Igångsättning efter vila

Bellapops

Trådstartare
Hur lägger ni upp igångsättningen efter vintervilan?
Hade planer på att ställa av min i 4 veckor, det kommer bli 6 eller 7 veckor eftersom han var så smart att han kastade av mig precis innan han ställdes avm så nu går jag med bruten arm.

Hur lägger ni upp träningen?
Ser ni säsongens första tävlingar som en del av träningen eller ska hästen vara "helt klar" då? Jag förstår att det är olika beroende på vilka klasser/hästar ni rider osv..

Ja berätta gärna hur ni planerar er säsong rent träningsmässigt.

Sv: Igångsättning efter vila

Jag ser den första tävlingen som lite uppvärmning, därför rider jag en lägre klass än vad jag avslutade förra säsongen med, samt har lite lägre krav på tempot i terrängen spec om det är en trixig bana
Om underlaget har varit bra före tävlingssäsongen så man har kunnat galoppträna en del rider jag "för fullt" redan på andra tävlingen, annars anpassar jag mig efter hästens galoppkondition

Det låter sunt.
Det är ett evigt trixande med underlaget, hoppas nästan på djupsnö in i mars, då kan jag pulsa och cantra på åkrarna... Det är just galoppträningen som kan bli knivig känner jag.

Mina har ju iofs inte vilat helt utan skrittats så dem har ju i alla fall grundkondis. Jag travar långa pass för uthålligheten, lederna och senorna. Brukar galoppträna någon gång i veckan, när de travats igång en period. När de är i kondis igen blir de massa trimma, gymnastikhoppning och lydnad på terränghinder. Eventuellt en hoppning och en dressyr innan första fälttävlan. De brukar räcka.

Ja, hästarna ska kunna gå för fullt när jag kommer ut på tävlingen. De vill göra det och att inte ha givit dem förutsättningarna för att klara det utan att halvt ge dem hjärtattack är orättvist mot dem.
Jag brukar rida en debutant som första tävling på säsongen, det är avspänt och de har tid att titta ordentligt på hindrena och inte behöva tänka på höjd och längd. Dessutom brukar de vara en lagom bana för att de ska komma i mål och vilja gå ett varv till, på en gång. Så vill jag ha dem.

fälttävlansnörd skrev:
De vill göra det och att inte ha givit dem förutsättningarna för att klara det utan att halvt ge dem hjärtattack är orättvist mot dem.
.

Det hoppas jag verkligen att det inte är någon som gör :crazy:,
Med en hög grundkondition ska de kunna galoppera runt en lättklassbana utan att bli trötta även om de inte är galopptränade spec mkt före första tävlingen (pga dåligt underlag tex)

min häst stod ngt veckor på sensommaren pga en skada och där jag pluggar finns det inte så mkt backar o tillgång till konditionsträning så jag funderar nästan på att börja lite med konditionen nu, varvat med dressyr...

under hösten har hon mest hållits igång så hon är nog inte så sliten av året som gått...

jag funderar fortfarande.....:smirk:

PrinceFair skrev:
Det hoppas jag verkligen att det inte är någon som gör :crazy:,
Med en hög grundkondition ska de kunna galoppera runt en lättklassbana utan att bli trötta även om de inte är galopptränade spec mkt före första tävlingen (pga dåligt underlag tex)

De finns folk som kommer ut på fälttävlan med hästar som är halvdöda när de kommer i mål! Kanske beror både på taskig kondis och på att de pullar som riktiga as, men oberörda kommer de inte i mål inte! Och för säkerhets skull, så att vi inte missförstår varandra. Jag menar inte mina hästar, och jag syftar inte heller på hästar som blåser ordentligt/är rejält svettiga utan hästar som är just, halvdöda och segar sig över de tre sista hindrena på banan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 612
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 409
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 863
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar