Igångsättning efter 5 veckors "vila"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ottisen

Trådstartare
Hejsan

Skulle gärna ta emot lite tips på hur ni skulle sätta igång ett sexårigt halvblod efter en fem veckors period med vila. Vila kanske är fel ord. Han har skrittats minst 1-1.5 h om dagen ca 5 dagar i veckan. Hur mycket "förstör" en sådan period en häst's kondition och muskler?

Jag jobbar väldigt hemifrån i fem veckor för att sedan vara ledig i fem veckor. Har inte haft möjlighet att hitta en medryttare än och det verkar inte ljusna på den fronten heller. Samma situation kommer därför med största sannolikhet upprepas :(
Min väldigt ridovane men hemskt snälle pojkvän har skrittat honom dessa veckor och kommer väl antagligen behöva fortsätta göra det. Hur skulle ni lägga upp träning för honom? Min plan är att han kanske kan åka iväg med hästen två ggr i veckan till ngn tränare som kan rida honom ordentligt. Skulle detta räcka om han sen dessutom kunde skritta honom i skogen? Är det kanske bättre att lära honom tömköra?

Tips emottages med tacksamhet :)

Sv: Igångsättning efter 5 veckors "vila"

Vilken snäll pojkvän!
Om hästen var i god kondition innan så tror jag att den borde hålla sig hyfsat i form om den skrittas som du säger. Muskulärt borde den inte tappa ngt direkt, kanske tappa "flåset" lite.
Men om din pojkvän har möjlighet att ta hästen till tränare 2 ggr i veckan och där emellan skrittar, så tycker jag du kan rida på precis som vanligt när du är hemma.

Sv: Igångsättning efter 5 veckors "vila"

I stället för 3.648 OLIKA trådar som heter...

"Igångsättning av..."

Kan vi väl försöka samla frågorna i denna tråd, som finns nålad överst i forumet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=941577

Använd gärna bukefalos fina "sökfunktion". Vi har haft långa "igångsättningstrådar" med massor av fina tips tidigare.

Tack

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Behöver tips på hur jag ska fortsätta igångsättningen av min häst som varit halt. Hästen har ridits på lätt hobbynivå under hela...
Svar
15
· Visningar
6 291
Senast: Rumbla
·
Dressyr efter två månaders vila pga skada i senkotsskidan är det dags att sätta igång min häst. Vilade först helt en månad med behandling. På åb...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: Itzyditzy
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 018
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama