Igenridningar.

Sorbe

Trådstartare
Jag är bara nyfiken vad man har rätt till?

Om man har igenridningar att rida igen på en ridskola och ridskolan tyvärr inte alls kan ta emot igenridningar pga kris på hästfronten och absolut sista lektionsdag är på söndag, hästarna släpps på bete på måndag.
Missar man sista lektionen för terminen och har avbokat den har man rätt att rida igen den första månaden nästa termin, men nu har jag en lektion som jag inte ridit igen som är avbokad sen 1½ månad tillbaka. Nu senaste veckorna håller ju dessutom alla på att rida igen alla deras lektioner så det är ju fullsmockat i alla lektioner. Ringde nyss och frågade om jag skulle få rida ikväll, men fick till svars att de inte hade några igenridningar alls ikväll(!!! om det ens hänt förut, helt sanslöst egentligen).

Det är ju inte deras fel att det är kris på hästfronten (halta hästar, nya hästar som antingen inte är riktigt redo att gå lektioner än eller sånna som inte passar och ska skickas tillbaka och allmänt sånt, många ponnyer får gå in på storhästlektionerna för att ens fylla ut de ordinarie ryttarna).
Visst bör man då få rätt att ha rida det nästa termin också? Eftersom de inte kan erbjuda igenridning nu.

Sv: Igenridningar.

Om de absolut inte kan erbjuda dig en igenridning så borde du få rida igen nästa termin alterntivt få din nästa terminsräkning reducerad med en lektion.

Tror inte man kan få det billigare nästa termin, eftersom jag försökte att få slippa betala de fyra gånger jag inte hade ridit under den här terminen, men det gick inte eftersom jag har en bokad plats i gruppen. Sen har jag sagt upp min ridplats på ridskolan från och med hösten.

Har ridit två av de fyra igenridningarna och en på söndag, skulle vara fler grupper på söndag, jag ska rida i en av dem, den andra är en i svårighetsgraden jag red för hur många år sen som helst (tror den var från grupp 2, jag rider i en grupp 5 nu som är det svåraste på ridskolan), menmen, får prata med dem nästa gång jag ska dit.
Att få rida nästa termin kan jag gå med på.

På ridskolan här är lektionen förbrukad vid terminens slut, dvs man får inte spara till nästa termin. (Jag kollade precis deras regler).

De ridskolor jag kollat på tillåter bara igenridning ett visst antal gånger per termin, t.ex. 2 gånger.

Oavsett om du är frånvarande 2 eller 5 gånger får du bara rida igen 2 gånger, resten av lektionerna är förbrukade sas. Men det verkar vara väldigt olika.

Jag tror nog att du lär prata med din ridskola och fråga vad som verkligen gäller, och speciellt om de gör något speciellt undantag vid det här tillfället då det varit "deras fel".

enklast är nog att prata med ridskolan direkt eftersom alla verkar ha olika regler gällande igenridning. Ridskolan här hemma tillåter ingen igenridning om man är sjuk. Man får istället sälja sin ridlektion till någon passande som ser till att komam den gången man uteblir om man vill ha igen pengarna.

Tråkigt för dom som kanske frånvarar under längre tid.

Är det inte rätt generöst att det överhuvudtaget går att rida igen?
Är inte frånvaron väldigt hög?
När jag var liten och red på ridskola var man bara borta om man hade feber eller hade brutit benet, nu verkar det som om folk ställer in ridningen för att åka och handla och likanande!?!

De flesta ridskolor brukar ha MYCKET tydliga punkter för hur igenridningen skall gå till.
En hjälp på vägen, som anslutna ridskolor går efter är:

BESTÄMMELSER FÖR GRUPPRIDNING
RRO:s avtal med KO
Eleverna i ridgrupperna får undervisning i skolridning, hoppning samt ridning i terräng.
Eleverna är indelade i grupper efter ålder och ridkunskap. Avtalet ingås, när det gäller elever under 18 år, av elevens förmyndare.
1. En bestämd dag och tid i veckan är reserverad.
2. Avgiften erlägges periodvis (den för respektive ridskola fastställda abonnemangsperioden) i förskott. Avgiften är lägre än vid allmänna
lektioner.
3. Vid förhinder har eleven rätt att insätta annan ryttare, som med hänsyn till sina kunskaper skäligen kan godtas av de övriga i gruppen.
4. Vid sjukdom skall eleven i första hand insätta annan ryttare enligt punkten 3 ovan eller i mån av plats, själv rida igen under pågående period.
5. Inställer ridskolan lektion, äger eleven rätt till kompensation i form av ridlektioner eller återbetalning av avgiften enligt elevens val. Ridskolan skall i denna situation meddela eleven i god tid.
6. Uppsägning av abonnemang skall ske minst en period i förväg och bör lämpligen ske vid inbetalning för sista perioden eller muntligen till Ridskolechefen eller ansvarig Ridinstruktör. Uppsägning kan även ske skriftligen till ridskolans expedition.

Har man verkligen försökt att få plats i en grupp och rida igen så borde man få göra det till hösten om de inte kan erbjuda plats.

Vissa ridskolor måste nog vara stenhårda på den här gränsen en månad då vissa elever sätter i system att hoppa över ridningen när det är kallt och ruggigt och istället rida igen framåt vårkanten när vädret är mycket behagligare.

Blir alltid mycket igenridningar de sista veckorna och alldeles för fulla grupper. Inte sjysst mot dom som rider i de grupperna när det plötsligt ska in 2 extra ryttare.

Hos oss har vi inget sånt 'system' att elever gör så vad någon märkt. Sen får man endast rida igen om det är någon i gruppen som avbokat eller om gruppen är färre än 12 ryttare eller liknande.

Saken är ju det att många glömmer bort att de ska rida igen ett tag och sen kommer alla på det nu i slutet av terminen.

på båda riskolorna jag rider på finns det några regler..

Man ringer före en viss tidpunkt för att räknas som frånvaroanmäld. Man ringer och avanmäler senast samma dag man skulle ha rtidit om man rider på varadagar och lördagslektionerna avbokas vardagen före.

Man ansvarar själv för att ringa och höra om en plats i en grupp för att rida igen i.

Om man inte hinner få en plats i en grupp innan terminens slut är lektionen förbrukad, dock kan man rida igen före om man ska vara borta sista gången.

En termin hade ena ridskolan en bra grej, dom hade 3 extra igenridningslektiuoner efter terminens slut för dom som inte fått plats att rida igen, detta fick man info om när man ringde och inte fick plats i någon ordinarie grupp och det var sista chansen.

Ja, exakt samma sak har min ridskola som regler. Det på söndag är en sån extra igenridning. Men nu är det hela grejjen - De kan INTE erbjuda igenridning pga för få brukbara hästar! Därför jag frågar vad man har rätt till, eftersom det INTE GÅR att rida igen då.

Var glad att ni får rida igen. Här kan man skicka en "likvärdig ersättare", denne rider i regel gratis. Om man skulle missa väldigt många lektioner kan det ibland erbjudas möjlighet att rida igen en del av dem.

Tveksam till om du kan ställa några krav alls. Iom att det är så olika och det verkar inte finnas något direkt regelverk hur det ska skötas. Ring och fråga ridskolan om du får rida en extra gång till hösten, mer kan du nog inte göra.

Vems är egentligen felet? avskaffa igenridningar på ridskola, missar du en tex fotbollsträning så tränar du inte igen den gången med en annan grupp eller??? Ha en skön sommar och låt hästarna njuta med mycket gräs (ni som kan, utan fång)!

Kan nog inte jämföra fotbollsträning med ridning. Fotbollen kostar inte mellan 100-150:- för en träning utan man betalar oftast bara en medlemsavgift som inte brukar överstiga 500:- för hela säsongen.

Ridskolan brukar lägga in igenridningslektioner när de har temaveckor. Någon helg kan det också vara uteritt som igenridning.

helt stört omöjligt att jämföra..

att träna för tränare är någotlunda jä'mförbart, men utrustningen är markant olika.. tänk dig att du med en fotboll som kostar en hundralapp kan träna åtskilliga timmar själv, med kompisar eller hela laget utan tränaren närvarande..

rider man ridlektion har man ENBART exakt de där 50 minutrarna per vecka och det finns ingen chans att kunna träna själv hemma utan att det far iväg till minst 50000 kr per år och 2-3 timmars arbete med hästen om man ska skaffa egen häst för att träna hemma..

dessutom betalar man per lektion även fast man betalar för hela terminen på en gång.. fotboll kostar väl normalt sett 500 kr per termin och då tränar man 3 ggr i veckan, inte bara 50 minuter heller utan kanske 1½-2 timmar.. det blir 90-120 timmar som då kostar ca 4-5,50 kr per timme.. ridlektioner brukar oftast kosat 150 kr per timme..

*kl*

på min dotters ena ridskola (hon rider på två nu i en övergångsfas så vi inte är nöjda med 'gamla' ridskolan) som hon ridit i sen hon började så finns det inte ens igenridningar eftersom de hävdar att det missbrukas *fråga mig inte hur eftersom ridläraren rimligtvis borde hålla reda på vem som avbokar och hur många gånger*, däremot sägs det att det skall finnas 'igenridningspass' två gånger per termin för 30 kronor/gång, men jag har aldrig varit med om att det genomförts. Och för övrigt, man har redan betalat lektionen en gång, dottern har varit sjuk och sen tänkte de i så fall att man ska betala 30 kr extra??

Var bara tvungen att skriva det för det har retat mig bra länge, man har blåst en del pengar vid sjukdom...

Hur är det utformat i klubbens info till ryttare? Vi har igenridningssystem på våran ridskola men i infobladet som går ut till medlemmarna uttrycker vi det ungefär så här: Igenridning sker i mån av plats och tillgång till hästar. Då har vi så att säja "häcken fri" om det skulle krisa med hästarna.

Vi har "I mån av plats kan du sedan "rida igen" i en annan grupp under samma termin. Du kan också låta en ersättare rida istället för dig.

Om du är sjuk eller av någon annan anledning inta kan rida ringer du och avbeställer lektionen senast kl 12.00 samma dag (lördagar och söndagar senast kl 8.00). Ringer du senare eller uteblir från lektionen får du tyvärr inte rida igen den. När du vill rida igen bokar du igenridning på kontoret. Du står i "kö" för en plats i en ridgrupp. Det är bra om du gör det ett par veckor i förväg. Den dagen du är bokad för igenridning ringer du och frågar om det finns plats för dig. Om du inte vill ha din eventuella igenridningsplats måste du ringa och avboka den. OBS! Din bokade igenridningslektion räknas som en ordinare lektion, om du inte ringer eller uteblir förlorar du den lektionen. Det går även bra att lämna meddelanden på telefonsvararen eller faxa. Svar på frågor om igenridning sker säkrast samma dag melan kl 14.00-15.00."

Jag pratade med ridskolechefen igår. Enligt henne uteblir lektionen, eftersom det bara är de sista veckan som man kan rida igen. Hon kom inte med något bra förslag till varför jag inte kan få rida igen ändå! Jag som sagt red inte en lektion för tre veckor sen, har hela tiden sen dess försökt få rida igen den lektionen, men de har ju inte tagit emot några igenridningar pga för lite hästar! Det är förfan dumt att de inte ger någon kompensation för pengarna!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka