Igångsättning - tips?

Ganti

Trådstartare
Jag ska snart sätta igång ett islandssto som har stått hela vintern, innan vintern så gick hon inte nå vidare tungt heller utan uteritter lite då och då.
För ca 5 år sedan så fick hon föl.
Hon är 13 år.

Jag skulle vilja ha lite tips och råd ang hur ni hade lagt upp tränings schemat?
Jag tycker att det hade varit bra att höra andras åsikter med. :)

Sv: Igångsättning - tips?

Det beror på hur hästens miljö har sätt ut. Har den ex. stått på box om nätterna så skulle jag nog ta det lite mer lugnt. Skritta de första 2 veckorna och sen börja lägga in trav och sen galopp. Korta små uteritter utan högre krav och efter ca 2-3månader rida hästen som vanligt.

Har hästen stått på lösdrift hela tiden i stor hage och med en flock så skulle jag säga att igångsättningen tar ungefär hälften utav tiden. Då kan man rida som vanligt efter 1-2 månader.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar