igenväxt hage

Ellyne

Trådstartare
Jag tänkte till nästa år flytta hästen till en hage som är på min tomt. Problemet är att den är igenvuxen, det har aldrig gått några hästar där, den har bara stått.
Vad ska jag göra? Är det okej att bara slå det värsta och sen ge massa hö så de ej äter gräset? Eller är det bästa egentligen att plöja upp och så/göra det till bete. Eller bränna?

Och giftiga växter - ska man gå runt i hagen med ett förstoringsglas och flora typ...? :smirk:

Hjälp mig :confused:

Sv: igenväxt hage

Om det har varit åker tidigare så kan det ju vara idé att plöja upp och göra insådd så du får ett fint bete. :) Har det hunnit växa igen med ris och sly så krävs det ju en del förarbete men det blir ju fint sedan.

Om du inte vill lägga ned alltför stora pengar på marken så är det ju inte fel att bränna den. Allt beror ju lite på om du köpt eller arrenderar marken och isf. för hur länge.

Kicki :)

Slå av det gammla nu till sensommaren/hösten, så kommer det växa upp nytt grönt till nästa sommar. Hästar verkar gilla små korta grässtrån i stället för långa.

Om din häst har gått på bete innan, så ska det nog inte vara några problem med giftiga växter. Hästar äter ju det som smakar gott... men det är ju aldrig fel att lära sig vanliga växter som är giftiga för hästar.

Är betet inte är tillräckligt kanske det är god ide att stödfodra, precis som du skriver, men det kanske räcker med en gång om dagen.

Annars om du har möjlighet, skulle väl du kunna lägga ut en bild på hagen, så att det blir enklare att bedöma.

Hästar är utmärkta röjare av igenvuxna marker, bättre än kor av mjölkras. Släpp in den tidigt på säsongen bara eller helst redan innan det börjar växa. När hästen rensat ett tag får du se vad du behöver hjälpa till att röja. Ev giftiga växter är det väl lämpligt att titta efter nu. HH

Om du menar att du skall ha den nu så släpp bara in hästarna efter att noga har kollat igenom den. Till hösten kan du bränna eller plöja upp den.

Om det har varit åker tidigare så kan det ju vara idé att plöja upp och göra insådd så du får ett fint bete. :) Har det hunnit växa igen med ris och sly så krävs det ju en del förarbete men det blir ju fint sedan.

Om du inte vill lägga ned alltför stora pengar på marken så är det ju inte fel att bränna den. Allt beror ju lite på om du köpt eller arrenderar marken och isf. för hur länge.

Kicki :)

Det har inte varit åker, det är en relativt liten yta som har varit trädgård/skog för mååånga år sen. Det finns alltså ganska mycket sly och även träd så plöja upp är nog lite svårt... :crazy:
Det är köpt mark.

Om du menar att du skall ha den nu så släpp bara in hästarna efter att noga har kollat igenom den. Till hösten kan du bränna eller plöja upp den.

Nej, jag menade till nästa sommar. Nu hinner man kanske med lite förarbete tills då...

Tack för alla svar!! :bow:Jättesnällt att ni hjälper mig med detta. :bow:
Nån annan som har en ide eller tips?

Det har inte varit åker, det är en relativt liten yta som har varit trädgård/skog för mååånga år sen. Det finns alltså ganska mycket sly och även träd så plöja upp är nog lite svårt... :crazy:
Det är köpt mark.

Ok, då är nog röjsågen och tändstickan dom redskap som du behöver. :D

Lycka till, Kicki :)

Våra markar var också övervuxna. Vi hyrde in en bonde som hadde en sorts traktor som tuggade sönder och spottade ut allting så det typ försvann. :p

Maskinen tog även mindre träd/buskar!

Det gjordes förra hösten, och hästarna skulle i princip kunnit gå där nån vecka efter, det blev grönt och fint.

Vi släppte bara på våra i en gammal hage som var helt igenvuxen, efter att ha kollat efter giftiga växter, det var förra våren. I år börjar det likna ett riktigt bete, men vi är nöjda med den blandning av örter o gräs som finns där, hästarna blir inte så feta och måste gå runt mycket för att hitta det godaste.
Idag har jag slagit av de värsta älggrässnåren, och vi röjer sly i vinter. Toppen med en massa olika växter i den lövtäkt som de har nu (dagtid), stora björkar ger skugga och hagen ligger helt i anslutning till tomten, det är mysigt att höra dem gå och frusta!

Tack för alla svar!! :bow:Jättesnällt att ni hjälper mig med detta. :bow:
Nån annan som har en ide eller tips?

Växlingsbeta (t.ex. mellan häst, kor och får) är bra. De äter olika typer av växter, samtidigt som risken för viss mask blir mindre för "alla inblandade".

Varför inte bara släppa in hästarna och låta dom röja som du fått tips om ? Hästar är ju utmärkta röjare.

Ja det är dem! :)
Jag tror jag kommer göra så här:
-Först röja sly och sånt dem inte kan äta upp, mindre träd.
-Eventuellt slå gräset så det växer upp nytt fint nästa år. (Om jag orkar...)
-Kolla giftiga växter nästa år, sätta upp staket etc - och sen släppa dem!

Det är köpt mark.

JAg skulle nog först titta igenom vad det finns för växter... Eftersom det enligt dig varit trädgård för länge sen så kan det finnas någon i hästhage oönskad växt.

Om hagen är fri från oönskade växter så skulle jag förmodligen bara släppa in hästarna och låta dem göra jobbet.

Kolla även att det inte finns andra farligheter på marken, bönder förr i tiden hade för vana att gömma undan sitt skräp. I vår sommarhage finns en stor aldunge, 15-20 höga träd, och där hittade vi både färgburkar, glas, plåtdunkar, gamla blomkrukor och ensilageplast och -nät.....
Vi röjde en del av dungen och hästarna fick 7 träd att klia sig mot och skula under. Tyvärr kryper den nergrävda ensilageplasten upp efterhand och vi får röja med jämna mellanrum.

Immer

Ja det där är farligt! :crazy: Vi hittar fortfarande plåtsaker, ståltrådar, leksaker,allt möjligt efter att hästarna gått i hagen i tre år!

Har insett att man får gå o kolla hagen flera ggr i veckan för att kolla efter farligheter.

*lånar tråd*
Vet ngn var man får tag på en förteckning (gärna med bilder, som i en flora... ;))eller liknande över växter som är giftiga för hästar o andra betesdjur?

Sånt är det vid "vårt" stall med, tyvärr får många av alla små dungar och rösen vara inhägnade eftersom där ligger så mycket bråte. Harvar, maskindelar (larvfötter!) , melasstunnor, glas, burkar, vajrar och diverse. Man kan trots allt hitta ganska många intressanta föremål :D Letar man tillräckligt efter delar skulle man nog kunna bygga upp en komplett maskinpark eller nåt.

Med risk för att få mobben efter mig:

Jag gjorde ingenting i den igenväxta marken innan släppet, mest för att jag inte hann. Det var knappt att vi fick ihop hagen :angel: Men har kontinuerligt röjt efter det. Men som någon skrev, de röjer bra själva :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 298
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 798
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka