igångsättning

tezzie82

Trådstartare
min arab blev för tre veckor sedan sparkad i hagen på frambenet ända in till benhinnan. han har stått på boxvila och fått etacilin comp som jag gav sista i förrgår. han är väldigt pigg av sig och jag vill ju inte riskera att såret spricker upp igen. hade tänkt att idag gå ut ett par minuter och gå med honom och sedan upprepa detta tills på fredag. sen hade jag tänkt släppa honom i en liten hage där han inte kan bralla så han kan stärka benet. tänkte att han kunde gå där typ en kvart å sen in igen och nästa dag öka upp tiden lite osv. de i stallet vill ju gärna att han ska gå ute så mkt som möjligt snart eftersom deras hästar turas om som sällskap inne. det förstår jag men jag vill ju inte göra detta för fort. tycker ni att detta låter som en bra start?

sen tänkte jag låta honom gå själv en vecka eller så i den vanliga hagen när benet är tillräckligt starkt innan han får gå med andra hästar... jag är ju lite orolig för att ha honom ihop med flera hästar efter detta så jag känner att max en häst i samma hage(ganska små hagar). sen tänkte jag låta honom stå ett par veckor till innan jag sitter upp på honom igen. lite promenader mm innan såklart... låter detta vettigt?

håller tummarna att det fortsätter läka som det ska nu :crazy:

Sv: igångsättning

Är han lugnare av att vara inne? Om han är lugnare ute i liten sjukhage där han ser alla kompisarna så hade jag haft honom ute mer.
De brukar bli mer sysselsatta i huvudet av att få vara ute o titta på allt som händer.
// Linda

han är nog lugnare inne men jag tänkte jag skulle testa att släppa honom i sjukhagen på lördag så får jag väl se. det hade ju varit det bästa för alla om han kunde vara ute hela dagarna... han har sjukt mkt energi märkte jag idag när jag var ute och gick lite :crazy:

Jag har kommit en bit med igångsättning av min arabvalack, så jag vet....
Därför tänkte jag att han kanske är "lugnare i huvudet" om han får vara ute o titta på allt som händer istället för att stå inne mycket.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025