igångsättning

K

knasan

Tänkte fråga: hur gör ni när ni startar? Alltså, hästen står still och den ska börja skritta. Har alltid undrat...
Tänker på både från marken och uppsuttet.

Sedan när ni ska trava, rider ni då in rytmen, tvåtakten, från ryggen? Resp. galopp, tretakt. Skänkelhjälp eller bara sits? "Gunga" med sitsen? Eller? Eftergift i tygel?

Sv: igångsättning

För att starta skritt vid löslongering, longering eller annat arbete från marken. Jag "går med" och "visar vägen" med kroppen, smackar lätt med tungan och höjer/sänker handen för att öka/minska tempot.

Skritt uppsuttet, rättar in sitsen, sträcker på mig och andas in. I och med att jag andas in, tippar jag fram bäckenet lite och då "kramar jag" lite med skänkeln, ger en lätt eftergift och hästen skrittar. Därmed rättar jag tillbaka sitsen och för handen till "basläge". Men det går alltså i ett flöde och tar inte en kvart att gå igenom alla punkter. :rofl:

Trav från halt eller skritt, tänker tvåtakt med sittbenen, fram med bäckenet "kramar" med skänkeln, ger en lätt eftergift och hästen travar. Därmed rättar jag tillbaka sitsen och för handen till "basläge".

Galopp från halt, skritt eller trav. Jag känner efter att jag har framåtbjudning i övriga gångarter innan jag ens funderar på galopp för dagen. tänker tretakt, fram med bäckenet, fram med innerhöft, "kramar" med skänkeln, ger en lätt eftergift och hästen galopperar, förhoppningsvis, beroende på humör för dagen :devil:. Därmed rättar jag tillbaka sitsen och för handen till "basläge".

Varför göra allt så krångligt?

Jag sitter stilla i sadeln, har en lätt kontakt med handen och trycker EN gång med skänkeln och släpper den lika kvickt, då går hästen fram. Funkar perfekt...

Uppsuttet
Från halt till skritt: Bestämmer mig för vilket bakben som ska börja gå och puttar fram/lyfter upp sittbenet på den sidan och tänkler framåt med naveln.
Från skritt till trav: "andas" trav med benenm taktmässigt och tänker mig uppåt.
vid hand:
Halt till skritt: Bestämmer vilket bakben som ska börja gå och pekar på det.
Skritt till trav:Andas trav med hela kroppen, trampar lite med höga knän.

Hmm..
Bra fråga! (får tänka till lite)

Med ena av nuvarande kusarna har jag blivit lite slö med den biten. Är sån som gör så lite som möjligt.
Halt till skritt - låter hästen gå! :o tänker lite framåt också om hästen inte ändå var på väg att gå (vi har haft en del issues med att stå stilla!). Skritt till trav - tänker trav. Är kusen trött och seg för dagen (mycket ovanligt, men har hänt!) så rider jag med lite öppna-tänk på volt och lägger till innerskänkeln när innerbak ska lyftas och smackar, tänker tvåtakt med sitsen.
Från halt till trav - tänker mer uppåt och mer energi än från halt till skritt, från halt till skritt tänker jag dessutom alltid framåt/nedåt låånga tyglar och mycket avslappnad sits för att han ska hålla skritten.

På lite latare kuse som dessutom har svårare för traven:
Halt till skritt: lite tryck framåt med rumpan och pyttetryck med låren.
Skritt till trav: Tänker tvåtakt med hela kroppen och lite uppåt/framåt samtidigt, smackar, petar med inner sporre/skänkel i takt med att innerbak ska lyftas och tänker öppna-tänk för att samtidigt ha koll på framdelen (blir lätt extremt bogtung av gammal vana). Han blir mer avslappnad i överlinjen om jag petar med sporren istället för skänkeln upplever jag. Om avslappningen försvinner eller att strukturen i hästen försvinner så får jag sakta av och börja om, annars blir det lätt pass eller tölt. Jag skulle kunna bara låta bli att inverka så förbaskat och helt enkelt smacka på och driva framåt - men den traven vi får då är inte arbetsbar! :p
Från stillastående till trav vet jag ärligt talat inte på den hästen, var så länge sedan jag provade! Gissar på samma fokus uppåt/framåt i tvåtakt med sitsen och lätt sporre med innerskänkeln, måste ha bra bjudning genom att ha travat en del innan samma pass.

Tänka tänka..

Från halt upp i skritt:
Andas in, rätar på ryggen. Då kommer höfterna lite fram och tyngdpunkten förkjuts lite framåt -start

Från skritt till trav:
Om hästen lyssnar, spänner magen så fyrtakten bromsas till tvåtakt
Om den inte lyssnar på det, sätter takten lite till, och lägger till innerskänkel då inner bak ska lyfta. -Byter takt.

Från trav till skritt:
Andas ut och stannar upp lite i rörelsen, sitter mer stilla. om inte det räcker, jämn förhållning på båda tyglarna.

Från skritt till halt:
Samma, stannar upp rörelsen, om inte det räcker, jämn förhållning på båda tyglarna.

Tänkte fråga: hur gör ni när ni startar? Alltså, hästen står still och den ska börja skritta. Har alltid undrat...
Tänker på både från marken och uppsuttet.

Sedan när ni ska trava, rider ni då in rytmen, tvåtakten, från ryggen? Resp. galopp, tretakt. Skänkelhjälp eller bara sits? "Gunga" med sitsen? Eller? Eftergift i tygel?

Skritt: lätt tryck med låren, smackning om han inte lyssnade.

Trav: travtakt med sätet.

Galopp: spänner ena skinkan.

Avsaktning: andas ut. Skritt från trav: slutar trava med sätet.

Någon sade till mej att om man gungar med sätet så trubbar man av hästen så den blir mer okänslig. Er åsikt?

alla hjälper som är upprepande och utan totalt krav på reaktion är avtrubbande. Spelar ingen roll om det är gnuggande med skänkel, rumpa eller hand. Det trubbar av oavsett.
ett gung, ett gnugg eller ett tag då ska det HÄNDA något.

Fick lära mig att låta bli dubbla skänklar vid igångsättning - dom sparar vi till Terr a terr som ska läras in om si sådär 10 år. haha!

Så jag gör nån typ av viktförskjutning fram, räcker inte det klickar jag till med tungan, räcker inte det lägger jag till ett litet litet ledande tag i tygeln. Om han är helt "borta" så får jag även lägga till EN skänkel lite lätt för att väcka. Funkar inte det ringer jag bogserbil. :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar