när man kratsar, kanske jag är känslig? har aldrig känt lukten av röta, inte vad jag vet i alla fall.

om hästen stått i boxen innan kan den ju ha skitig halm eller avföring i hoven och så är det klart det luktar lite. ;)

Det finns ett kanonmedel mot röta i hovarna. Det heter Trush Buster och droppas på det angripna stället. Ska läka efter en - ett par behandlingar.

Fast det åtgärdar ju inte grundproblemet som är lervälling i hagarna...Tänk också på att medlet i fråga är FRUKTANSVÄRT cancerframkallande!

Fast det åtgärdar ju inte grundproblemet som är lervälling i hagarna...Tänk också på att medlet i fråga är FRUKTANSVÄRT cancerframkallande!
Håller med vdb.
Undvik medlet så långt det går,inget medel man vill kladda med i onödan!
Dessutom vart tror ni medlet hamnar till slut när det löses upp i leran?:eek:

Jag är förvånad över att ett så farligt medel kan säljas till småtjejer i affärerna,hur många otåliga har tid att läsa den lilla ,lilla varningstexten?:confused:

Förrässten hovar skall INTE lukta illa!!
Att en veterinär inte reagerar över lite röta kan bero på att alla veterinärer inte kan hovar,sen finns det olika grader i helvetet.
Kraftig röta i mittstrålfåran som gett "Djävulsfåra" upp i ballområdet kan de nog se.
De viktiga är att behandla innan rötan gjort stor skada på strålen.
Svamp och/eller bakterier kan angripa en hov,som hästägare gäller det att lära sig hur en frisk hov ser ut och hur hästens hovar ser ut från dag till dag.
Säg att det går 8 veckor mellan hovslagarbesök..att hålla hovarna rena under den tiden är hästägarens ansvar .
Självklart skall hovslagaren göra en bra verkning och ge råd,men huvudansvaret för hästens närmiljö och dagliga skötsel ligger på hästägaren.

Som hovslagare märker man mkt tydligt hur nogrann hästägaren är,visst kan vissa ha otur med "nersmittade hagar" ,men även de hovarna går att hålla i schack om hästskötaren behandlar förebyggande.
En sån enkel sak som att skura ren hoven noga inuti nån gång i veckan ,och speciellt noga i strålfåror med tex miljövänlig och hudvänlig såpa gör underverk!
Elak röta kan behöva tuff behandling,men få behöver cancerframkallande droppar!:crazy:

Tänk också på att medlet i fråga är FRUKTANSVÄRT cancerframkallande!

Är det verkligen så farligt? på baksidan står det ju endast med liten text att det misstänks vara cancerframkallande.
Om det var "FRUKTANSVÄRT" cancerframkallande tror jag nog inte dom skulle sälja det i den mängden dom gör och utan att ha bättre varningstext?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 062
Senast: Ray
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar