Igångsättning med överskottsenergi!

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jagalskarmax

Halloj!

Har ett New Forest sto på 10 år som nu har fått stå en tid. I Somras var hon kanonfin i både kondition och musklerna med så i höstas fick hon karleds infektion och blev halt. Detta tog två och en halv månad att läka ut. Sedan reds hon i två veckor och sedan trampade hon av sig skon.

Det är där jag är idag. Med en ny sko så är vi fit for fight.

Men saken är den att jag inte vet hur jag ska lägga upp igångsättningen. Hon har väldigt mycket överskottsenergi, och då menar jag verkligen mycket. Så fort man sätter sig upp och ska skritta brallar hon och stegrar sig. Det gör ju att jag blir lite skraj.

Jag har tyvärr inte tillgång till någon ridplan, annars kanske man hade kunnat longerat henne 15-20 min i veckan och hållit sig på ridplanen när man rider.

Är det någon som har förslag på hur jag ska göra dels med överskottsenegrin och sen med igångsättningen? Tacksam för svar!

Sv: Igångsättning med överskottsenergi!

Ingen som kan hjälpa?

börja med o tömköra henne, då får hon bygga lite muskler samtidigt.

Har du sett över fodret? Får hon för mycket kraftfoder?
Du kan ju prova att tömköra, longera (om du har någon plan yta någonstans), ta en promenad i grimskaft eller löslongera i hagen (om det är ok underlag bara för att hon ska få "bralla av sig" en stund). Det bästa är nog, som Inka-90 säger, att tömköra. Då får hon både tänka, göra av med energi och bygga lite muskler på samma gång.
Lycka till! :)

*kl*

Om hästen brallar och har sig skulle inte jag tömköra. Risken att hon trasslar in sig i tömmarna känns ganska stor...
Jag skulle nog longera en eller ett par dagar så att hon får springa av sig och sedan sitta upp och skritta eller promenera. Vissa hästar är lugnare när de blir ledda och vissa är tvärtom.
Prova också att sysselsätta henne, t ex göra halt då och då, flytta lite sidverts (om hon kan sånt) och gå över stock och sten i skogen.

En tröst kanske är att hon förhoppningsvis blir lugnare ju mer du kan rida.

Hon är tyärr inte heller inkörd, så tömkörningen funkar nog inte så bra.

Då det är över en halvmeter med snö överallt, inklusive i våran tre hektar stora hage så känns longeringen inte heller så genomförbar. Fast jag kan ju plåga mig själv med att trampa upp ett spår;)

Som det är nu står hon bara på hö, och ca 3 pellets groov som belöning när hon sprungit in från hagen:D Men jag ska kolla över hur energirikt höet är, för hon går ju trotsallt på fri tillgång:crazy:

Så du menar att det är bättre o longera än o tömköra? skulle det vara bättre att trassla in sig i en longerlina istället för tömmar isf?
man får väl se till o hålla reda på tömmarna, han man inte det utan att hästen inte trasslar in sig då ska man nog inte rida heller, hästen kan ju trassla in sig i tyglarna..:grin:

Hästen behöver inte vara inkörd för att tömköras, ingen utav mina hästar är inkörda men har blivit jätteduktiga på tömkörning.

I stället för 3.648 OLIKA trådar som heter...

"Igångsättning av..."

Kan vi väl försöka samla frågorna i denna tråd, som finns nålad överst i forumet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941577

Använd gärna bukefalos fina "sökfunktion". Vi har haft långa "igångsättningstrådar" med massor av fina tips tidigare.

Tack

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

T
Hästvård Hej. Har ett 6 årigt full/ halvblod som jag haft i lite mer än ett år. Mellan jul o nyår i år började hon gå konstigt med höger bak. Hon...
Svar
19
· Visningar
4 725
Senast: Tough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama