Sv: igångsättning efter vila
Min häst har vilat i omkring 1½ månad nu.
Jag lägger iallafall upp min igångsättning såhär ungefär:
Skrittar ut en timme i skogen. Det enda jag kräver av hästen är korrekta halter på halvlång tygel. Hästen har mestadels problem med "stoppknappen" när det kommer till mera fart. Så nu efter vilan tar jag tag i "problemet" från början och håller fast vid det.
Hur många dagar jag skrittar beror på hur dags hästen orkar göra annat. Räknar med att enbart skritta ungefär 1-1½ vecka. Sedan travar jag och galopperar korta korta sträckor. Skritt-trav-skritt-galopp-skritt-trav-skritt-galopp osv. Skritt sträckorna längre än trav-och galopp sträckorna.
Varierar ridningen med terräng och vägar. Rider till "klätterstället" en gång i veckan och klättrar lite. Men inte för mycket åt gången. Låter hästen vila 1-2 dagar i veckan under de första veckorna.
Ska den här gången även tömköra mera. Men markarbete är någon som jag tidigare använt mig av och som jag kommer att fortsätta göra.
När jag väl känner att hästens kondition (som troligtvis inte heller försvunnit helt och hållet) är bättre, så ökar jag på trav och galoppsträckorna och lägger in ridpass då jag även är på ridbanan.
Det här är väl ungefär vad jag kommer att göra... inte enbart och kanske inte heller till fullo. Men på ett ungefär