Ihop släpp med konstig utgång....

MaRomer

Trådstartare
Ibland blir jag inte klok på våra kära 4 benta. Min nya häst kom för 3 veckor sedan. Det visade sig att hon var dräktig och ska föla i Maju/Juni. Vi lät henne gå ensam ett tag jämte de andra. Hoppas att någon orka läsa igenom detta!

Hästarna det handlar om är:
Tähti, sto, 5 år dräktig
Tulla, sto, 24 år
Tesse, sto, 19 år
Wiskey, valack, 9 år

Tesse har visat stort agg mot Tähti när de gick jämte varandra och vi tog därför ut henne ur hagen innan ihopsläppet. Tulla och Wiskey fick vara kvar. Vi släppte in Tähti och W jagade runt henne lite. Men inget konstigt. Härligt tänkte vi! tulla går bara och tittar och bryr sig inte så mycket. Släppte efter 30 min in Tesse. Då blev det andra bullar. W började direkt ge sig på Tähti:( Sparkade och hängde sig i mankammen på henne. Hade hon inte haft täcke hade det gått illa. Då gick jag och w:s ägare emellan. med sten och pinnar och röster. Han var så elak. Sen vände det helt plötsligt lite. Tesse började försvara Tähti och lämnade inte hennes sida. Kom W i närheten så vände hon baken till direkt och sparkade. Den vi trodde skulle vara elak hade nu blivit tähtis beskyddare.

Idag när jag kom till stallet är Tähti och Tesse som helan och halvan. De lämnar inte varandras sidor. Och skyddar varandra till den graden att Tesses ägare hade svårt att få ut henne ur hagen....Tähti var inte elak men gick mot ägaren med öronen bakåt. Och när jag kom ifdag mötte Tähti mig. Men inte med glada öron som hon brukar....Men jag upplevde inte henne som hotfull utan som väldigt osäker. Och W vågar inte gå på henne som hon han gjorde igår.

Varför har det blivit så här? Att den som sparkade och bet henne över staketet innan blev bästa kompisen??

Kan det spela in att hon är dräktig? Att Wiskey är Tullas son? Wiskey, Tulla och Tesse har gått tillsammans sen innan Wiskey föddes. Och nu har de brutit flocken. Har ni någonsin varit med om något likande? Och hur kommer det bli sen när fölet kommer? Givetvis ska hon INTE föla i samma hage som de andra. När vi släppte in min gamla häst. En valack på 10 år blev de vänner direkt.

Här finns lite bilder som ni kan se från idag: http://www.pixbox.se/alb_show_id1171613_page0.html

Sv: Ihop släpp med konstig utgång....

Härlig spännade och föränderlig hästflocksdynamik!

Skulle vara lättare att analysera om du kunde skriva upp rangordningen i den gamla flocken från högst till lägst innan den nya kom.

"Varför har det blivit så här? Att den som sparkade och bet henne över staketet innan blev bästa kompisen??"

Den gamla hästen försvarar sitt revir men upptäcker efter ett tag att den nya hästen är "starkare" mentalt - jag gissar att den nya nu är den ranghöga av de två? Eller kommer snart at bli.

Inom en befintlig hästflock är den en av dem som har till uppgift att jaga bort nykomlingar. Tar man bort den får en annan medlem i flocken den uppgiften. Intensiteten i sin uppgift växlar lite från häst till häst. Det bästa är om uppgiften faller på en häst som inte orkar bry sig så mycket men ändå tillräckligt för att en annan indvid inte känner sig manad att ta över.

Har även sett en en gammal häst som hade detta jobb men var gammal och skröpplig och således fick en yngre förmåga som "lärling". Dessa bägge jagade den nya skuldra vid skuldra men den yngre fick ta konfrontationerna och de plötsliga ruscherna...

Rangordningen var denna:

Tulla
Wiskey
Tesse

Men nu är Tulla blivit sjuk så har Wiskey tagit över mer och mer.

Har en film från idag. Ska lägga in den! Intressant det du skrev!

Härlig spännade och föränderlig hästflocksdynamik!

Skulle vara lättare att analysera om du kunde skriva upp rangordningen i den gamla flocken från högst till lägst innan den nya kom. Troligtvis, Wiskey, Tulla, Tesse

"Varför har det blivit så här? Att den som sparkade och bet henne över staketet innan blev bästa kompisen??"

Den gamla hästen försvarar sitt revir men upptäcker efter ett tag att den nya hästen är "starkare" mentalt - jag gissar att den nya nu är den ranghöga av de två? Eller kommer snart at bli. Verkar som Tähti, den nya, bestämmer nu. Men hon är ju "bara" 5 år och yngst??

Inom en befintlig hästflock är den en av dem som har till uppgift att jaga bort nykomlingar. Tar man bort den får en annan medlem i flocken den uppgiften. Intensiteten i sin uppgift växlar lite från häst till häst. Det bästa är om uppgiften faller på en häst som inte orkar bry sig så mycket men ändå tillräckligt för att en annan indvid inte känner sig manad att ta över.

Har även sett en en gammal häst som hade detta jobb men var gammal och skröpplig och således fick en yngre förmåga som "lärling". Dessa bägge jagade den nya skuldra vid skuldra men den yngre fick ta konfrontationerna och de plötsliga ruscherna...

Och varför försvarar min häst Tesse????

Spännande det här;)

Det jag tycker mig se på filmen är att flocken är turbulent, vilket fuxen känner av mest och påverkas mest av. Därav hennes vallande. Hennes position har förändrats i och med den nya medlemmen som rubbar den gamla dynamiken. Hon håller den nya åtskild från de andra för att "fjäska" in sig och etablera en stabil relation dem emellan. Hon vallar bort de hon kan flytta på, dvs de andra hästarna och människor (eller i alla fall den nya hästens ägare) men inte den nya hästen.

men fuxen är ju den nya? kan det inte vara så att fuxen vill säkerhetsställa sin position i den nya flocken och ställer in sig som stark hos den med lägst rang först, och gör en mini flock med en med lägre rang än henne själv för att senare arbeta sig uppåt i flocken?
jag har ett stort sto, en 28år gammal liten ponny och en mindre gammal shettis sto
när min polla kom till stallet så föste hon direkt bort min gamla ponny (som var högst i rang då de bara var 2) och la beslag på hans älskling (shettis sto) nu så är gamla ponnyn lägst i rang av alla men han bossar fortfarande en hel del över shettis stoet då han får tid. och min nya häst är högst i rang (tror jag, hon bestämmer för det mesta) men då hon kan vara relativt stressig av sig så lyssnar hon till de gamla för att se om hon behöver oroa sig, t ex då det kommer rådjur in till hagen och då hon för första gången fick stanna ute till efter 15.
då hon i förra stallet så tog dom in och red in /till hästar och de byttes boxar/hagar ganska ofta, så där fick hon ingen direkt trygghet i nån flock, här så här så är hon 200gånger tryggare i hagen då hon har kontroll över hur de andra står och går runt henne.

det kanske är vanligt att nya hästar lägger beslag på trygga hästar med låg rang först?

Aha var det så!

TS, är du säker på att Tesse (den i rött täcke) är lägst i rang? På videon ser det ut som att det är Tesse som är högst i rang, varför fuxen fjäskar in sig hos henne och samtidigt kör bort de andra för att markera att hon bestämmer över dem.

Svårt att dra slutsatser från ett så kort klipp dock.

Aha var det så!

TS, är du säker på att Tesse (den i rött täcke) är lägst i rang? På videon ser det ut som att det är Tesse som är högst i rang, varför fuxen fjäskar in sig hos henne och samtidigt kör bort de andra för att markera att hon bestämmer över dem.

Tesse har alltid varit lägst i rang. Ska försöka filma lite längre idag!!

Och varför försvarar min häst Tesse????

Spännande det här;)

Visst är det :)

Klockren film! Tähti har tagit över Tesse från gamla flocken som nu är hennes "undersåte" och hon ska inte springa med den andra flocken alls tycker Tähti.

Den är inte bara åldern som styr hirarkin. Oftast gäller att äldst bestämmer men om en häst är är lite "mjuk" i huvudet så räcker inte det.

Hästar ärver också sin rang- ranghöga ston får ranghöga föl. Då kan det också vara så att Tähti hade en ranghög mor och Tesse en ranglåg. Så även om Tähti är yngre så är hon "född" med en högra rang.

