Ilar i en tand - normalt?

Saeta

Trådstartare
I måndags var jag till tandläkaren och lagade ett hål. Det var väldigt stort och hade en lagning ovanpå så dom fick liksom ta bort ett lager för att komma under. Hur som helst fick jag enormt mycket bedövning så jag vart bedövad i ögat (är det vanligt??). Nu några dagar senare ilar det fortfarande när jag tuggar med den tanden. Det är som att själva fyllningen liksom är "sviktande"... Det spelar ingen roll hur mjukt jag tuggar, en banan ilar också.

Jag har aldrig varit med om att det ilar eller ömmar efteråt. Men det kanske är vanligt som sagt? Vill ju inte gärna kontakta tandläkaren och störa när det kanske är normalt att det är så här några dagar efter.
 
Sv: Ilar i en tand - normalt?

när man lagar stort hål nära pulpan så ilar det någon vecka för mig vid tryck mot tanden, även lätt tryck
 
Sv: Ilar i en tand - normalt?

Okej :) ja det var väldigt väldigt nära pulpan. Skönt att höra att det är normalt!
 
Sv: Ilar i en tand - normalt?

Dessutom ilar det om du borstar för hårt mot tanden eller för långt ner under tandköttet -är fullt rimligt att även en tandläkare skulle kunna åstadkomma något liknande som försvinner efter en viss tid.
 
Sv: Ilar i en tand - normalt?

Om det fortsätter göra ont en längre tid så bör du kontakta din tandläkare och informera om detta. Men det borde hn ha informerat om eftersom det handlade om ett djupare hål.

Var dock beredd på att djupare hål som lagats kan göra ont länge utan att det för den sakens skull är något fel. För mig tog det nog ungefär två månader innan jag kunde tugga överhuvudtaget på den sidan av munnen som lagningen gjordes på. Det togs extra röntgenplåtar som inte visade något, lagningen slipades ner lite extra och sen var det bara att härda ut.

Plasten kan visst bete sig konstigt ibland, och är hålet djupare så gör det såklart ont.
 
Sv: Ilar i en tand - normalt?

Kanske var oklar. Detta är alltså "normala" anledningar till varför det ilar i tänderna. Inte att det tvunget skulle göra det för dig i nuläget :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 847
Senast: enough
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var mitt sista besök hos tandläkaren. Det är ju kul att komma dit nu. Prata lite musik med den ena som är metalfan precis som jag...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: et_flickan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en rätt full vecka med en hel del extra aktiviteter. Igår fick jag börja jobbet tidigare än jag brukar för att hinna rida innan...
2
Svar
23
· Visningar
3 197
Senast: Magiana
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 642
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp