Ihopsläpp med "knäpp" häst

SaraMara

Trådstartare
Min häst är ibland ett veritabelt kräk. Ranghög men på ett stridigt sätt när det kommer nya hästar till flocken.

Har kommit en ny häst till flocken nu, som efter ett dygn i ensam hage intill de andra igår släpptes in till först min häst, för att få bekanta sig med honom först, och sedan släpptes de andra hästarna in en och en.

Vi var kvar i dryga halvtimmen tror jag, och då var det relativt lugnt. Min häst vallade runt sin flock så ingen fick hälsa på den nya, och de sprang en del. Dock inget hysteriskt eller "farligt".

Vi åker därifrån och några timmar senare ringer min telefon - då hade hela flocken (ganska troligt på "uppmaning" från mitt ranghöga kräk) jagat den nya tills han sprängde en stolpe och flydde ut ur hagen.

Hur gör man nu? Vågar man prova igen? Tips på hur man isf gör?

Sv: Ihopsläpp med "knäpp" häst

Till alla oinsatta - det var min lilla häst som jagades ur hagen :o

Jättebra att få lite bra tips här :)

Men jag tycker du är hård mot Battis, trots allt är han häst, kille och snygg störst och bäst (i hans egna ögon). Inte konstigt att han blir orolig när det kommer en så snygg och vältränad kille som Roy :) Vid dethär laget är jag ganska härdad med ihopsläpp där det gått "snett", men då har det alltid varit mina hästar som jagat :o Tyvärr har det alltid slutat med att jag fått flytta min häst till något annat bete :/

Jag ger inte upp än med andra ord, hade de bara inte varit tvugna att tränga upp honom mot staketet så tror jag att de nog hade accepterat honom inom nån vecka. Det är utbrytningarna som jag är mest orolig för.

Följdfrågor?

Är hagen liten?
Finns sysselsättning, gräs?
Hur stor är flocken?
Blandar ni ston och valacker?

Behöver alltså veta mer för att kunna ge ett spiksäkert råd! :idea:

Hagen är relativt stor, någonstans mellan 2-3 ha. Sex hästar totalt, tre stora hästar (med den nya), två c-ponnies och en d-ponny.

Flocken har ju tyvärr nu karaktären av "min hästs harem", alltså tidigare var det fyra ston och en valack (= mitt kräk). Nu kom det in en försynt, snäll valack som på inget vis provocerat de andra - men ändå slutar det illa.

Finns inte särskilt mycket gräs, utan jag stödfodrar med hö. Kan tänka mig att det kanske gått lättare om de haft massor av gräs att roa sig med.

Tanken nu är att släppa min häst och den nya i sommarhagen i eftermiddag, och låta dem gå ensamma tillsammans i iaf ett dygn i en lika stor hage som vinterhagen ungefär men med massor av gräs, och låta dem vänja sig vid varandra utan min hästs alla "flickvänner" som distraherar och som han "måste" vakta.

Frågan är bara hur det blir när stona kommer in? *ledsen och orolig*

Risken för bakslag blir mindre om de har gräs, så de dessutom inte är hungriga och sysslolösa...

ÄR det din vallack som bestämmer eller finns det ett sto som också har åsikter? Jag brukar alltid låta hästarna träffas en och en för att succesivt öka på med hästar. Det tar några dagar men brukar gå bra...
-och om möjligt se till att det finns många högar hö eller ännu bättre i gräshage!

Att låta dem vänja sig i mindre gruppering tror jag är viktigt. Sedan är det ju så att vissa hästar inte går ihop... :crazy:

Jag har lite samma problem.
Min valack är ett monster mot nya hästar! Vallar "sin" flock, jagar nykomlingar och beteer sig helt enkelt som en mycket revirtänkande hingst!
Vi brukar släppa nykomlingen i en hage jämte de andras hage i ca 1 vecka. Efter det släpper vi ihop nykomlingen och min valack i ca 1-2 veckor så de hinner hälsa och bekanta sig med varandra. När de fungerar bra ihop släpper vi in en häst i taget tills hela flocken går ihop.
Vi har stora hagar vid ihopsläpp (gärna med mycket mat) så att nykomlingen har en chans att fly undan utan att bli uppträngd i träd/stenar/staket mm.
Kan ni inte släppa din häst och nykomlingen för sig själva ett tag?

Jag skulle nog ha provat att släppa nya hästen tillsammans med de andra (någon/några åt gången) utan din ranghöge häst. Då hinner alla hälsa på varandra och nya hästen är inte lika intressant längre vilket gör att din ranghöging inte behöver vakta sitt harem lika intensivt.

Jenny

dom ggr vi haft problem så har dom fått gå separat (hage ijämte) och träffats i stallet + att vi har lagt på den ranghöges täcke på nykomlingen så h*n har luktat som en del av flocken medans dom har stått avskiljt & sedan har det inte varit några problem.

Lycka till med era hästar för det är inte roligt att ha det så :crazy:

Din häst var en av valackerna va? Ibland kan de ha kvar sina hingst instinkter, särskilt om det går ston i flocken. Prova att dela upp ston och hingstar för sig. Så hade vi i ett av stallen och vi hade ca 40 valacker i samma hage utan större problem. Även nykasterade gick bra.

*knapplån*

Tack alla för era tips och erfarenheter.

Lite uppdatering nu då kanske: Släppte mitt kräk med den nya valacken i sommarhagen i fredags. Inga bekymmer alls, de galopperade visserligen ca 30 min i sträck, men det var mer "gräseffekten" tror jag. Inga sparkar, några undanjagningar från min häst men de var väldigt milda (av typen bakåtstrukna öron och blottade tänder) och stod sedan och drack ur samma vattenhink senare på kvällen.

Så, de två enbart går ju bra iaf.

Igår släppte vi så in första stoet till dem, och min häst låter Inte den nya hälsa på stoet och håller sig alltid mellan de två. Dock var det helt lugnt igår när jag var där på kvällen igen, den nya hästen får gå ganska nära min häst och "hans" sto sålänge han inte försöker hälsa på den nya, för då går min häst genast mellan och skiljer dem åt.

Hoppas att lugnet håller i sig och att det fungerar att introducera en ny häst med ett par dagars mellanrum. Så, håll tummarna! ;)

Vad bra att allt börjar ordna sig :D

Den effekten med vakteriet brukar ge med sig till slut så det blir nog lugnt framöver...

Mer uppdatering :) I onsdags släppte Sara in ett till sto och då övergav hennes valack det första stoet och nu är min valack kär! Han går och kliar på stoet uppvaktar henne på alla sätt ;) ps utan att bestiga henne! Det verkar som lugnet har lagt sig nu! Medan den andra valacken tydligen verkar tycka att det andra stoet är intressantare. Skönt att de kan dela på tjejerna nu :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering hästen har bara i min ägo en dryg månad så med en stor medvetenhet om att saker förändras. Men, min häst går på lösdrift, i...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: Snubbelfot
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka