Igångsättning efter muskelinflammation..

J

Juliae

Hur har ni gått till väga när ni ska börja rida era hästar som haft inflammationer?
Mitt arabsto har haft en muskelinflammation och fick den sista dosen tabletter idag. Har med det stått i två veckor, men vi har gått promenader mer eller mindre varje dag.
Tacksam för svar!

Sv: Igångsättning efter muskelinflammation..

Det kan väl bero lite på vart inflammationen suttit men generellt sett så är det skritt, skritt, skritt och lite tömkörning som är bäst.

Min ponny fick stå i nästan två månader då hon hade kotledsinflammation i höger fram och inflammation i ryggen. Vi gav henne tabletter men det blev inte bättre så vet. sprutade kortison och tuppkam.

Jag satte igång henne i Onsdags ( har dock gått med henne ca en timme varje dag under en månad ).
Här är vårat igångsättningsschema:
Skritt under ryttare i 2 veckor
Skrittturen ökas gradvis från 30-120 minuter dagligen.
Hage + lätt travmotion i 2 veckor
Gradvis ökat tempo och tid. Raka spår på jämnt underlag. Longera ej.
Hage + lätt galopparbete i 2 veckor
Kan nu börja gå på volt i trav och lättare sidvartsrörelser. Galopparbete på raka spår. Därefter kan hästen gradvis tränas normalt. Longering kan också påbörjas.

Efter ytterligare 2 veckor får vi börja hoppa lite smått

jaa, så ser hennes igångsättning ut. Men det beror ju såklart också på vart hästen har haft inflammation.

Den frågan bör du ställa till din veterinär. Svaret beror dels på vilken typ av skada det gäller, allvarlighetsgraden, vilken muskel som är drabbad, vilken medicinering som har krävts osv, dels på din häst - vilken kondition var den i när skadan inträffade, hur har den svarat på behandlingen osv. Viktigast av allt - varför uppstod skadan?

Som du säkert förstår kan du alltså inte få svar av någon på ett internetforum. Visst kan andra berätta hur de satt igång sina hästar, men det vore ju som att säga till Klüft att hon skulle låta rehabilitera en skada, oavsett vilken, på samma sätt som Tony Richardsson. T ex. Ring din veterinär som ska kunna ge dig besked. Kanske får ni rekommendationen att ta kontakt med en sjukgymnast som får ta del av journalerna.

Lycka till!
Tänk på att generellt för all rehabilitering gäller att det är bäst att skynda långsamt!

Den frågan bör du ställa till din veterinär. Svaret beror dels på vilken typ av skada det gäller, allvarlighetsgraden, vilken muskel som är drabbad, vilken medicinering som har krävts osv, dels på din häst - vilken kondition var den i när skadan inträffade, hur har den svarat på behandlingen osv. Viktigast av allt - varför uppstod skadan?

Som du säkert förstår kan du alltså inte få svar av någon på ett internetforum. Visst kan andra berätta hur de satt igång sina hästar, men det vore ju som att säga till Klüft att hon skulle låta rehabilitera en skada, oavsett vilken, på samma sätt som Tony Richardsson. T ex. Ring din veterinär som ska kunna ge dig besked. Kanske får ni rekommendationen att ta kontakt med en sjukgymnast som får ta del av journalerna.

Lycka till!
Tänk på att generellt för all rehabilitering gäller att det är bäst att skynda långsamt!

Jag har precis ringt vet. och frågat men inte står jag med ett mindre problem för det. Det tycks ju inte vara nån som har en vettig aning om vad det är. Den här vet. sa att det inte alls var någon muskelinflammation utan en mental störning!!!
Han menade att det inte var fysiskt utan psykiskt. Där slutade då jag att tro på honom. För hur rimligt är det att hon varit världens mest tillgivna underbara häst i det halvår jag ägt henne, vi har tränat jättemycket NH och verkligen kommit varandra nära. Och sen helt plötsligt så får hon en mental störning som gör att det inte går att röra henne?!

Hon har blivit bättre efter kuren med kortison, men så får man komemr åt ett känsligt ställe (under magen, baksida bakben tex) och örjar hon trampa oroligt, hugga, och varna med bakbenet..

Hur tydligt är det inte att hästen har ont!?

Men nej han får det att låta som att jag misshandlat hästen till att få psykiskt dåligt och inte våga låta mig röra henne..
Jag vet varken ut eller in, och det verkar ju inte vara någon annan som har svaret heller!

Hmm, du har alltså egentligen ingen diagnos? Jag trodde det rörde sig om en inflammation i en muskel. Men om jag fattar dig rätt så blev hästen plötsligt beröringskänslig över hela kroppen? Och en tänkbar diagnos sattes till allmän muskelinflammation, hon fick kortison och är nu bättre men inte bra?

Jag tycker det låter luddigt. Jag har inga jättebra teorier, enda gången jag varit med om liknande var på stoet med autoimmun sjukdom, som blev sådär (gick inte att röra, det bara small) efter insektsbett. Men att hästen skulle få en allmän muskelinflammation med enda symptomet allmän beräringskänslighet låter lite långsökt, då borde den röra sig skit rent ut sagt med?

Sen KAN det vara så att det sitter kvar i huvudet, faktiskt. Smärtminne sitter djupt, hårt och ska inte föraktas. Även den snällaste häst som haft ONT kan ha kvarstående smärtminne och reagera med hugg/spark/hot om/när den befarar att det kommer göra ONT igen.

Du får nog berätta mer?

Jodå du har fattat helt rätt!
Och visst är det konstigt. Och ingen verkar ju kunna säga vad som är orsaken!
Jag själv kom att tänka på fästningbett idag? Hon stod ju på bete i somamr en månad där det var väldigt mycket fästingar, jag var där och plockade titt som tätt..
Kan det vara det?
Borde inte vet. ha sagt ngt om det när han var här isf?

Hon hade ju inga andra fel, ingen feber, normal puls, inga spända muskler (jag trodde först det var muskelspänningar nämligen)

Togs det inga blodprover när du hade ute veterinären?

Och om det gjorde det vad visade dem?

Har borelia/erlichia prov tagits?

Jag skulle inte sätta igång hästen när hon så tydligt har ont, absolut inte innan jag vet vad det är.

Ta kontakt med en annan veterinär om du inte får vettiga svar av den du anlitat innan.
Som du skriver så verkar det ju konstigt om hon skulle ha en mental störning, varför i så fall?

Skada mot hjärnan? Sjukdom? Vad?

I det här läget är det inte igångsättning ni behöver utan en diagnos. Ta kontakt med en klinik eller ett djursjukhus och boka tid för utredning. Det låter inte alls som muskelinflammation.

Mental störning ? :rofl:

Vad är det för veterinär ni haft ute egentligen? Jag hade nog åkt till klinik istället. Det låter som en salig röra alltihop. Lycka till o hoppas att ni reder ut problemen. :)

Mental störning ? :rofl:

Vad är det för veterinär ni haft ute egentligen? Jag hade nog åkt till klinik istället. Det låter som en salig röra alltihop. Lycka till o hoppas att ni reder ut problemen. :)

Jo tack! Men har bestämt mig för att avvakta några dagar och se..
Hon är så pass glad och pigg och ser inte alls ut att ha ont i övrigt. Och borsta går ju bra nu efter kuren kortison, bara när man börjar klämma på "känsliga ställen" som hon säger ifrån...
Men någon mental störning är det då inte!!

Araber är ju känsligare än andra hästar i huden, du tror inte det kan ha att göra med pälsfällning nu i höst? Många hästar blir ju faktiskt lite grinigare då.

Kul att hon börjat må bättre i alla fall.

Araber är ju känsligare än andra hästar i huden, du tror inte det kan ha att göra med pälsfällning nu i höst? Många hästar blir ju faktiskt lite grinigare då.

Kul att hon börjat må bättre i alla fall.

Det har jag inte hört ngt om tidigare faktiskt. Men visst kan det stämma. Jag var ute och skrittade henne i förrgår för första gången på två veckor. Eftersom hon är så överpigg så det är inte klokt -den hästen mår inte bra av att bara stå!
Hade såklrt inte gett mig ut alls om det inte varit för att hon verkligen ser frisk ut. Öronen framåt, pigga vakna ögon, och mängder av energi. Så en skritttur ut på stubbåkrarna blev det föra tt känna hur hon gick under ryttare. Gick jättefint och hon ville bra mycket mer än att bara skritta. Så jag har tänkt fortsätta skritta så smått nån vecka och se hur det blir..

Hon går ju som sagt att rykta bara man tar det försiktigt och använder mjukisborsten. Bara vissa punkter hon blir irriterad på ibland.. Men reagerar inte alls så kraftigt som innan. Så jag hoppas vi får ett slut på detta nu snart :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka