Igångsättning efter vila pga hälta

A

Alpin87

Veterinären ska kolla min häst om ett par veckor igen. Hon visade sig vara halt i båda fram, lindrigare överansträngning som antagligen beror på att hon avbelastade bakbenen när hon gick oskodd bak eller felaktig träning av något slag.

Om vi nu säger att hon är bra nu efter buttakuren och 4 veckors vila så vill jag börja försiktigt och undrar vad som kan vara bäst att göra. Många sätter sig direkt upp ''kör'' igång direkt men jag känner att jag vill ta det så försiktigt som möjligt för att hon verkligen ska komma igång ordentligt.

T.ex. tömkörning på rakt spår ute och på ridbanan i skritt i 1-2 veckor för att sedan börja med korta travsträckor och allt eftersom börja ställa mer krav. Säg att korta travsträckorna pågår i 1 vecka för att sedan utökas (var i mkt bra kondition innan avställning).

Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Igångsättning efter vila pga hälta

Du ska får en rehabiliteringsplan av veterinären. Jag har erfarenhet av ganska många igångsättningar, inte så många på grund av överansträngning men andra typer. Har hästen fått skrittas de här veckorna, har den gått på hage elelr sträng boxvila?

Brukar börja med att skritta ut på asfalt eller grusväg i ca en vecka, beroende på om hästen har fått skrittas innan eller inte. Därefter börjar jag galopera om man har en häst som har temperament till det. Rider mycket över stock och sten, gärna ut i riktig terräng. Varva med tömkörning. Hästen ska arbeta, var i balans och lösgjord hela tiden, annars kan det lika gärna vara.

Jag rbukar räkna att det tar ca 6 veckro innan hästen är tillbaka på sin tidigare nivå, beroende på hur bra den var igång och hur länge den stått skadad.

har också gjort en del igångsättnigar och då har jag också fått en plan på iaf en månads träning från vetrinären! och då har det nästan alltid vart tex skritt 20 min om dagen i en vecka. skritt 30 min om dagen varav 10 min trav i intervaller och vidare.. sen måste man ju känna sig för!! ut i skogen är alltid bra och även tömkörning!! Lycka till med hästen!!

Håller med!

Dessutom är det bra om man är extra nojjig och försiktig, att göra en återkoll när man trappat upp lite, för att veterinären ska kunna upptäcka små saker man ev. själv har missat, tidigt, innan man kört igång för mycket.

Hästen har vilat i 4 veckor men gått på bete och rört på sig ''naturligt''.

Vet sa att hästen skulle vara igång efter 2 månader, mkt skritta i början, gärna i olika typer av terräng. Jag har ingen brådska öht, har promenerat och tömkört nu i tre dagar och tänkte börja skritta uppsuttet och göra det varvat med promenader och tömkörning i två veckor och sedan sakta trappa upp, dvs det kommer ta mer än två månader men hellre det och att hon blir bra då tävlingar inte går före att hon blir bra.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
6 287
Senast: Rumbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25