Igångsättning

FailGirl

Trådstartare
Hur hade ni gjort med igångsättning efter Ca en månads vila? Hästen i fråga har vurpat och är nu ohalt och friskförklarad. Ska nu sättas igång. Har ej haft kontakt med Veterinär då hästen inte skadat sig utan fick bara en svag smäll på ena framknäet. Tillbaka till frågan. Hur hade ni gjort för att sätta igång hästen? Skritt i 1 vecka, sen trav osv? Tipsa på!
Tipsa även på vad man kan göra på marken, stärkande övningar.
Så tipsa jättegärna på! ;D

Hur hade ni gjort med igångsättning efter Ca en månads vila? Hästen i fråga har vurpat och är nu ohalt och friskförklarad. Ska nu sättas igång. Har ej haft kontakt med Veterinär då hästen inte skadat sig utan fick bara en svag smäll på ena framknäet. Tillbaka till frågan. Hur hade ni gjort för att sätta igång hästen? Skritt i 1 vecka, sen trav osv? Tipsa på!
År det inte just såna frågor man har veterinären till? Som då dessutom kan kolla hästen...och en halt häst är väl en skadad häst? Eller?
Hur blev den friskförklarad? Av vem?

Jag skulle göra precis som dig om min häst vurpade, ställa av i en månad.
Sen sätta igång sakta sakta och verkligen känna efter så att allt känns ok, ingen svullnad, värme eller hälta. Skritta i raskt tempo en dag sen lägga in lite trav, sen mer och mer känns häst ok då skulle jag köra på som vanligt.

Men skulle häst fortfarande vara ofräsch skulle jag dra till vet.

GotASecret: En kiropraktor som har rekommenderats av vet! Nej, En halt häst är inte alltid skadad. Utan bara kanske vrickat sig.
Lipperta: Okej! Då får hon vila i en vecka till, Sen har de gått nästan prick en månad. Bara skritta i 2 veckor och se. Ska kolla imorgon om hästen är halt el ej.
Absolut. Om hon fortf. är halt kommer vet. tillkallas.

Nej, En halt häst är inte alltid skadad. Utan bara kanske vrickat sig.

Eeeeh. Menar du att en vrickning inte är en skada?

Haltar* gör hästar (och människor) när de har ont. Smärta tyder på skada i någon form och av någon omfattning. Likväl som ett benbrott är en skada är ett blåmärke ett.

Din häst vurpade, slog sig till den grad att den haltade, och har haltat en period och du valde att lyssna på en kiropraktor? Även en som är rekomenderad av en vetrinär är inte en vetrinär och har inte en vetrinärs kunskap

Annars hade jag nog skrittat minst lika länge som hästen stått.

*Två undantag; den nekla shettisen som haltade om man klämde lite extra på ett ben när man visiterade henne. Hon haltade också ALLTID på vetrinärstationen, en hälta som vandrade från ben till ben. Skitkul. Andra undantaget; rörelsestörningar.

Eeeeh. Menar du att en vrickning inte är en skada?

Haltar* gör hästar (och människor) när de har ont. Smärta tyder på skada i någon form och av någon omfattning. Likväl som ett benbrott är en skada är ett blåmärke ett.

Din häst vurpade, slog sig till den grad att den haltade, och har haltat en period och du valde att lyssna på en kiropraktor? Även en som är rekomenderad av en vetrinär är inte en vetrinär och har inte en vetrinärs kunskap

Annars hade jag nog skrittat minst lika länge som hästen stått.

*Två undantag; den nekla shettisen som haltade om man klämde lite extra på ett ben när man visiterade henne. Hon haltade också ALLTID på vetrinärstationen, en hälta som vandrade från ben till ben. Skitkul. Andra undantaget; rörelsestörningar.

Det är inte hållbart att åka till vet varje gång hästen gör en vurpa etc.
Jag ställer av mina hästar ett tag om något händer och kollar 2 veckor efter hur det är, 98% av fallen är räcker det med att låta hästen vila, man kan inte ränna till vet varje gång.
Jag tvivlar att du åker till vårdcentralen verje gång du slår i en tå? För det går ju över.
Jag tror inte heller du åker till VC när du känner dig lite stel i en höft när du vaknar en dag, man avvaktar ju ett tag för att se om det blir bättre först.
Självklart åker jag in om det är något akut, men om det gäller en småsak som lätt hälta brukar det fixas av att häst får vila lite i benen.

Viktigt att kolla häst så den inte blir värre varje dag, för då har ju något allvarligt hänt.
Men självklart om hästen inte känns 100% efter 2 veckor/en månad så åker jag ju in med den.

En stor häst tidning hade en artikel om att vetrinärer tycker att man ska avvakta först och se. Går fortfarande att köpa i butik om du är intresserad.

Jag ställer av mina hästar ett tag om något händer och kollar 2 veckor efter hur det är, 98% av fallen är räcker det med att låta hästen vila, man kan inte ränna till vet varje gång.
Jag tvivlar att du åker till vårdcentralen verje gång du slår i en tå? För det går ju över.
Jag tror inte heller du åker till VC när du känner dig lite stel i en höft när du vaknar en dag, man avvaktar ju ett tag för att se om det blir bättre först.
Självklart åker jag in om det är något akut, men om det gäller en småsak som lätt hälta brukar det fixas av att häst får vila lite i benen.

Viktigt att kolla häst så den inte blir värre varje dag, för då har ju något allvarligt hänt.
Men självklart om hästen inte känns 100% efter 2 veckor/en månad så åker jag ju in med den.

En stor häst tidning hade en artikel om att vetrinärer tycker att man ska avvakta först och se. Går fortfarande att köpa i butik om du är intresserad.

Nej. Jag ränner varken till VC eller vetrinären för 'minsta lilla'. Men inte heller går jag till kiropraktorn om jag slår i skenbenet. Och om jag är osäker på hur allvarligt det är, kontaktar jag vetrinären (under deras telefontid) och ber om råd. Jag går inte till kiropraktorn då heller.

Jag tycker inte heller att jag påstått att man skall ränna till vetrinär för minsta lilla. Eller VC (om vi nu skall blanda in det också). Om det är det du läser in i mitt inlägg ber jag om ursäkt och skall försöka förklara mig bättre i framtiden.

Nej. Jag ränner varken till VC eller vetrinären för 'minsta lilla'. Men inte heller går jag till kiropraktorn om jag slår i skenbenet. Och om jag är osäker på hur allvarligt det är, kontaktar jag vetrinären (under deras telefontid) och ber om råd. Jag går inte till kiropraktorn då heller.

Jag tycker inte heller att jag påstått att man skall ränna till vetrinär för minsta lilla. Eller VC (om vi nu skall blanda in det också). Om det är det du läser in i mitt inlägg ber jag om ursäkt och skall försöka förklara mig bättre i framtiden.

:)
Fast ts blev ju rekomenderad till kiropraktor av vetten, och vetten vet nog vilken typ av skada det är och hur man ska lösa det bäst. Vi har ju inte ens sett hästkraken.
Kanske missförstod dig.

Eftersom det är slutet på december och hästlivet är som allra sämst just nu så hade jag låtit hästen vila i alla fall över helgerna och antagligen januari ut. Jag förstår att du inte tar ut veterinär för en mindre vurpa, men då tycker jag att man ska vara på säkra sidan och låta hästen ta det lugnt lite extra länge.

Hästen i fråga kommer få ta det lugnt i ca 1 - 2 veckor till, Då har det gått minst 1 månad efter vurpan, I Dagsläget är hon inte halt, men hon får ta det lugnt över nyår och alla helger. Kanske någon promenad bara. Hon är en klumpeduns och skadar sig( Små sår) Varje dag ungefär. Inget ovanligt. Men som sagt. tack för svaren. Hon får vila i 1 - 2 veckor till, Sen skritta i 1,5 vecka för att därefter komma igång. Men tack somsagt.

Lipperta: Promenerade idag i ridhuset, Provade öka takten och hästen började självmant trava, Ingen hälta alls. Stel, men ingen hälta. (Hon är 18 år) Så hon får vila i en vecka till med bara skritt och Lösgörande för hand. ;) Sedan komma igång i lugn takt, Vill inte att hon ska stå för länge i o med att hon är lite äldre, och blir lätt stel.. :)

Jag hade kanske skrittat 1-2 dagar och sedan börjat jogga på.

Som tidigare skrev 1 månad tappar de inte mycket på.

Jag låter också mina vila om de visar någon öättare hälta. Händer ganska under vinterhalvåret

Diabetikern:
Hästen kommer då en lugn igångsättning på ett par veckor då det passar mig bäst, Nyopererad och får ej ansträngas för mycket, för fort. Så då passar långsam igångsätrning bäst. ☺ Håller dock med om att det händer ganska lätt under vinterhalvåret.

Det är en jävla skillnad på att slå i en tå och att en häst gör en vurpa. Min f d häst hade artros i SI-leden så jag har en ENORM respekt för skador uppkomna av vurpor. Min nuvarande häst vurpade i hagen förra hösten och det första jag gjorde var att boka tid på klinik för att kolla igenom så att inte några skelett- eller ligamentskador hade uppkommit. Jag kommer aldrig någonsin tramsa bort en såpass allvarlig sak som en vurpa.

Skritt skritt skritt, gärna i kuperad terräng.
Bästa även på friska hästar, trav ger egentligen ingenting har jag fått lära mig.
Skritt och galopp och mycket i terrängen är den bästa kondisträningen :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama