A
Austarla
Har en häst som egentligen varit "oanvänd" ganska länge. Reds in som 4 år och gick därefter grunderna i Western, därefter dressyr ett och ett halvt år. Sedan har han gått lite av och till i dressyr och skogsritter i nu två år. Han skall fylla åtta till sommaren. Eftersom han alltid varit rund och aldrig haft ett bra upplagt schema undrar jag hur jag på bästa sätt skall sätta igång honom? Nu är han dessutom rund i överkant (till det feta hållet) .
Jag har tänkt att arbeta upp någon slags grundkondition och därefter börja rida honom i paddocken. När jag rider honom ensam får jag hålla igång honom med skänklarna hela tiden (han är dock känslig för skänklarna) och blir svettig av endast rask skritt. Rider jag däremot tillsammans med andra tar han ut sig helt och galopperar/travar hela tiden (går inte att få stopp på honom) .
Hur länge skall jag rida? Skall jag bara skritta honom i nu i början? När skall jag börja trava och galoppera?
Mycket tacksam för alla svar!!
Jag har tänkt att arbeta upp någon slags grundkondition och därefter börja rida honom i paddocken. När jag rider honom ensam får jag hålla igång honom med skänklarna hela tiden (han är dock känslig för skänklarna) och blir svettig av endast rask skritt. Rider jag däremot tillsammans med andra tar han ut sig helt och galopperar/travar hela tiden (går inte att få stopp på honom) .
Hur länge skall jag rida? Skall jag bara skritta honom i nu i början? När skall jag börja trava och galoppera?
Mycket tacksam för alla svar!!