Jag sitter just nu och försöker få ihop en passande foderstat till min häst. Innan har jag kört mest på känn, men tycker inte det funkar riktigt längre då vi börjar komma igång och jag inser att jag har för lite kunskap inom ämnet foder för att få ihop något vettigt. I takt med att jag sökt på internet har fler och fler frågor dykt upp, så jag tänkte ta hjälp av er fantastiska Bukefalister och se om in kunde hjälpa mig.
*Vad behövs i en ordentlig foderstat?
Alltså, vilka vit/min, energiinnehåll osv.
*Vad tillför betfor i en foderstat?
Jag fick rådet av min vet. att ta bort betfor och lusern i somras, då hästen fick problem med tarmfloran och de drog vatten till tarmfloran, vilket inte var bra. Vi har nu tillfört både betfor och lusern och tarmen fungerar lite till och från som den inte borde. Läser man runt på internet står det att betfor ska vara bra för tarmfloran..
*När man gör grovfoder analys, behövs det göras även för mineraler?
Det kommer säkert dyka upp fler frågor under tiden jag söker mer fakta, men skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa lite på vägen
Självklart kommer jag ta hjälp av duktiga människor innan jag byter/ändrar för mycket i foderstaten, men tänkte att jag skulle behöva lite kunskap innan.
*Vad behövs i en ordentlig foderstat?
Alltså, vilka vit/min, energiinnehåll osv.
*Vad tillför betfor i en foderstat?
Jag fick rådet av min vet. att ta bort betfor och lusern i somras, då hästen fick problem med tarmfloran och de drog vatten till tarmfloran, vilket inte var bra. Vi har nu tillfört både betfor och lusern och tarmen fungerar lite till och från som den inte borde. Läser man runt på internet står det att betfor ska vara bra för tarmfloran..
*När man gör grovfoder analys, behövs det göras även för mineraler?
Det kommer säkert dyka upp fler frågor under tiden jag söker mer fakta, men skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa lite på vägen
Självklart kommer jag ta hjälp av duktiga människor innan jag byter/ändrar för mycket i foderstaten, men tänkte att jag skulle behöva lite kunskap innan.