Igångsättning efter tre veckors vila??

Gilette

Trådstartare
Min häst ska vila tre veckor i sommar. Hur ska jag sätta igång henne efter det? Och hur långt tid tar det innan hon är igångsatt ungefär?
ska jag börja med att bara skritta en vecka, eller räcker det med några dar?
Utgå ifrån att hon har full tävlingskondition från början.

Sv: Igångsättning efter tre veckors vila??

Det tar mer än 3 veckor för en häst att tappa i kondition så din häst kommer troligen inte tappa nånting, så det räcker att skritta några dagar tycker jag.

Som ovanstående skrev så tappar en häst inte mycket på tre veckor. Skritta några dagar och efter ungefär en vecka kan du rida som vanligt. Det är dock lite individuellt så lyssna på hästen.
Tror dock att det du ska tänka mer på är att om din häst är i full tävlingskondition så ska du inte bara ställa av pang bom, skritta några dagar i alla fall först. Inte för att hästen blir sjuk eller så, men är de vana att gå för fullt så reagerar många mot att plötsligt inte jobba.. Min häst blir jätteledsen..

Okej!
Ja, jag hade tänkt att varva ner ett tag innan vilan. Trappa ner träningen och tillslut bara motionsrida lätt sista veckan så att vilan inte kommer som en "chock" ;)

Gilette skrev:
Okej!
Ja, jag hade tänkt att varva ner ett tag innan vilan. Trappa ner träningen och tillslut bara motionsrida lätt sista veckan så att vilan inte kommer som en "chock" ;)

Bra. En bra regel kan vara att du trappar upp träningen ungefär som du trappade ner den.. Det brukar vara lagom..

okej! tack för tipset!
jag var lite osäker först på hur snabbt/långsamt man kunde sätta igång dem men nu vet jag:)

Det här med att "skritta några dagar" eller en vecka eller vad det nu kan vara - varför anser ni att det är nödvändigt?

Själv har jag stora PROBLEM med att bara skritta min häst om han vilat några veckor, eftersom han då tycker det är jätteskoj att komma ut igen och verkligen VILL springa. Vilket han får i måttlig mängd, även första dagen efter en längre vila. Det kan iofs hända att jag väljer att longera/löslongera några dagar innan jag börjar rida efter en vila, men enbart uppsutten skritt är bara jobbigt (för oss båda, tror jag...).

Några synpunkter?

PS jag menar nu inte igångsättning efter skada/sjukdom, utan efter "normal" vila, vilket i min hästs fall kan betyda allt från en veckas vila från ridning till 5-6 veckor på lösdrift.

om hästen går på lösdrift så rör den ju sig rätt mkt i hagen, då är det nog inte lika viktigt att skritta igång den i början,
Om däremot en häst har stått på boxvila pga hälta eller annan anledning, då är det desto viktigare att skritta igång den, men de viste du nog ;)
Men själv tycker jag inte de är så viktigt att skritta några dar i början om hästen har rört på sig mkt i en stor hage.

Men boxvila har ju hästen bara om den är skadad eller sjuk, och det var inte det jag menade, som du förstod.

Jag tycker bara att jag så väldigt ofta hör att folk skrittar sina hästar en dag eller flera efter vila (även efter kort vila), och jag (och min häst) har bara inte förstått vitsen med det.... Så jag tyckte att det kunde vara intressant att veta varför!?!

Har en häst vilat helt och man sätter igång den genom att inte ta det lugnare, skulle jag tro att det finns risk för korsförlamning, muskelbristning och träningsvärk.

Jag har inte sagt att jag inte tar det lugnare, för det gör jag. Kortare turer / träningspass än vanligt, lugnare tempo (men då inte enbart skritt), inte samma krav på samling och att "ta i" i rörelserna. Men BARA skritt? Hur många dagar? Efter hur lång vila?

nej de förstord jag! tog de bara som exempel för att ha ngt att jämföra med:)

hur länge ska man skritta och ta det lungt??
Räcker det att skritta ca 3-4 dagar och sen trava två dagar och sen börja lite lugn galopp efter det, och börja rida normalt efter ca 1,5 vecka?

Gilette skrev:
hur länge ska man skritta och ta det lungt??
Räcker det att skritta ca 3-4 dagar och sen trava två dagar och sen börja lite lugn galopp efter det, och börja rida normalt efter ca 1,5 vecka?

Har hästen bara vilat i tre veckor så är det nog ganska lagom. Efter en vecka kan du nog räkna med att rida som vanligt, men lyssna på hästen framför allt.

Men om man har en häst som vilat i 3 månader, som är super pigg och inte vill skritta, fastän matte säger det... ska man skritta en månad innan man bärjar trava? jag är skit rädd för ledinflammationer och korsförlamningar!!!

Jag har ju då INTE gjort det. Min häst har som längst vilat två månader (pga en hovböld med div komplikationer, som jag inte orkar gå in på nu...), och då var veterinärens order bara att det skulle vara MJUKT underlag när vi satte igång. Jag började med att låta honom springa själv i paddocken i 15-20 min (och då gick det fort!!!), och tog honom sedan på promenad i gräset (vid hand). Det höll vi väl på med i nån vecka eller två innan jag började rida (också i paddock pga underlaget, men inte bara skritt). Det kändes som ett bra sätt att komma undan "inte-vilja-skritta-problemet".

Jag har svårt att tro att det skulle vara farligt för en häst att trava lugnt bara för att den inte blivit riden på ett antal månader (undantaget om den haft boxvila eller pga skada är ordinerad skritt). Att däremot bli igångsatt med ett tufft träningspass som första grej efter att bara gått i hage ett par månader, det kan jag inse inte är så bra.

Fler som har tankar kring det där med att skritta?

Det här att man bara ska skritta i början beror väll på att man ska få igång ledvätskan o liknade? Men tror inte det är farligt att trava lite grann, om man tar det lugnt o sansat!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama