Ihopsläpp, jobbigt!

Empalie

Trådstartare
Jag fick hem ett fyraårigt halvblodssto för ca fem veckor sedan. En riktig liten pärla:-) Hemma hade jag redan en halvblodsvalack och en shettisvalack. Från det att hon kom har de gått i skilda hagar eftersom jag ville vänta med ihopsläppet. De har ett staket mellan sig och når varandra över. Tanken min är att shettisen inte kommer kunna gå ihop i samma hage som dem p.g.a gräset. Han ska allstå få en hage intill deras nu i sommar. Så till de två stora, ända sedan hon kom har det varit lugnt, de går ofta tätt nära varandra i hagen(på varsin sida om staketet förstås) och det är inga sura miner. De står intill varandra i boxarna och inga sura miner om mat etc, de når varandra helt och nosar mycket och ibland naffsar de lite mot varann. Men inga sparkar, skrik etc.
Första dagen råkade de dock hamna i samma hage, båda låg lugnt och vilade i vårsolen då valacken fick för sig att rulla och rullar fast i staketet och drar igenom intill henne ( inte med mening då förstås), de förvånade hästarna nosade och sedan sparkade valacken mot stoet, de sprang lite och samma sak igen. Sedan var det lugnt men jag tog in båda p.g.a att staket var nedrivet etc.
Som ni kanske märker är jag orolig för ihopsläppet, eftersom jag har dragit på det så länge då blir det än mer jobbigt. De verkar ju vara världens bästa kompisar men kan skenet bedra? Ngn som har egen erfarenhet, tips, råd etc.

Sv: Ihopsläpp, jobbigt!

Hur såg de ut när de gick ihop i samma hage, med sparkar och sådär? Var det riktigt ordentliga sparkar som var menade att verkligen skada om de träffat eller va det bara kickar i luften sas?
Hur stor är hagen? Finns det plats för dem att rusa runt och komma undan varandra?

Du kan ju prova att släppa ihop dem igen och se vad som händer. Låter inte som att det skulle vara några direkta problem om det bara handlade om några kickar och att de sprang lite. Det är en annan femma om en av dem jagar den andre, hugger, sparkar ordentligt och verkligen visa aggressivitet.

Utifrån vad du berättar så hade jag inte varit orolig. De har hunnit bekanta sig med varandra och det verkar ju gå lugnt till den stund de har varit i samma hage.

Vi hade en lånehäst som efter någon vecka hoppade in till vår andra (bara det en bedrift då staketen var rejäla), efter det fick de gå ihop. Dock uppstod en sparkskada senare, men det tog två veckor innan den kom.

Det finns inga garantier, bara goda och dåliga odds.

Jag tror inte att det ska vara någon fara men jag skulle rekomendera att du tar av bakskorna. Min systers häst blev så illa sparkad när de släppte ihop henne med två andra att vi fick ta bort henne. Sedan dess är jag väldigt noggran med att alltid ta av bakskorna när man ska släppa ihop hästar. Menar inte att skrämma upp dig, min systers häst hade väldig otur, men det kan vara värt det extra besväret att ta av bakskorna. Pratade med en veterinär om det och han sa att han aldrig hade sett en allvarlig sparkskada från hästar utan bakskor.

alltså det låter ju som bra förutsättningar utifrån det du beskriver, du behöver säkert inte vara så orolig men vissa försiktighetsåtgärder/frågor jag skulle ställa mig är

1) har din valack gått med ston tidigare? ston är ju lite speciella, ibland menar de ja och ibland menar de nej. I min erfarenhet så har valacker som inte gått med ston tidigare, svårt att läsa dem, det är oftast de som blir skadade vid ett hopsläpp i sådana fall.

2) hade också dragit av bakskorna på bägge två. det är väl värt besväret om olyckan skulle vara framme.

3) två valacker och ett sto är sällan en bra kombo i min erfarenhet. nu låter det ju som du tänker sära på dem i vilket fall och låta shettis gå ensam. Jag hade inte släppt ihop 2 valacker med bara ett sto, såvida jag inte visste att sånt gått bra tidigare. Har sett alltför många historier där valack-bästa vännerna blir fiender när ett sto kommit med i bilden, men skador, alternativt ständig oro i flocken, som följd.

3) två valacker och ett sto är sällan en bra kombo i min erfarenhet. nu låter det ju som du tänker sära på dem i vilket fall och låta shettis gå ensam. Jag hade inte släppt ihop 2 valacker med bara ett sto, såvida jag inte visste att sånt gått bra tidigare. Har sett alltför många historier där valack-bästa vännerna blir fiender när ett sto kommit med i bilden, men skador, alternativt ständig oro i flocken, som följd.

Det är långt ifrån skrivet i sten dock, har själv aldrig varit med om några större problem i en sådan sammansättning.

Nej det är inte skrivet i sten, men det är en variabel att ta med i riskekvationen, helt klart, eftersom TS är mkt försiktig rent allmänt runt hopsläppet. Många fler kan nog intyga att jag vet vad jag pratar om ang. att det är en variabel i fråga om risk aspekt. Märk väl att jag sen dessutom skrivit att det beror på hur hästarna är uppväxta i mångt och mycket. en valack som aldrig tidigare gått med ston, är en stor riskfaktor i samband med hopsläpp av en sådan, så är det helt klart. och många kan dessutom vittna om hur valacken i kombination med sin valack kompis, när ett sto kommit med i bilden, förvandlats till en mkt vaktig, ranghög Man, som ska ha stoet för sig själv, med bråk som följd.

Utan att ha läst allt noga och med risk att svara helt galet så ställer vi alltid dem i box intill varandra och sen möblerar om så att alla har snusat av varandra när vi skäppr in ny häst i vår flock. Har sällan haft sålugna hopsläpp, men det kräver ju en box dör de kan ha kontakt.

Kommer alltid göra så från och med nu.

Japp, vanligtvis är halva hopsläppet redan gjort i och med ett sånt arrangemang - helt klart att föredra!
Jag har dock varit med om flertalet gånger, att hopsläpp ändå gått åt hel-te. ngnstans har hästarna som haft kontakt över staket/box, visat sig komma mkt illa överrens i samma hage. staketet/boxen har ngnstans begränsat deras revir vilket de förlikat sig med. sen i samma hage har det blivit storbråk oavsett.

men du har rätt i att helt klart är det en mkt stor förebyggande avläsnings faktor som bäddar för att problem minimeras vid hopsläpp!

Klokt svar kräver en klok fortsättning. ;)

Man kan hundra mycket, läsa mycket signaler med just hopsläpp är svårt. Man kan förebygga så mycket det går, planera, ha en plan om det skiter sig och välja en yta som är ny för alla individer och ändå skiter det sig. Då har man i alla fall försökt. Vissa saker kan man inte förutse...

Vi har en flock på ca 10 hästar, och om det kommer någon ny häst som ska stå här ett tag släpper vi helt enkelt in den nya hästen till flocken.

Ledarvalacken går fram först. Han hinner fram, nosa och ropa lite innan ledarstoet kastat sig in i leken och drivit bort den nya.

Hon hälsar själv på nykomlingen, skriker en gång och sparkar en gång med ett framben, sen är hon klar. Då får alla andra springa runt och leka vildhästar, hälsa, och nörda sig.

Efter en kvart är allt över och alla betar som om inget hade hänt.

Vi har bara vid ett tillfälle haft rangproblem i flocken. Då vaktade ledarstoet flocken från den nya hästen, som accepterades helt först efter en vecka. Men det är som sagt undantag!

Så ja, jag tycker att du är onödigt försiktig. De har ju till och med redan gjort upp?!

Däremot måste jag erkänna att du är modig som har dem i hagar precis bredvid. Jag skulle aldrig våga det... Ser ett ben som krafsar och fastnar i tråden direkt.. :crazy:

Det är bara att släppa ihop dem.
Vi brukar alltid släppa ihop nya hästar på en gång till dens nya flock. Vi står och tittar i ca 15-20 min, och ser vad som händer.. sen har vi ett litet extra öga på just den hagen de första dagarna. -vi låter hästar aldrig stå i box bredvid, eller i hagen bredvid några dagar,. utan vi släpper ihop på en gång.

När man släpper ihop hästar så får man räkna med lite skrik, något galopp race och kanske nån spark.. men oftast är det aldrig något allvarligt. Jag har bara varit med om två gånger då man måste "plocka tillbaka" den nya hästen.. och ändå håller jag till på en gård med ca 70hästar, och nya ihopsläpp lite då & då.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Hästhantering I lördags flyttade jag min 12 åriga halvblodsvalack till ett nytt stall. I det nya stallet finns ett fjordingsto (20+) och ett...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Jessica91
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama