Igångsättning

Men du vet väl att allt ska kollas nuförtiden, hundar och hästar har fått det nya viruset att en sträckning betyder rehabilitering i minst sex månader.
När de drabbats av detta virus hjälper inget annat än röntgen och simning och medicinkurer , men snart är vi alla resistenta mot antibiotika den som lever får se den nya tiden.
Det är inte hållbart att åka till vet varje gång hästen gör en vurpa etc.
Jag ställer av mina hästar ett tag om något händer och kollar 2 veckor efter hur det är, 98% av fallen är räcker det med att låta hästen vila, man kan inte ränna till vet varje gång.
Jag tvivlar att du åker till vårdcentralen verje gång du slår i en tå? För det går ju över.
Jag tror inte heller du åker till VC när du känner dig lite stel i en höft när du vaknar en dag, man avvaktar ju ett tag för att se om det blir bättre först.
Självklart åker jag in om det är något akut, men om det gäller en småsak som lätt hälta brukar det fixas av att häst får vila lite i benen.

Viktigt att kolla häst så den inte blir värre varje dag, för då har ju något allvarligt hänt.
Men självklart om hästen inte känns 100% efter 2 veckor/en månad så åker jag ju in med den.

En stor häst tidning hade en artikel om att vetrinärer tycker att man ska avvakta först och se. Går fortfarande att köpa i butik om du är intresserad.
du

Men du vet väl att allt ska kollas nuförtiden, hundar och hästar har fått det nya viruset att en sträckning betyder rehabilitering i minst sex månader.
När de drabbats av detta virus hjälper inget annat än röntgen och simning och medicinkurer , men snart är vi alla resistenta mot antibiotika den som lever får se den nya tiden.

du

Glöm inte myggbetten

MALARIA:eek:

@Speedway : Nu bad jag faktiskt om tips på hur man kan sätta IGÅNG en häst, Inget annat.
@kossankaj : Skritt kommer vi göra myyycket i några veckor, men kan inte skritta ut i skog pga dom stängt av vägen till skogsområdet vi haft ;/ Men kan man inte göra olika övningar i ridhuset/Utebanan för/I skritten?

A
@Speedway : Nu bad jag faktiskt om tips på hur man kan sätta IGÅNG en häst, Inget annat.
@kossankaj : Skritt kommer vi göra myyycket i några veckor, men kan inte skritta ut i skog pga dom stängt av vägen till skogsområdet vi haft ;/ Men kan man inte göra olika övningar i ridhuset/Utebanan för/I skritten?
Absolut, skritta på banan gör mycket det med, och du kan jobba med det mesta i bara skritt, skritt är sjukt underskattat.:)

Hur hade ni gjort med igångsättning efter Ca en månads vila? Hästen i fråga har vurpat och är nu ohalt och friskförklarad. Ska nu sättas igång. Har ej haft kontakt med Veterinär då hästen inte skadat sig utan fick bara en svag smäll på ena framknäet. Tillbaka till frågan. Hur hade ni gjort för att sätta igång hästen? Skritt i 1 vecka, sen trav osv? Tipsa på!
Tipsa även på vad man kan göra på marken, stärkande övningar.
Så tipsa jättegärna på! ;D
En bra riktlinje brukar vara att igångsättning skall vara lika lång som hästen har stått.

Det betyder inte att man bara skall skritta en månad (om nu hästen stått en månad) utan att upptrappningen i träningen skall vara under en månad. Så när upptrappningsmånaden är slut så är hästen i samma skede i träningen som när man ställde av den.

Förvisso är långa turer i skritt bra men om hästen inte burit någon på ryggen i en månad så är det bästa kanske inte att ge sig ut i skogen i en timme ridande på hästen hela tiden. Det är inte bara ansträngningen rent konditionsmässigt man får vara försiktig med utan även att ryggmusklerna inte blivit belastade på en längre tid.

Igångsättning kan handla om två olika saker. Det ena är igångsättning efter vilan, dvs hur mycket har hästen tappat i styrka och kondition och hur byggs det bäst upp igen. Där är svaret att hästen inte tappat särskilt mycket på en månad och att det går att gå ganska fort fram med en oskadad häst som vilat en månad.
Den andra delen handlar om uppbyggnad efter en skada. Hur den görs optimalt beror förstås på typ av skada och hur försvagad hästen blivit av skadan. Det kan också handla om att bygga upp muskler runt det försvagade stället för att undvika att samma skada uppstår igen. En ligamentsskada kräver t ex en mycket långsammare och mer noggrann uppbyggnad än vad en sårskada kräver.
I det här fallet handlar det om en odiagnosticerad hälta, vilket jag iaf skulle behandla med viss försiktighet, dvs en långsammare uppbyggnad.

Det är inte hållbart att åka till vet varje gång hästen gör en vurpa etc.
Jag ställer av mina hästar ett tag om något händer och kollar 2 veckor efter hur det är, 98% av fallen är räcker det med att låta hästen vila, man kan inte ränna till vet varje gång.
Jag tvivlar att du åker till vårdcentralen verje gång du slår i en tå? För det går ju över.
Jag tror inte heller du åker till VC när du känner dig lite stel i en höft när du vaknar en dag, man avvaktar ju ett tag för att se om det blir bättre först.
Självklart åker jag in om det är något akut, men om det gäller en småsak som lätt hälta brukar det fixas av att häst får vila lite i benen.

Viktigt att kolla häst så den inte blir värre varje dag, för då har ju något allvarligt hänt.
Men självklart om hästen inte känns 100% efter 2 veckor/en månad så åker jag ju in med den.

En stor häst tidning hade en artikel om att vetrinärer tycker att man ska avvakta först och se. Går fortfarande att köpa i butik om du är intresserad.

Jag tycker din fråga är ologisk här. Du verkar så säker på hur du ska göra och inte göra när hästen har vurpat och faktiskt skadat sig, samtidigt frågar du om hur du sätter igång hästen igen. Det borde vara ganska enkelt - börja skritta rakt fram och öka belastningen efterhand.

Att åka in till veterinären eller ej efter en vurpa handlar faktiskt lite om vilken häst det händer. Hade det hänt min tävlingshäst hade hon stått på kliniken dagen efter, hade det hänt en häst som det inte är så himla noga med hade jag avvaktat. Näver bäver att jag hade chansat med att avvakta om det hade hänt någon av de hästarna jag har nu. Det rör mig inte i ryggen att folk tycker att jag är hysterisk, jag har sett alldeles för mycket skador som skulle kunnat få en helt annan utgång för hästen om de kollats upp i tid.

Att åka in till veterinären eller ej efter en vurpa handlar faktiskt lite om vilken häst det händer. Hade det hänt min tävlingshäst hade hon stått på kliniken dagen efter, hade det hänt en häst som det inte är så himla noga med hade jag avvaktat. Näver bäver att jag hade chansat med att avvakta om det hade hänt någon av de hästarna jag har nu. Det rör mig inte i ryggen att folk tycker att jag är hysterisk, jag har sett alldeles för mycket skador som skulle kunnat få en helt annan utgång för hästen om de kollats upp i tid.

Då är vi två.

Jag tycker din fråga är ologisk här. Du verkar så säker på hur du ska göra och inte göra när hästen har vurpat och faktiskt skadat sig, samtidigt frågar du om hur du sätter igång hästen igen. Det borde vara ganska enkelt - börja skritta rakt fram och öka belastningen efterhand.

Citerade du fel nu?:)

Visst kan du göra det, även om det inte är lika roligt för hästen... släng ut lite random bommar, dvs helt utan riktiga avstånd och knata över dem, simulera rötter i skogen liksom. Gjorde jag med min när han var mer eller mindre ohanterbar att leda vid boxvila, då kändes det tryggare att vara inom väggar ifall man skulle tappa honom, samtidigt som bommarna gav honom något att fundera över och aktiverade honom. Så fort vi kunde sitta på honom så gick vi ut i skogen istället, mycket bättre framåtbjudning hos honom där, men nu var ju inte det ett alternativ för dig, om du inte kan lasta och åka iväg förstås

@kossankaj : Va bra! jaa, Man kan göra så mycket i skritten. Tur att man är opererad och inte får träna hårt på 1 månad. Haha. Skritt får det bli så fort såren är läkt! Tack! :)

Själv tycker jag det är sjukt tråkigt att skritta/skrittjobba i ridhus/paddock så då tömkör jag hellre :)

Tar ju inte så mycket på ens egna krafter heller men bra mycket roligare :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama