Ihopsläpp av kaniner?

A

Axelle

Har nu haft bebisen (hona, 9 veckor gammal) i en vecka, och hon och hanen (1,5 år gammal) har nosat en massa på varandra genom burgallret. Tänkte att det börjar bli dags att släppa ihop dem nu, då de bara visat positiva reaktioner på varandra. Så, jag släppte alltså ihop dem under bevakade former imorse, då jag hade bebisen i knä och lät Oskar komma fram och undersöka henne. Problemet är nu att Oskar juckar en himla massa på henne.. Är detta väldigt stressande för bebisen? Kommer Oskars hormoner dämpas, han har ju ändå bara varit kastrerad i 1,5 vecka? Kan han göra henne illa? De är särade nu, det blev bara en kort dejt, då jag tänkte fråga om lite råd innan jag fortsätter med proceduren.. Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Ihopsläpp av kaniner?

Jag skulle först och främst undra, hur länge Oskar är fertil. Det tar ett tag innan spermierna har tagit slut och det är riskfritt. Vad som gäller för kanin vet jag ej.

Har han bara varit kastrerad i 1,5 vecka skulle jag inte släppa ihop dem alls!
Minst 2 månader brukar de flesta veterinärer säga. Innan dess kan det finnas spermier kvar och han kan göra ungar. Nu är visserligen honan bara 9 veckor, men man vet aldrig.
Så vore jag du, skulle jag vänta någon månad till innan jag försöker sätta ihop dem. Sen är juckningen inte enbart något sexuellt, utan även för att visa dominans.

Gud, vad korkat att inte vet sa det till mig när jag var där.. Talade ju om när jag skulle få honan och så. :mad:

Well, well.. Då håller jag dem iaf åtskilda ett par månader. Misstänkte att juckningen även var ett dominansbeteende, det är ju så även hos vissa andra djur. Men den delen borde ju iaf upphöra när honan blir äldre, för de brukar väl bli högre i rang?

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 850
Senast: Miingla
·
Övr. Katt Min vackra Molly har ju omplacerats till ett nytt hem då hon inte trivdes varken som gårdskatt eller ihop med andra katter, var rädd för...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Megs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama