Igångsättning

Solhäst

Trådstartare
Hej min häst har vilat i 3 månader och behövt dra två tänderna han drog de för ett par veckor sedan och snart är det dax att sätta igång beroende på hur det ser ut på återbesöket. Men är det någon som har erfarenhet om hur länge det skulle ta att sätta igång en häst efter 3 månaders vila ?😊

Beror på varför hästen har vilat, ålder på hästen, vilken kondis hästen var i innan vilan och även hur hagvistelsen sätt ut (större hage med polare som drar igång, händer inte många knop i hagen eller mindre hage.

Hej min häst har vilat i 3 månader och behövt dra två tänderna han drog de för ett par veckor sedan och snart är det dax att sätta igång beroende på hur det ser ut på återbesöket. Men är det någon som har erfarenhet om hur länge det skulle ta att sätta igång en häst efter 3 månaders vila ?😊

Har hästen varit skadad så får du väl ett igångsättningsprogram anpassat för den av din veterinär? Annars är det alltid bra att börja skritta på raka spår och lägga på tid successivt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 256
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama