Sv: igångsättning
Hmm..
Bra fråga! (får tänka till lite)
Med ena av nuvarande kusarna har jag blivit lite slö med den biten. Är sån som gör så lite som möjligt.
Halt till skritt - låter hästen gå!
tänker lite framåt också om hästen inte ändå var på väg att gå (vi har haft en del issues med att stå stilla!). Skritt till trav - tänker trav. Är kusen trött och seg för dagen (mycket ovanligt, men har hänt!) så rider jag med lite öppna-tänk på volt och lägger till innerskänkeln när innerbak ska lyftas och smackar, tänker tvåtakt med sitsen.
Från halt till trav - tänker mer uppåt och mer energi än från halt till skritt, från halt till skritt tänker jag dessutom alltid framåt/nedåt låånga tyglar och mycket avslappnad sits för att han ska hålla skritten.
På lite latare kuse som dessutom har svårare för traven:
Halt till skritt: lite tryck framåt med rumpan och pyttetryck med låren.
Skritt till trav: Tänker tvåtakt med hela kroppen och lite uppåt/framåt samtidigt, smackar, petar med inner sporre/skänkel i takt med att innerbak ska lyftas och tänker öppna-tänk för att samtidigt ha koll på framdelen (blir lätt extremt bogtung av gammal vana). Han blir mer avslappnad i överlinjen om jag petar med sporren istället för skänkeln upplever jag. Om avslappningen försvinner eller att strukturen i hästen försvinner så får jag sakta av och börja om, annars blir det lätt pass eller tölt. Jag skulle kunna bara låta bli att inverka så förbaskat och helt enkelt smacka på och driva framåt - men den traven vi får då är inte arbetsbar!
Från stillastående till trav vet jag ärligt talat inte på den hästen, var så länge sedan jag provade! Gissar på samma fokus uppåt/framåt i tvåtakt med sitsen och lätt sporre med innerskänkeln, måste ha bra bjudning genom att ha travat en del innan samma pass.