Skulle inte förvåna mig om hon tar över de andra två hästarna också så småningom.

men i min lilla flock så är det 9åringen som är högst i rang, 28åringen mellan/låg, 14åringen mellan/låg rangad (vet inte riktigt hur gamlingarna har det i rang väg nu, men innan så var det 28åringen som var ledare.)

hm, kan det inte vara så att kombinationen fux + sto + dräktig = bossande häst?
fux ston har ju ett litet rykte om sig att vara lite dominanta/galna. i alla fall de som jag träffat:p

hm, kan det inte vara så att kombinationen fux + sto + dräktig = bossande häst?
fux ston har ju ett litet rykte om sig att vara lite dominanta/galna. i alla fall de som jag träffat:p

Nej det tror jag inte hehe;) Hon är inte bossig annats;) Utan from som ett lamm!

Intressant!
Har ingen direkt teori men följer tråden med intresse! :)

Aha var det så!

:confused: HUR kan du dra den slutsatsen? Ingen ranghögsta häst låter sig vallas omkring så som den hästen gör på filmen. :cool:

Fuxen är klart ledare här. Ingen tvivel hon är den som har starkast energi. Men den andra låg rangade hästen har tagit skydd bakom den ranghöga av någon annledning, annatgligen så behövs det för att hon är ut mobbad eller något, eller att de funnit varann.
Vilket det då kan betyda att fuxen är en bra ledare för flocken. många hästar som är flockledare lämpar sej inte för det utan har inte rätt psyke för det.

Vet flockledare som vallat runt hästar så de inte får dricka mm. Jag hade själv en väldigt hög rangad vallack innan. Han var underbar. Det var helt lugnt och ingen fick gå på någon annan då gick han i mellan.
Även om han inte var i hagen var det alltid väldigt lugnt..

Du får se hur det utveclas... I bland är hästar lite svåra, men detta är vad jag tror kan hända.. Så länge de inte slås så är det ju bra.

Kan det vara så att den lågrangade som nu går bakom fuxen helt enkelt var rädd för fuxen och därför försökte hävda sej när hon stod på andra sidan staketet? Hon kanske var rädd att fuxen skulle gå på henne eller något??

I bland skulle man vilja fråga de.. Hade varit kul..

I den andra filmen ja. I en första upplevde jag det inte lika tydligt.

Det är högst tydligt i den första filmen. Hästen vallar och stänger av den andra hästen från att gå dit den vill i hela den första filmen.

sanio: hästen i rött täcke har inte tagit skydd bakom fuxen. den hålls där av fuxen.

Fuxen är klart ledare här. Ingen tvivel hon är den som har starkast energi. Men den andra låg rangade hästen har tagit skydd bakom den ranghöga av någon annledning, annatgligen så behövs det för att hon är ut mobbad eller något, eller att de funnit varann. Tagit skydd? Å nej;) Ingen får gå i närheten av Tesse för Tähti. Inte ens ägaren får hämta sin häst. Men går jag in är det inga som helst problem.
Vilket det då kan betyda att fuxen är en bra ledare för flocken. många hästar som är flockledare lämpar sej inte för det utan har inte rätt psyke för det.

Vet flockledare som vallat runt hästar så de inte får dricka mm. Jag hade själv en väldigt hög rangad vallack innan. Han var underbar. Det var helt lugnt och ingen fick gå på någon annan då gick han i mellan.
Även om han inte var i hagen var det alltid väldigt lugnt..

Du får se hur det utveclas... I bland är hästar lite svåra, men detta är vad jag tror kan hända.. Så länge de inte slås så är det ju bra. Nog har de slarits;) Saknas både päls och hud. Speciellt på Tähti och Wiskey.

Kan det vara så att den lågrangade som nu går bakom fuxen helt enkelt var rädd för fuxen och därför försökte hävda sej när hon stod på andra sidan staketet? Hon kanske var rädd att fuxen skulle gå på henne eller något?? Tähti höll sig undan så fort Tesse kom i närheten av staketet.

I bland skulle man vilja fråga de.. Hade varit kul..

Svarade i ditt inlägg;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka