Igångsättning efter hälta

skjona

Trådstartare
Min flickas ena ponny har stått sedan i början av september,varav de sista tre veckorna med boxvila.Hur ska man sätta igång ponnyn på skonsammast sätt,med minst risk för nya hältor?
Han har haft inflammation i båda knäna och behandlats med kortison en gång,tuppspatt nästa gång och därefter fick han fång.Det har inte varit någon ända på eländet men nu verkar han äntligen ohalt.
Vi fick inga tips från vetrinären,har själva tänkt att skritta en till två veckor och sedan börja trava följande vecka och galopp nästa och sedan accelerrera träningen.Hoppträning är väl inte att tänka på förrän om någon månad.Vad tror ni?

Sv: Igångsättning efter hälta

Det är en fråga som behandlande veterinär bör svara på. Annars får man vända sig till en annan veterinär.

Hoppträna redan efter en månad tror jag bara är att glömma om man inte vill ha en skadad häst igen.

Det viktigaste är att veta varför hästen blev halt, så att man kan tex ändra träningen mm för att undvika skador i framtiden.
Personligen skulle jag försöka kombinera igångsättninge med sjukgymnastik och alternativbehandlingar som tex massage, stretching etc.

Viktigt att tänka på att det tar tid för ffa skelletet, senor och ligmanet att byggas upp. Muskler och kondition bygger hästen snabbt medans allt annat har en lång uppbyggnadstid.

Hästen har ju stått rätt länge.

Jag skulle rikta in mig på igångsättning=promenadridning=sjukgymnastik till Mars.
Lite lättare träning i April.
Normal ridning fr.o.m. Maj.

Första tiden dvs resten av December (enbart skritt) och hela Januari skulle jag rida max fyra gånger i veckan inte allt för krävande pass på 30-45minuter.
Ingen hoppning förrän i April.

Man brukar ju sätta igång hästen under lika lång tid som den varit konvalescent (det är en ungefärlig tumregel...).
Så har hästen stått sedan i början av september så behöver du åtminstone fyra månaders igångsättning.
Tycker också att du ska be en vet. om ett igångsättningsprogram med avseende på hästens tidigare skada och nuvarande kondition.
Lycka till!:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 123
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka