igångsättning efter vila

B

blakkur99

:cool:Hej, jag skulle vilja höra hur ni sätter igång era hästar efter ca 2 mån vila..

Sv: igångsättning efter vila

Jag har en liten tumregel men vet inte om det stämmer på så lång vila men jag skrittar första tiden och sedan travar lite lätt (joggar utan krav) under lika lång period som de har vilat. Därefter sätter jag igång att galoppera och jobba dem riktigt.

Så tex efter tre veckors vila skulle jag skritta en vecka och sedan lägga till lite jogging de nästkommande två veckorna och därefter börja galoppera och jobba. Nu tänker jag alltså på igångsättning efter vila pga skada.

Min häst har nog inte vilat så länge utan en månad har de nog blivit som mest. Men ändå, jag brukar skritta någon vecka och känna hur hästen känns. sen börjar jag så smått trava och galoppera och till sist även tölta. Hela igångsättningen kanske tar två veckor ungefär. Men man får lyssna på hästen och se hur det känns!;)

jag tänkte på igångsättning efter en vanlig vinter/sommar vila .Alltså ingen skada=)

Brukar märkas på hästen hur mkt den tappat i energi efter vilan. Ta det lite lugnt och känn efter hur hästen känns i flås och ork. Min erfarnhet är att den håller konditionen & muskler ganska bra om den inte vilar mer än 2 mån.

Finns en bra tråd med samma namn redan som har flera bra tips. Kolla där. :)

Finns en gammal tumregel att igångsättningen tar lika lång tid som hästen stått.

Han har bara haft lite ledigt pållen så han har inte varit skadad :)
så nu äntligen ska vi vara på G igen..

Min häst har vilat i omkring 1½ månad nu.

Jag lägger iallafall upp min igångsättning såhär ungefär:

Skrittar ut en timme i skogen. Det enda jag kräver av hästen är korrekta halter på halvlång tygel. Hästen har mestadels problem med "stoppknappen" när det kommer till mera fart. Så nu efter vilan tar jag tag i "problemet" från början och håller fast vid det.

Hur många dagar jag skrittar beror på hur dags hästen orkar göra annat. Räknar med att enbart skritta ungefär 1-1½ vecka. Sedan travar jag och galopperar korta korta sträckor. Skritt-trav-skritt-galopp-skritt-trav-skritt-galopp osv. Skritt sträckorna längre än trav-och galopp sträckorna.

Varierar ridningen med terräng och vägar. Rider till "klätterstället" en gång i veckan och klättrar lite. Men inte för mycket åt gången. Låter hästen vila 1-2 dagar i veckan under de första veckorna.

Ska den här gången även tömköra mera. Men markarbete är någon som jag tidigare använt mig av och som jag kommer att fortsätta göra.

När jag väl känner att hästens kondition (som troligtvis inte heller försvunnit helt och hållet) är bättre, så ökar jag på trav och galoppsträckorna och lägger in ridpass då jag även är på ridbanan.

Det här är väl ungefär vad jag kommer att göra... inte enbart och kanske inte heller till fullo. Men på ett ungefär :p

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
841
Senast: Marvin
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar