Igångsättning....?

W

wennstrom

Hej alla! Nu var det länge sen jag var här!
Jag är gravid i åttonde månaden, så min häst står i hagen och gör nada just nu. Men, det börjar bli dags att börja tänka på hur jag bäst sätter igång honom igen efter vilan. Han är en fd travare, med vissa problem som tex dålig ryggverksamhet, särskilt i lite snabbare gångarter, stressigt sätt och mycket motor.
Innan graviditeten hade jag kommit en bit med formen. Det gick bra i skritt, lite sämre i trav och inte alls i galopp. Förmodligen har det mesta försvunnit nu. Mina mål är att han ska få tillbaks sina muskler och sin kondis, att han ska gå lugnt och balanserat även i trav och att han ska gå i form. I traven har han en viss förmåga att dra in hakan mot halsen.
Några tips och råd om hur jag bäst sätter igång min herre?

Sv: Igångsättning....?

Hej!
När jag var gravid så arbetade jag min häst mycke från marken red oxå i och för sig fram till 14 dagar innan förlossning.... men det är inte alla som kan de så arbeta från marken är ett bra sätt att få lite av de muskler hästen har att inte försvinna helt. Har en kamrat nu som är gravid och inte rider alls hon har börjat arbeta sin guldklimp från marken med träns å en pisk få honom att jobba ihop sig och göra lite sidvärtes övningar i skritt bara för att få igång honom å hålla det till hon kan börja rida igen.... de e ju så att man får ju inte rida de 2 första månaderna efter förlossningen heller men de kanske du redan vet.

Lycka till med både barn och häst

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hur har ni lagt upp igångsättningen efter vilan efter inridning? Häst som reds in i somras, 3 år, har nu haft ca 2 månaders vila men...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Buzzter
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 472
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama