Igångsättning

A

Austarla

Har en häst som egentligen varit "oanvänd" ganska länge. Reds in som 4 år och gick därefter grunderna i Western, därefter dressyr ett och ett halvt år. Sedan har han gått lite av och till i dressyr och skogsritter i nu två år. Han skall fylla åtta till sommaren. Eftersom han alltid varit rund och aldrig haft ett bra upplagt schema undrar jag hur jag på bästa sätt skall sätta igång honom? Nu är han dessutom rund i överkant (till det feta hållet) :eek: .

Jag har tänkt att arbeta upp någon slags grundkondition och därefter börja rida honom i paddocken. När jag rider honom ensam får jag hålla igång honom med skänklarna hela tiden (han är dock känslig för skänklarna) och blir svettig av endast rask skritt. Rider jag däremot tillsammans med andra tar han ut sig helt och galopperar/travar hela tiden (går inte att få stopp på honom):crazy: .

Hur länge skall jag rida? Skall jag bara skritta honom i nu i början? När skall jag börja trava och galoppera?
Mycket tacksam för alla svar!!:bow:

Sv: Igångsättning

Är ju svårt att hjälpa när man inte vet hur långa pass och hur ofta hästen har gått fram till nu. Har han ridits i alla gångarter på sista tiden? osv.

Tycker iallafall inte du ska låta honom ta ut sig för mkt om han är lite överviktig och har dålig kondis. Kanske långa skritt turer i skogen med sällskap för att få honom att bjuda framåt. Där han får skritta i ett ganska raskt tempo. Det skulle jag börja med.

/Maria

Du känner nog bäst själv hur fort han blir trött/svettig osv.

Men hade det varit en helt otränad häst så hade jag börjat med bara skritt först i några veckor och sen lägga in mer och mer trav, till en början bara några minuter.

Jag började rida en häst i våras som bara hade stått å gjort ingenting i 2 år. Jag tycker att du kan göra så här:

Månad:
1: Endast skritt ca 30-50 minuter om dagen
2: Rida 50 min om dagen lägga in 3-4 minuter långa travpass mellan 4-8 gånger ELLER klättra mycket
3: Rida 1 timme om dagen travpass på 10-15 min galopp intervaller 3-4 minuter 3-4 gånger/pass.

Efter det kan du lägga in längre galoppsträckor och hårdare arbete. Tycker även att hästen ska få 1-2 dagar ledigt i veckan fram till månad 4-5.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets